Sunday, September 2, 2012

DENGAN BANYAKNYA KES ZINA...ADAKAH KES ZINA YANG BANYAK NI MASIH TAK KE PERINGKAT TEGAR...ADAKAH HUDUD ALLAH TAK BOLEH MENGATASI...SIBUK BINCANG2...BUAT DAK JUGAK

Umpan pakej 2 dalam 1

Oleh WARTAWAN METRO AHAD
metahad@hmetro.com.my

INSAF...  Rusli mengenangkan nasib isteri dan anak jika tertangkap.
INSAF... Rusli mengenangkan nasib isteri dan anak jika tertangkap.
KUALA LUMPUR: Kewujudan sebahagian besar pistol haram di negara ini dipercayai didalangi sindiket pengedaran dadah tempatan yang memperoleh senjata itu dari negara jiran secara percuma selepas membeli dadah dalam jumlah besar.
Di kalangan sindiket dadah tempatan, kegiatan di pasaran gelap itu dikenali dengan istilah beli ‘barang’, dapat ‘besi’ iaitu barang merujuk kepada dadah manakala besi adalah pistol.
Selain modus operandi itu, pistol boleh diperoleh dengan harga RM900 hingga RM1,500 daripada golongan penyeludup yang kebanyakannya anggota kongsi gelap untuk pelbagai kegiatan jenayah.

Penemuan mengejutkan itu diperoleh wartawan Metro Ahad berdasarkan siasatan dan pengakuan bekas pengedar dadah dan penyeludup senjata yang insaf dan berharap kegiatan itu dibendung pihak berkuasa sebelum berleluasa.

Ini berikutan tiga kes kematian membabitkan tembakan berlaku dalam tempoh seminggu. Kes terbaru dilaporkan di Selayang Baru pada Rabu lalu membabitkan K Archuthan, 41, yang ditembak di depan Sekolah Menengah Darul Ehsan, Selayang Baru, selain kes di Kampung Bukit Cempedak, Wakaf Tapai, Terengganu yang mengorbankan Mat Keya Jusof, 54, atau lebih dikenali sebagai Pak Mat Bulan dalam kejadian jam 11.30 malam, Ahad lalu.

Nikah November?

Oleh RUDY IMRAN SHAMSUDIN
imran@hmetro.com.my

SIBUK... Rozita terbabit dalam beberapa drama dan filem hingga Oktober.
SIBUK... Rozita terbabit dalam beberapa drama dan filem hingga Oktober.
DRAMATIS jelita yang sering dikaitkan dengan jejaka kacak, muda dan popular, Rozita Che Wan dikatakan bakal mengakhiri zaman solonya apabila membuat keputusan untuk bernikah dengan jejaka pilihan hati, ahli perniagaan berasal dari selatan tanah air.
Sebelum ini, beberapa pelakon lelaki muda dan kacak sering dikaitkan dengannya, termasuk juara Akademi Fantasia musim kelapan Shahir, Zain Saidin dan terbaru, Beego. Pelakon asal Alor Setar, Kedah itu juga pernah dikaitkan menjalin hubungan intim dengan ahli perniagaan berasal dari Singapura.

Menurut sumber yang memberitahu berita gembira ini kepada Selebriti, lelaki yang mahu menikahi Rozita atau lebih mesra dengan panggilan Cik Ta itu bukan ahli perniagaan berasal dari Singapura, sebaliknya menetap dan mempunyai empayar perniagaan di Johor Bahru, Johor.
Mereka berdua dikatakan sudah lama berkenalan dan ternyata apa ditegaskan Cik Ta sebelum ini bahawa dia dan semua pelakon muda dan kacak itu hanya kawan rapat adalah benar.
Jejaka yang dipanggil dengan panggilan Bob itu dikatakan sudah lama melamar Rozita, namun baru sekarang pelakon yang popular dengan siri drama Kiah Pekasam itu bersetuju.

Seronok ‘hanyut’ dengan 6 jantan

Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD dan ANIZA ZAINUDIN
metahad@hmetro.com.my

FIFI... buat seks dengan enam lelaki.
FIFI... buat seks dengan enam lelaki.
KUALA LUMPUR: Kejutan budaya, keinginan mencuba dan sikap tidak apa menjadi punca segelintir mahasiswi terjebak dengan kegiatan liar dan maksiat hingga mengundang bencana apabila terpaksa meninggalkan universiti atau menangguhkan pengajian kerana mengandung anak luar nikah.
Lebih mengejutkan, ada antara mereka mengaku terlanjur dengan ramai lelaki selepas terpedaya dengan pujuk rayu si hidung belang yang bijak menyusun ayat memujuk.
Ikuti pengakuan tiga siswi, Fifi, Wati dan Irah yang kini terpaksa menghuni di rumah perlindungan wanita selepas hamil anak luar nikah.

Meskipun pernah melakukan hubungan seks dengan lima teman lelakinya, Fifi (bukan nama sebenar), 25, tidak pernah hamil walau tidak menggunakan alat perlindungan kehamilan.

Bagaimanapun, selepas melakukan perbuatan terkutuk itu bersama teman lelaki keenam, siswi sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) ini terkedu apabila disahkan hamil selepas perutnya makin membesar dan tidak dapat disorok lagi.

