Friday, November 30, 2012

CINTA ITU MENGASYIKKAN HINGGA FIKIRAN KITA TAK DAPAT BERFIKIR DENGAN WARAS

Jutawan jadi pekebun sayur

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang usahawan wanita kerugian lebih RM5 juta manakala empayar perniagaan miliknya turut merudum selepas termakan tipu daya seorang kasanova Internet dengan menyerahkan enam gambar bogelnya kepada lelaki dipercayai warga Afrika itu sebelum dia diugut dan dipaksa menyerahkan wang berulang kali sehingga bankrap.
Keterlanjuran ibu tunggal yang berusia 40-an itu menyebabkan dia diperas ugut lelaki terbabit yang mahu mengedarkan gambar berkenaan di Internet jika dia enggan menyerahkan wang setiap kali diminta.
Akibatnya, semua wang dan harta mangsa dikikis dan ibu kepada seorang anak remaja itu kini terpaksa pulang ke kampung dan melakukan kerja di kebun untuk menyara hidupnya.

Lebih menyedihkan, mangsa rugi besar dan seluruh hidupnya terjejas selepas dua bulan berkenalan dengan suspek melalui Internet, tanpa sekali pun bersua muka.


Mendedahkan perkara itu, Ketua Unit Siasatan Jabatan Siber Bukit Aman, Superintendan Victor Sanjos berkata, kes membabitkan usahawan wanita itu menjadikan dia mangsa sindiket penipuan Internet oleh lelaki Afrika mengalami kerugian paling besar.

100 wanita Thai ditipu di Facebook

BANGKOK: Sekurang-kurangnya 100 wanita Thailand ditipu lebih 100 juta baht (RM10 juta) melalui akaun Facebook lelaki penipu yang berjanji untuk berkahwin dan meminta gambar lucah mangsa yang kemudian digunakan untuk mengugut mereka, kata polis, semalam.
Dua wanita Trang membuat aduan polis mengatakan mereka ditipu untuk menghantar wang hingga 100,000 baht (RM10,000) kepada kumpulan yang mengugut mereka. Masih ramai mangsa lain yang terlalu malu untuk tampil ke hadapan, kata mereka kepada polis.

Anggota kumpulan itu menggunakan gambar lelaki asing berwajah tampan dan mendekati mereka melalui akaun Facebook.

Wanita pertama berkata, dia berkenalan dengan lelaki yang menamakan dirinya “Wyne Smith” dan berjanji untuk mengahwininya, manakala seorang wanita lagi secara tidak sengaja menghantar “gambar tidak senonoh” dirinya kepada “Alex Chris.”

Selepas itu, mereka telah beberapa kali diperas ugut supaya menghantar wang ke akaun khusus di wilayah Chon Buri dan Songkhla.

Mereka membuat keputusan untuk melaporkan perkara itu kepada pihak berkuasa selepas dipaksa membayar beribu-ribu baht.

Polis berkata, mereka menemui lebih daripada 100 mangsa, kebanyakannya wanita bujang, janda atau balu yang telah ditipu untuk menghantar wang lebih 100 juta baht (RM10 juta) ke dalam akaun kumpulan itu.

Polis mendapati, wang itu dikeluarkan di Malaysia dan telah membekukan semua akaun yang terlibat sebelum lebih ramai wanita menjadi mangsa kumpulan itu.

Polis AntiJenayah dan Pusat Penyelaras Jenayah Transnasional telah dipanggil untuk membantu siasatan. - Bangkok Post



Balas dendam hapus keturunan

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin

SIMPATI...Zulkifli (dua dari kiri) menghulurkan bungkusan makanan kepada mangsa sekitar Khan Younis, semalam.
SIMPATI...Zulkifli (dua dari kiri) menghulurkan bungkusan makanan kepada mangsa sekitar Khan Younis, semalam.
GAZA: Seorang pejuang Hamas, Shuhid Baseem sudah meninggal dunia lapan tahun lalu, namun dendam rejim Israel terhadapnya nyata belum berkesudahan apabila sebuah rumah dihuni 30 warisnya, dibedil hingga musnah sama sekali dalam kejadian pada tengah malam 21 November lalu.
Seorang ahli keluarga Shuhid, Zuhir Salim Gudiah, 55, berkata dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, rumah tiga tingkat didiami mereka di perkampungan Abasan Kabira, Khan Younis, di sini, dihujani lebih 30 roket Zionis hingga menghasilkan kesan lubang besar menyerupai kawah gunung berapi.

“Mujur kami semua selamat kerana melarikan diri dan bersembunyi di tempat selamat, 10 minit sebelum serangan,” katanya ketika ditemui semalam.
Menurutnya, sebelum diserang, beberapa jet pejuang F-16 Zionis berlegar di ruang udara Gaza dan sejurus mereka melarikan diri puluhan roket dilancarkan ke arah rumah mereka, menghasilkan letupan kuat hingga menggoncang seluruh kampung.