Korban selamat rakan

Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR dan DJ DOLASOH
am@hmetro.com.my

SAKIT... Mohd Saripudin (kanan) menunjukkan kecederaan dialami adiknya, Isa akibat dipijak seladang di Hutan Royal Belum, Banding, Gerik semalam.
SAKIT... Mohd Saripudin (kanan) menunjukkan kecederaan dialami adiknya, Isa akibat dipijak seladang di Hutan Royal Belum, Banding, Gerik semalam.
GERIK: “Kami sempat melihat seladang itu menanduk rusuk kiri Musa, menyebabkan dia melambung lima meter ke udara sebelum tersangkut pada pohon buluh,” kata Isa Abdul Manas, 24, rakan kepada Musa Ismail, 55, yang maut diserang seekor seladang di Hulu Air Pasir, Banding, berdekatan Hutan Simpan Royal Belum, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang, Musa bersama Isa serta abangnya, Mohd Saripudin Abdul Manas, 34, berkunjung ke kawasan itu untuk memancing sebelum berdepan saat mencemaskan diserang haiwan liar berkenaan.

Musa yang juga penebang balak berasal dari Felda Bersia, di sini, menderita kesakitan hampir dua jam akibat cedera parah di rusuk kiri akibat rodokan binatang itu sebelum menghembuskan nafas terakhir jam 8.45 malam.
Isa yang ditemui di rumahnya di Kampung Kenayat, di sini, semalam berkata, mereka memasuki hutan untuk memancing ikan dengan berjalan kaki hampir tiga jam menerusi ‘lorong tikus’ di Kilometer 68.4 di Jalan Raya Timur Barat berdekatan Banding, di sini.

Beliau berkata, pada mulanya, seladang itu menyerang dia dan abangnya, manakala arwah berada lima meter dari situ.

“Panik melihat kami berdua diserang seladang, arwah menuju ke arah haiwan itu untuk mengacah selain menjerkah supaya ia beredar.
“Bagaimanapun, haiwan itu bertindak agresif sebelum meluru ke arah arwah dan menanduknya, menyebabkan arwah melambung dan tersangkut pada pohon buluh,” katanya.

Katanya, abangnya turut cedera dipijak seladang itu dan terpaksa meriba Musa sebelum menghubungi isteri arwah untuk memaklumkan kejadian.
Isa berkata, arwah menghembuskan nafas terakhir dua jam kemudian akibat pendarahan teruk di rusuk kiri sebelum pasukan penyelamat tiba awal pagi semalam bagi mengeluarkan mereka bertiga.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana hanya cedera ringan di betis, paha dan tengkuk ketika bergelut dengan seladang berkenaan, manakala abangnya cedera ringan di kaki.

“Ketika pergelutan, saya hampir dipijak binatang itu selain nyaris ditanduk di perut. Malah, beg galas yang dipakai juga terkoyak akibat dirodok binatang itu.

“Saya tidak menduga kejadian itu boleh berlaku dan serik ke sana lagi,” katanya.

Sementara itu, isteri arwah, Siti Ghatna Che Ahmad, 61, berkata, suaminya tidak banyak bercakap sebelum bertolak ke Hutan Belum, petang kelmarin.

“Arwah memang suka mencari ikan sungai dan akan ke hutan berkenaan, terutama pada hari cuti. Bagaimanapun, saya dan tiga anak menganggap kejadian ini sebagai takdir,” katanya ketika ditemui di perkarangan Bilik Forensik, Hospital Gerik (HG), di sini, semalam.

Jenazah Musa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bersia selepas solat Zuhur semalam.

Penyelamat redah hutan 10 jam



GERIK: Seramai 38 anggota penyelamat membabitkan polis, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) serta anggota bomba dan penyelamat mengharungi perjalanan sukar hampir 10 jam bagi meredah kawasan Puncak Titiwangsa untuk mengeluarkan tiga mangsa serangan seladang di Hulu Air Pasir, Banding, dekat Hutan Simpan Royal Belum, di sini, petang kelmarin.
Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Baharum berkata, sejurus menerima panggilan kecemasan jam 8.45 malam, pihaknya bergegas ke lokasi kejadian bagi mengeluarkan mangsa yang maut dan cedera.

Beliau berkata, pihaknya terpaksa meredah keadaan bentuk muka bumi berbukit-bukau dan hutan tebal sebelum tiba di lokasi kejadian, jam 1 pagi semalam.
“Semua mangsa diusung keluar dari hutan sebelum tiba di laluan Jalan Raya Timur Barat (JRTB), jam 7.30 pagi tadi (semalam) sebelum dibawa ke Hospital Gerik.

“Mangsa, Musa Ismail, 55, maut akibat serangan seladang, manakala Mohd Saripuddin Abdul Manas, 34, dan adiknya, Isa, 24, hanya cedera ringan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Katanya, orang ramai dinasihat tidak menceroboh hutan simpan berkenaan sewenang-wenangnya meskipun untuk memancing ikan atau mencari herba hutan kerana ia kawasan larangan serta berisiko tinggi.
“Mereka yang mahu masuk ke hutan itu perlu mendapatkan permit daripada Taman Negeri Royal Belum,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri, Abdul Kadir Abu Hashim ketika dihubungi berkata, dalam keadaan normal, seladang akan melarikan diri sebaik terserempak dengan manusia di hutan.
Bagaimanapun, berdasarkan pengalaman pihaknya, haiwan liar itu akan bertindak ganas dan agresif dalam dua keadaan iaitu ketika melindungi anaknya atau ia berasa terancam serta tercedera.

“Kami akan menyiasat lebih lanjut kejadian itu, termasuk menyoal siasat dua mangsa yang terselamat dalam serangan itu. “Kami juga ingin mendapatkan kepastian daripada mangsa kenapa serangan berlaku dan apa dilakukan mangsa di dalam hutan.

“Seladang antara spesies haiwan dilindungi sepenuhnya mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010,” katanya.

Jurucakap Bomba dan Penyelamat Gerik ketika dihubungi berkata, insiden serangan seladang itu adalah kejadian kedua direkodkan di daerah ini sejak 10 tahun lalu.

“Dalam kejadian sama beberapa tahun lalu, seorang lelaki maut selepas diserang haiwan liar itu,” katanya.

Mudah diperoleh di negara jiran



“HADIAH pistol perkara biasa di negara jiran, malah ketika bergiat di dalam kerjaya berbahaya seperti menyeludup dadah, pistol sentiasa menjadi pendamping orang seperti saya.
Sewaktu masih aktif menjadi orang tengah bagi menyeludup ganja menggunakan jalan laut ke negara ini, saya dibekalkan dengan pistol.

Saya dibekalkan revolver .38 bagi menjaga dadah yang diseludup, selain keselamatan diri daripada ancaman sindiket dadah lain.
Ia satu kemestian apabila terpaksa membawa berpuluh-puluh kilogram ganja di dalam bot serta meredah lautan sebelum sampai ke negara ini.

Kerjaya seperti ini sungguh bahaya bukan saja daripada hukuman, malah ancaman saudagar ganja lain. Pistol memang terlalu mudah diperoleh di negara jiran, malah dengan bayaran RM300, seseorang itu boleh mendapatkannya dan jika bekerja sebagai saudagar ganja, pistol boleh diperoleh dengan percuma.

Saya pernah menerima pistol daripada bos saya di Thailand dan ia bukan dipinjamkan, malah diberi terus kepada saya. Namun itu cerita dulu. Selepas berkahwin empat tahun lalu dan mempunyai anak, saya membuang pistol itu ke laut.
Ketika masih aktif mengedar ‘barang’, saya menggunakan bot bagi mendapatkan bekalan dadah dan jika membawa bot besar, jumlah ganja diperoleh juga besar, dan begitulah sebaliknya.

Ketika membawa bahan terlarang seperti pistol yang dibekalkan, ia disembunyikan di dalam kotak ikan atau dibalut dulu sebelum dicampak ke dalam kotak ais yang digunakan bagi menyejukkan ikan.
Untuk lebih selamat, pistol itu juga disembunyikan di dalam perut ikan yang besar dan tidak akan disedari sesiapapun.

Bekalan ganja diperoleh dari sebuah kepulauan di barat Thailand. Perjalanan ke sana mengambil masa lebih dua jam dari sempadan laut negara ini melalui Kuala Perlis dan di situlah syurga ganja.

Kawasan berkenaan ditanam dengan ganja macam padi huma. Bayangkan, ia ditanam di kawasan bukit-bukau dengan tiga kawasan, tidak ubah seperti tanaman padi di negara ini.

Musim pertama menuai tanaman ganja ialah dari November sehingga Februari dan ada tiga musim menanam ganja di pulau berkenaan bagi membolehkan ia diperoleh setiap masa.

Kawasan tanaman ganja diusahakan golongan pribumi laut Thailand yang tinggal di pulau itu, malah bahasa digunakan mereka juga tidak difahami sesiapa.

Bagi mengelak operasi ladang ganja di sana dihidu pihak berkuasa, mereka hanya melayan beberapa orang yang dikenali mereka, termasuk saya.

Sebenarnya, bukan hanya saudagar ganja dari Malaysia mendapatkan bekalan di sana, malah mereka yang datang dari negara lain juga mendapatkannya di situ.

Apapun, kini saya insaf mengenangkan nasib isteri dan anak saya jika dipenjarakan dan biarlah apa yang saya lakukan itu dijadikan pengalaman hidup.”

Untung jual senjata 5 kali ganda



“SAYA terbabit dalam kegiatan menyeludup senjata pada 2009 kerana terpengaruh dengan rakan selepas menganggotai satu kumpulan kongsi gelap. Lagipun, upah diterima memang lumayan, malah keuntungan yang kumpulan kami peroleh hampir tiga hingga lima kali ganda berbanding harga belian di negara jiran.
Sebagai contoh, pistol buatan sendiri boleh dibeli dengan harga RM300 di negara jiran dan dijual di Malaysia antara RM900 hingga RM1,500 bergantung kepada kualiti, manakala harga senjata tulen seperti dari Itali atau Jerman jauh lebih mahal dan mencecah ribuan ringgit.

Sebab itu mereka yang melakukan kerja ini boleh hidup mewah. Bayangkan jika sepucuk pistol berharga RM900, keuntungan sekurang-kurangnya tiga kali ganda.
Saya mula terjebak dalam kegiatan itu selepas mengenali beberapa orang yang menjadi ‘kepala’ dalam urusan berkenaan sebelum mengikut mereka melakukan perkara sama.

Berdasarkan pengalaman saya, senjata api perlu disorokkan di bahagian rahsia dalam kenderaan sebelum melalui pemeriksaan di sempadan dan kemudian berlagak seperti pelancong tanpa perlu risau. Jadi, pihak berkuasa tidak akan mengesyaki apa-apa.

Biasanya, jika jumlahnya sedikit dan mudah disembunyikan, kami membawa masuk pistol itu melalui jalan sah iaitu melalui pemeriksaan polis.
Bagaimanapun, kalau permintaannya banyak, kami membawa masuk mengikut ‘lorong tikus’ atau ‘jalan haram’ sekitar Bukit Kayu Hitam, Kedah.

Jika tahu caranya, kerja haram ini senang dilakukan. Lagipun, disebabkan permintaannya tinggi dan memberi pulangan lumayan, ramai sanggup melakukannya.
Bagaimanapun, risiko menjual barang haram ini sangat tinggi. Ketika melakukan kerja ini, selain pihak berkuasa, kami juga berdepan risiko dicari anggota kongsi gelap lain. Jadi, jangan sesekali cuba melakukan kerja ini.

Malah, saya dan rakan juga menerima pengajarannya apabila ditangkap kerana menjual pistol di Lembah Klang. Kini, saya tidak lagi melakukan kerja haram terbabit. Cukuplah dengan pengalaman yang ada. Tidak mungkin saya akan melakukannya lagi memandangkan hukuman diterima sungguh berat.”

Didalangi kongsi gelap



KUALA LUMPUR: Penggunaan senjata api secara tidak sah di negara ini masih didominasi sindiket atau kongsi gelap tertentu bagi melindungi kegiatan haram mereka seperti pengedaran dadah, perjudian, pemerasan atau pusat hiburan yang dijalankan secara haram.
Ia biasanya digunakan untuk memastikan aktiviti golongan itu tidak diganggu pihak berkuasa atau dicabar pihak lain, sekali gus mendedahkan setiap anggota penguat kuasa, khususnya polis, dengan pelbagai ancaman ketika menjalankan tugas.

Bagaimanapun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata, pihaknya sentiasa mengawasi perkembangan itu dan menyifatkan ia masih terkawal dengan adanya pencegahan dan penguatkuasaan berterusan.
“Kita sentiasa pantau dan peka dengan perkara berkenaan, namun kita juga harus sedar kawasan sempadan kita sangat luas dan sukar mengintip setiap inci ruang yang ada.

“Yang boleh saya katakan, kegiatan jenayah membabitkan senjata api di negara ini tidak membimbangkan dan orang ramai tidak perlu risau,” katanya ketika ditanya mengenai tiga kes kematian membabitkan senjata api dilaporkan dalam masa seminggu.

Beliau berkata, tidak adil jika menyatakan kes membabitkan senjata api menjadi-jadi kerana beberapa kes yang dilaporkan hanya membabitkan di kawasan tertentu, malah ia pasti mempunyai motif yang kini masih dalam siasatan.
“Seperti saya katakan, senjata api biasanya digunakan kongsi gelap atau sindiket tertentu untuk melindungi kepentingan atau aktiviti sulit mereka dan kita sentiasa berusaha mengesan kewujudannya serta mengalu-alukan maklumat orang ramai,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, sejak 2009 polis merampas pelbagai senjata api daripada pengedar yang ditahan dalam beberapa siri serbuan di seluruh negara.
Menurutnya, senjata itu biasanya digunakan untuk melindungi kegiatan mereka daripada diganggu, namun pihaknya ada pendekatan sendiri untuk melumpuhkan aktiviti itu.

Setakat ini, katanya, pihaknya belum menerima maklumat mengenai tawaran atau pakej yang menawarkan senjata api secara percuma kepada pengedar tempatan oleh pembekal dadah dari negara jiran.

“Walaupun ada tangkapan membabitkan rampasan senjata api, saya tidak menerima maklumat mengenai perkara itu, tetapi yang pasti kebanyakan dadah berkenaan sememangnya masuk melalui pintu sempadan negara.

“Walaupun mustahil mengawasi segenap ruang sempadan, kita tidak pernah membuka peluang kepada penyeludup, terutama pengedar dadah, membolosi sempadan negara dengan mudah,” katanya.

‘Memang sah jenazah ibu’

Oleh HAIDHAR HILMI
metahad@hmetro.com.my

BATU PAHAT: “Berdasarkan kain batik ditemui pada rangka berkenaan, memang sah ia jenazah ibu mentua yang menghilangkan diri sejak 17 hari lalu,” kata Ramnah Masran, 49, selepas penemuan rangka manusia di sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Baru, Sri Gading, di sini, semalam.
Rangka itu ditemui jam 11.30 pagi oleh penduduk kampung sebelum disahkan milik warga emas berusia 99 tahun, Fatimah Omar.

Ramnah berkata, keluarganya berusaha mengesan Fatimah sejak menghilangkan diri dengan bertanyakan saudara serta kenalan selain mencarinya di beberapa lokasi.

“Kehilangannya kini terjawab. Sebak apabila mengenangkan penantian kami sejak kehilangannya berakhir dengan tragedi. Bagaimanapun, kami reda,” katanya.

Menurut Ramnah, pada mulanya mereka sekeluarga tidak yakin rangka berkenaan adalah jenazah Fatimah.

‘Abby tak faham’

Oleh ELRAFAEI SAPI
ahmadelrafaei@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan tindakan penyanyi dan pelakon, Abby Abadi mengkritiknya berhubung soal agama dalam twitter sebagai kebudak-budakan, selain tidak memahami secara mendalam maksud komennya menerusi laman sosial itu.
Dr Mohd Asri yang juga pensyarah Pengajian Islam di Universiti Sains Malaysia (USM), ahli Majlis Agama Islam Perlis dan Fellow OCIS di Universiti Oxford berkata, menuntut ilmu agama penting sebelum memberi pandangan kepada orang lain.

“Apabila seseorang itu tidak belajar banyak mengenai agama, dia tidak dapat membezakan orang yang mempertikai hukum Tuhan dengan pendapat manusia. Abby menganggap pendapat manusia itu adalah mempertikai hukum Tuhan.
“Apakah seseorang yang ingin menjadi ilmuwan dan ulama hanya mengambil masa sehari untuk belajar agama. Justeru, mereka yang berhijrah seperti artis dialu-alukan tetapi jangan lupa, ilmu agama bukan hanya pada semangat tetapi mendalaminya,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad semalam.

Pada 29 Ogos lalu, Abby memberi komen terhadap kenyataan Dr Asri yang menulis: “Apakah satu keadilan jika dua orang yang terlibat dengan kecurian, seorang dipotong tangan sedangkan seorang lagi dipenjara kerana berbeza agama?” Abby kemudian mencelah, “Maafkan saya Dr, Hudud hukum Allah. Dr belajar tinggi tetapi kenapa masih persoalkan? Tanggungjawab kita berat di dunia tapi manis di sana.” Komen Abby kemudian dijawab Dr Mohd Asri yang mengatakan: “Seseorang yang kembali kepada agama dan dijemput ceramah tidak bererti dia benar-benar faham Islam. Teliti sebelum komen.” Sementara itu, Abby ketika dihubungi Metro Ahad semalam berkata, komennya dalam laman sosial itu adalah pandangan peribadinya yang tidak berniat menghentam atau memaki penceramah itu.

“Tidak payah cakap soal hudud tapi dalam Islam, apa saja yang tertulis dalam al-Quran dan sunnah tidak boleh dibincang atau dipersoalkan. Saya akui tidak pandai agama, tetapi saya faham maksud dalam twitter dia.
“Sepatutnya, kena dengar suara jemaah apa yang perlu dibuat tanpa mempersoalkan hukum Tuhan. Saya faham komennya secara asas dan terdetik mengapa dia berpelajaran tinggi tetapi mempersoalkannya.

“Saya hormat dia kerana belajar tinggi dalam bidang agama tetapi saya tetap dengan pendirian saya, apa saja yang tertulis dalam al-Quran dan sunnah tidak boleh dipersoal,” katanya.
Menurut Abby, ada segelintir pihak menyebelahinya kerana mereka faham, namun dia tetap menghormati setiap pandangan orang lain.

Katanya, dia mahu berbaik dengan ramai pihak, termasuk individu bergelar ustaz. Selepas berhijrah dengan imej bertudung sejak pulang umrah pertengahan Mac lalu, dia mengakui menerima banyak jemputan menghadiri majlis keagamaan di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak.

“Memang tak menang tangan dan saya pun tidak sangka atas jemputan diterima. Apapun, saya tahu kemampuan sendiri walaupun ada yang mengharapkan sesuatu yang lebih daripada saya.

“Sebagai sahabat, saya bukan mahu mengajar tetapi berkongsi pengalaman dan pandangan. Saya akui memang dilahirkan Islam tetapi apabila tidak faham dan mengikut perintah Tuhan, orang panggil jahil,” katanya.

‘Abby tak faham’

Oleh ELRAFAEI SAPI
ahmadelrafaei@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan tindakan penyanyi dan pelakon, Abby Abadi mengkritiknya berhubung soal agama dalam twitter sebagai kebudak-budakan, selain tidak memahami secara mendalam maksud komennya menerusi laman sosial itu.
Dr Mohd Asri yang juga pensyarah Pengajian Islam di Universiti Sains Malaysia (USM), ahli Majlis Agama Islam Perlis dan Fellow OCIS di Universiti Oxford berkata, menuntut ilmu agama penting sebelum memberi pandangan kepada orang lain.

“Apabila seseorang itu tidak belajar banyak mengenai agama, dia tidak dapat membezakan orang yang mempertikai hukum Tuhan dengan pendapat manusia. Abby menganggap pendapat manusia itu adalah mempertikai hukum Tuhan.
“Apakah seseorang yang ingin menjadi ilmuwan dan ulama hanya mengambil masa sehari untuk belajar agama. Justeru, mereka yang berhijrah seperti artis dialu-alukan tetapi jangan lupa, ilmu agama bukan hanya pada semangat tetapi mendalaminya,” katanya ketika dihubungi Metro Ahad semalam.

Pada 29 Ogos lalu, Abby memberi komen terhadap kenyataan Dr Asri yang menulis: “Apakah satu keadilan jika dua orang yang terlibat dengan kecurian, seorang dipotong tangan sedangkan seorang lagi dipenjara kerana berbeza agama?” Abby kemudian mencelah, “Maafkan saya Dr, Hudud hukum Allah. Dr belajar tinggi tetapi kenapa masih persoalkan? Tanggungjawab kita berat di dunia tapi manis di sana.” Komen Abby kemudian dijawab Dr Mohd Asri yang mengatakan: “Seseorang yang kembali kepada agama dan dijemput ceramah tidak bererti dia benar-benar faham Islam. Teliti sebelum komen.” Sementara itu, Abby ketika dihubungi Metro Ahad semalam berkata, komennya dalam laman sosial itu adalah pandangan peribadinya yang tidak berniat menghentam atau memaki penceramah itu.

“Tidak payah cakap soal hudud tapi dalam Islam, apa saja yang tertulis dalam al-Quran dan sunnah tidak boleh dibincang atau dipersoalkan. Saya akui tidak pandai agama, tetapi saya faham maksud dalam twitter dia.
“Sepatutnya, kena dengar suara jemaah apa yang perlu dibuat tanpa mempersoalkan hukum Tuhan. Saya faham komennya secara asas dan terdetik mengapa dia berpelajaran tinggi tetapi mempersoalkannya.

“Saya hormat dia kerana belajar tinggi dalam bidang agama tetapi saya tetap dengan pendirian saya, apa saja yang tertulis dalam al-Quran dan sunnah tidak boleh dipersoal,” katanya.
Menurut Abby, ada segelintir pihak menyebelahinya kerana mereka faham, namun dia tetap menghormati setiap pandangan orang lain.

Katanya, dia mahu berbaik dengan ramai pihak, termasuk individu bergelar ustaz. Selepas berhijrah dengan imej bertudung sejak pulang umrah pertengahan Mac lalu, dia mengakui menerima banyak jemputan menghadiri majlis keagamaan di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak.

“Memang tak menang tangan dan saya pun tidak sangka atas jemputan diterima. Apapun, saya tahu kemampuan sendiri walaupun ada yang mengharapkan sesuatu yang lebih daripada saya.

“Sebagai sahabat, saya bukan mahu mengajar tetapi berkongsi pengalaman dan pandangan. Saya akui memang dilahirkan Islam tetapi apabila tidak faham dan mengikut perintah Tuhan, orang panggil jahil,” katanya.

Cerai selepas dua bulan nikah

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya serik nak kahwin lagi. Namun kalau masih ada jodoh, saya terima dengan hati terbuka. Begitupun, biar kali ini bakal isteri mempunyai asas didikan agama, pandai menjaga keluarga dan diri saya,” kata Zamatul Amri Zakaria, 36, atau lebih dikenali sebagai Tauke Raja Lawak.
Menurut Tauke, dia menceraikan isteri ketiganya, Amira, 24, seminggu sebelum Aidilfitri lalu kerana perkahwinan yang dibina selama dua bulan itu tidak dapat diselamatkan lagi.

“Macam-macam masalah. Mungkin dia tak dapat menerima saya atau kerja saya. Lagipun, dia terlalu sibuk dengan hidupnya dan saya pulala sukar mengawalnya.
“Jadi, biar perkahwinan ini menjadi pengajaran dan pengalaman buat saya. Mungkin pada dua perkahwinan lalu menjadi punca perceraian tapi kali ini, seboleh- bolehnya saya cuba menyelamatkan hubungan kami.

“Namun jika jodoh sudah tiada, apa boleh saya buat. Buat masa ini, saya tidak mahu fikirkan soal kahwin. Jika ada jodoh lain sekalipun, saya akan sedikit memilih dan mencari yang benar-benar dirasakan sesuai.

“Soal kahwin bukan hal main-main. Wanita yang beragama, matang dan bijak mengendalikan masalah akan jadi pilihan saya,” katanya.
Tauke berkata, mungkin faktor umur menjadikan perkahwinannya gagal.

“Saya tahu gadis sekarang berbeza jika dibandingkan dengan zaman mak ayah kita. Mungkin dia belum bersedia untuk berumah tangga dan memikul tanggungjawab sebagai isteri dan ibu. Dengan itu, saya menceraikannya dengan talak satu.
“Begitupun, saya terkilan kerana pada awalnya dia yang mengajak saya berkahwin. Namun akhirnya, ini pula yang terjadi,” katanya.

Terjun tingkat satu

Laporan dan foto ADNAN IBRAHIM
metahad@hmetro.com.my

KLUANG: Bimbang diketahui keluarga, seorang lelaki berusia 20 tahun nekad merempuh penguat kuasa Jabatan Agama Islam Johor (JAJ) sebelum terjun dari tingkat satu sebuah hotel bajet di sini, untuk mengelak ditahan, pagi semalam.
Lelaki terbabit kemudian melarikan diri sejauh 300 meter dari hotel terbabit sebelum berjaya ditahan selepas kepenatan.

Ketika mendedahkan perkara itu, Pegawai Tadbir Agama Islam JAJ Daerah Kluang, Khalil Mohd Noor berkata, serbuan dijalankan jam 5 pagi.
“Kami mengetuk pintu bilik sebuah hotel bajet sebelum ia dibuka. Kami kemudian mendapati penyewa bilik yang juga seorang lelaki serta remaja perempuan berusia 18 tahun tidak mempunyai hubungan mahram.

“Ketika pemeriksaan, lelaki terbabit tiba-tiba merempuh beberapa penguat kuasa sebelum nekad terjun dari tingkat satu hotel berkenaan,” katanya di lokasi kejadian.

Menurut Khalil, ketika kejadian, beberapa penguat kuasa menunggu di bawah hotel itu sebagai langkah berjaga-jaga.
Penguat kuasa bagaimanapun gagal menahan lelaki terbabit yang terus melarikan diri sejurus terjun.

“Kami mengejarnya yang melarikan diri di jalan raya. Ketika itu, keadaan sekitar sunyi dan dia berjaya ditahan 300 meter dari hotel.
“Lelaki terbabit tidak cedera akibat terjun, malah berpakaian lengkap ketika melarikan diri,” katanya.

Menurut Khalil, pemeriksaan mendapati pasangan terbabit belum bekerja, malah remaja perempuan itu tinggal dua kilometer dari hotel berkenaan.

“Pasangan terbabit mendakwa tidak melakukan apa-apa di bilik itu, malah hanya berada di situ semata-mata untuk memeriahkan sambutan kemerdekaan.

“Kedua-duanya kemudian dibebaskan selepas diikat jamin oleh keluarga masing-masing,” katanya ketika ditemui, semalam.

Teruk daripada haiwan

Oleh MOHD HELMI IRWADI MOHD NOR
mohdhelmi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tanggungjawab bapa ialah melindungi anaknya daripada anasir jahat kerana ia amanah Allah, namun tindakan melacurkan anak hanya untuk mencukupkan bekalan rokok dianggap tidak masuk akal sehingga boleh meletakkan kedudukan si bapa lebih teruk daripada haiwan.
Itu penegasan pakar motivasi, Datuk Dr Fadzilah Kamsah berhubung laporan muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang bapa di Batu Pahat melacurkan empat anaknya berusia 17 hingga 25 tahun kepada lelaki asing semata-mata mahu mencukupkan bekalan rokok.

Laporan berkata, kejadian yang berlarutan sejak dua bulan lalu di sebuah rumah di daerah itu menyaksikan bapa terbabit bersama rakan serta empat anaknya dicekup Jabatan Agama Islam Daerah Batu Pahat dalam Ops Ambang Merdeka selepas didapati terbabit dengan aktiviti berkenaan.
Dr Fadzilah berkata, lelaki terbabit tidak layak digelar bapa kerana tindakannya sangat memalukan, tambahan pula sanggup menggadaikan maruah anak kandungnya.

“Manusia seperti ini sangat jahat dan sakit rohani. Sepatutnya seorang bapa mendidik anaknya ke arah kebaikan, bukan memilih jalan sebegitu,” katanya.

Menurut Dr Fadzilah, bagi keempat-empat anak terbabit, sebelum kejadian berlaku, sewajarnya mereka melarikan diri atau menghubungi pihak berkuasa untuk melaporkan penindasan itu.
“Ini kerana keempat-empat mereka berusia antara 17 hingga 25 tahun dan boleh berfikir secara waras. Secara logik akal, kemungkinan mereka dipaksa atau terpukau dengan perbuatan bapa,” katanya.

Katanya, perbuatan memalukan itu perlu dijadikan pengajaran kepada masyarakat lain betapa rapuhnya sistem kekeluargaan.
Tegasnya, merokok haram di sisi agama, apa lagi melacurkan anak semata-mata untuk rokok tentunya lebuh buruk perbuatannya.

“Itu bermakna dua kali dosa diterima bagi seorang bapa yang berperangai sedemikian,” katanya yang meminta pihak bertanggungjawab membantu keluarga terbabit, terutama keempat-empat anak perempuan lelaki itu.

Terlanjur pada malam raya di ruang tamu



BAGI mahasiswa yang hanya mahu dikenali sebagai Wati, 20, sifat ingin mencuba yang meluap-luap dalam dirinya dan teman lelaki membuatkan dia tewas kepada hasutan syaitan.
Daripada sekadar suka-suka, dia menjadi ketagih. Semuanya berlaku seperti kilat dan tanpa dirancang. Episod hitam hidup Wati bermula ketika umat Islam menyambut Aidilfitri tahun lalu.

“Saya tak menjangka perkara sebegini boleh berlaku kepada diri sendiri sebab selama ini saya hanya membaca kisah remaja terlanjur di akhbar dan majalah.
“Namun, apabila kena pada diri sendiri, baru saya tahu bagaimana perasaannya dan keperitan yang perlu ditanggung wanita terlanjur,” katanya yang terpaksa menangguhkan pengajian satu semester di sebuah IPTA di Melaka.

Menceritakan pengalaman kali pertama terlanjur, Wati berkata, ketika kejadian dia menunggu kekasihnya yang dikenali sebagai Kamal, 21, bersiap untuk beraya di ruang tamu rumah lelaki berkenaan.

Benarlah seperti dinyatakan dalam al-Quran, apabila berdua-duaan, wujudlah pihak ketiga iaitu syaitan.
Ketiadaan ahli keluarga Kamal seolah-olah membuka ruang kepada mereka melakukan zina. Meskipun pada awalnya dia takut, namun akhirnya mereka tewas dengan gelora nafsu.

“Selepas melampiaskan nafsu, tiba-tiba wujud rasa bersalah dan berdosa terhadap ibu bapa. Pulang ke rumah, saya hanya mendiamkan diri. Pun begitu, masih belum timbul keinsafan apabila kami melakukan perbuatan itu untuk kali kedua seminggu selepas itu di rumah keluarga teman lelaki.
“Selepas perbuatan kali kedua itulah, saya mengandung. Itu pun hanya disedari selepas kandungan mencecah usia tiga bulan kerana saya tidak mengalami alahan atau komplikasi seperti wanita mengandung lain,” katanya.

Semakin hari kandungan Wati makin membesar dan tidak mampu disorok lagi. Dia mengalami kemurungan dan mahu menggugurkan kandungan itu, namun dihalang teman lelakinya yang mahu bertanggungjawab ke atas bayi itu.

“Menyedari kesilapan dan keterlanjuran dilakukan, saya kemudian menyuarakan hasrat mahu bernikah segera kepada ibu. Sebelum mengikuti kursus perkahwinan, ibu panggil saya lalu bertanya mengapa mahu bernikah secara tiba-tiba.

“Saya menceritakan apa berlaku dan mengaku hamil lima bulan. Ibu sedih lalu menangis dan kecewa kerana keluarga kami bukan daripada golongan bermasalah.

“Saya dibesarkan penuh kasih sayang dan menerima pendidikan agama yang cukup, apatah lagi saya selalu mengingatkan rakan supaya menjauhi perkara yang dilarang agama,” katanya.

Tanpa membuang masa, si ibu memberitahu ayah dan anak sulung mereka. Meskipun kecewa dan marah, mereka masih menerima Wati sebagai ahli keluarga.

“Saya bersyukur kepada Allah kerana sedar lebih awal dan tidak mengulanginya semula. Lebih bersyukur apabila teman lelaki mahu bertanggungjawab dan mengahwini saya selepas tamat belajar kelak,” katanya yang melahirkan bayi perempuan pada bulan lalu.

Rumah sewa ‘port’ maksiat



KEBEBASAN menginap di rumah sewa rumah berbanding menetap di asrama membuka peluang lebih luas kepada pelajar perempuan institusi pengajian tinggi (IPT) terbabit dengan gejala sosial, termasuk seks sebelum nikah hingga mengandung dan si lelaki pula menghilangkan diri.
Menyedihkan apabila siswi terbabit bukan hanya terlanjur sekali, sebaliknya melakukannya berulang kali dengan teman lelaki berbeza.

Biarpun pada kali pertama tercetus perasaan takut dan dibelenggu dosa, perasaan itu hanya bersifat sementara sebelum mengulangi maksiat acap kali bertemu sama ada di rumah sewa sendiri mahupun pasangan.
Penghuni Kem Modal Insan Kewaja (Kewaja) di Gombak dikenali sebagai Irah, 23, mengakui kehidupannya selepas tamat persekolahan agak sosial.

Apabila tinggal bersama kakak di Shah Alam selepas mendapat tempat di sebuah IPT di Selangor, perangai liarnya makin menjadi-jadi kerana ibu bapa yang selama ini memantau kegiatannya sudah jauh di mata.

Acap kali menjejakkan kaki ke kelab malam setiap hujung minggu dengan air kencing setan menjadi penghilang dahaga bersama teman, kehidupannya makin liar tanpa pengawasan ibu bapa.
Mahu mengharapkan kakak untuk memberi nasihat, perangai saudaranya itu pula jauh lebih liar, malah enggan mengendahkan hal peribadi Irah.

Tinggal di rumah sewa bersama kakak dianggap peluang keemasan kepadanya kerana tidak terikat dengan peraturan asrama universiti.
“Sebelum ini, saya hanya bersosial dengan minum arak dan kelab malam, tak terfikir pun bakal terjerumus dengan seks luar nikah. Mungkin faktor ingin mencuba, pujukan pasangan dan pengaruh kakak membuatkan saya lalai menjaga maruah diri.

“Rumah sewa bukan hanya dikongsi kami dua beradik, sebaliknya bersama teman lelaki kawan kakak serta pasangan masing-masing. Kakak sendiri melakukan maksiat, jadi dia tiada ‘suara’ untuk menasihati saya.

“Sebelum ini, saya kerap mengajak bekas teman lelaki ke rumah sewa untuk lepak dan bersembang, tapi bukan hanya kami berdua tetapi turut disertai teman lain. Malah, kami pernah ditangkap berkhalwat oleh jabatan agama negeri dan naik turun mahkamah, dua tahun lalu.

“Walaupun dikenakan denda mencecah RM3,000, ia gagal menghentikan aktiviti maksiat. Ibu bapa yang kecewa memberi amaran supaya kami dua beradik berpindah sebelum menetap di ibu kota.

“Sebenarnya pada usia 18 tahun, saya berzina dengan teman lelaki pertama tetapi tidak pernah mengandung. “Memegang konsep, ‘pandai makan, pandai simpan’, kami tidak pernah mengambil tahu hal masing-masing jika mengandung, melainkan mencari klinik menjalankan pengguguran haram.

“Apabila kes (mengandung luar nikah) berlaku, saya antara individu dijadikan rujukan untuk mengenal pasti klinik yang mengenakan kadar bayaran antara RM2,000,” katanya.

Cuma kesal selepas hamil



KUALA LUMPUR: Sudah terhantuk baru terngadah. Pepatah ini sesuai bagi menggambarkan kes maksiat di kalangan mahasiswi hingga mengandung anak luar nikah hasil hubungan terlarang dengan teman lelaki.
Penceramah bebas, Zawiyah Hassan berkata, kegiatan zina yang dilakukan berulang kali dengan lelaki berbeza tidak sesuai dikatakan terlanjur, sebaliknya pelaku bersifat sombong kepada Allah dan hanya menyesal apabila menerima balasan di dunia seperti mengandung.

“Bergelar mahasiswi bukan tiket menyatakan mereka bijak dalam segala aspek kehidupan. Tanpa iman dan amal, pasti menjerumuskan anak muda terbabit dalam kegiatan tidak sihat. Rasulullah SAW bersabda: “Tidak berzina seseorang penzina selagi mana dia dalam keadaan beriman.” Ini bermaksud iman itu penting dan ia mampu mengawal seseorang daripada melakukan perkara dilarang.
“Gara-gara tipis iman, pelaku sanggup melakukan zina berulang kali, selain menganggap diri terselamat daripada risiko mengandung. Sedangkan dia tidak mengetahui diri terdedah dengan risiko jangkitan HIV apabila berzina dengan beberapa lelaki berbeza iaitu balasan Allah di dunia, belum lagi di akhirat,” katanya.

Katanya, jauh daripada keluarga ataupun menyewa kediaman di luar kawasan institusi pengajian tinggi (IPT) dianggap memberi peluang kepada anak muda untuk belajar berdikari tetapi sayangnya, kesempatan berkenaan disalahgunakan.



No comments:

Post a Comment