“Letupan dahsyat itu mengakibatkan rumah batu tiga tingkat milik lima sekeluarga runtuh menyembah bumi.

“Kesan ledakan peluru roket terlalu kuat hingga membentuk lubang kawah sedalam 10 meter di tengah rumah runtuh,” katanya.
Zuhir Salim berkata, dia yakin serangan itu ada kaitan dengan dendam Israel terhadap Allahyarham Shuhid yang terkorban dalam satu kejadian pada 2004.

“Dalam kejadian itu sepasukan anggota tentera Zionis yang memburu Shuhid menceroboh masuk ke dalam kampung dan mengepung rumah Allahyarham.
“Mereka memaksa Shuhid menyerah diri, namun Shuhid enggan dan berlaku kejadian tembak-menembak selama kira-kira enam jam antara Shuhid dan kumpulan tentera Zionis.

“Shuhid yang lebih rela mati syahid meletupkan dirinya menggunakan bom dipasang pada tubuh. Tindakan itu menyebabkan dua tentera Israel mati dan lima lagi parah,” katanya. Menurutnya, tentera Israel berang dengan kejadian itu meletupkan rumah Shuhid sebelum beredar meninggalkan Tebing Gaza.

“Ternyata dendam Zionis terhadap Shuhid tidak pernah padam apabila mereka sekali lagi menyerang rumah kami 10 hari lalu untuk membunuh kami yang juga waris Shuhid.

“Kami kini hilang tempat tinggal dan terpaksa hidup merempat. Tiada satupun barangan sempat diselamatkan, namun kami tidak akan berpindah dan nekad membina semula hidup baru di tapak rumah runtuh ini,” kata Zuhir Salim.


Senyuman akhir cucu

Oleh Amir Abd Hamid dan Suraya Roslan
am@hmetro.com.my

MAUT...Sharifah Wahida ditemui lemas ketika bermain banjir.
MAUT...Sharifah Wahida ditemui lemas ketika bermain banjir.
JELEBU: “Sebelum arwah keluar, saya berpesan berhati-hati berikutan air di tali air itu melimpah hingga ke jalan. Dia hanya menjawab ‘ya’ sambil tersenyum sebelum keluar rumah dalam keadaan tergesa-gesa.
“Tak lama kemudian saya dimaklumkan yang dia lemas kerana terjatuh dalam tali air itu,” kata Syed Abdul Rahman Syed Abdullah, 71, datuk mangsa korban pertama banjir di negara ini, selepas tergelincir di tali air di Kampung Tasik Jaya, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang itu, mangsa, Sharifah Wahida Syed Putra, 8, murid Sekolah Kebangsaan (SK) Durian Tipus, dipercayai tergelincir di tali air berhampiran Tasik Jaya ketika bermain bersama tiga rakannya selepas pulang daripada kelas mengaji al-Quran di masjid berhampiran.

Syed Abdul Rahman berkata, sebaik pulang mengaji, cucunya sempat pulang ke rumah untuk menukar baju sebelum keluar semula dengan menunggang basikal dan ketika itulah dia berpesan kepada arwah berhati-hati.

Nenek mangsa, Sharifah Aminah Syed Abd Karim, 68, berkata, dia mengetahui tragedi malang itu selepas dimaklumkan dua rakan mangsa.

Bakar 11 motor

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

MUSNAH...motosikal yang hangus dibakar di Pangsapuri Kos Rendah Taman Tasik, Sungai Chua, semalam.
MUSNAH...motosikal yang hangus dibakar di Pangsapuri Kos Rendah Taman Tasik, Sungai Chua, semalam.
KAJANG: Perbuatan khianat dipercayai motif 11 motosikal dengan 10 daripadanya musnah dalam kebakaran membabitkan pelbagai motosikal di Pangsapuri Kos Rendah Taman Tasik, Sungai Chua, di sini, awal pagi semalam.
Kejadian jam 3.30 pagi itu dilakukan sekumpulan individu yang menyimbah minyak petrol sebelum membakar motosikal milik penduduk itu.

Menurut mangsa yang dikenali sebagai Suraya, 25, dia terdengar bunyi bising di tingkat bawah rumahnya, tetapi tidak mengendahkannya kerana menyangkakan pergaduhan di kalangan penduduk.
Bagaimanapun, katanya, dia terkejut apabila terdengar letupan kuat sebelum seorang jirannya menjerit meminta dia keluar menyelamatkan diri.

“Saya terus turun dan terkejut apabila mendapati motosikal saya yang dibeli sejak dua tahun lalu musnah dijilat api.

“Api menjulang tinggi dan asap tebal menyebabkan tembok kaki lima dan bahagian depan rumah saya di tingkat satu hitam dan hampir terbakar,” katanya.
Katanya, kejadian itu yang pertama membabitkan kenderaan penduduk dibakar meskipun sebelum ini kerap berlaku insiden pergaduhan di pangsapuri berkenaan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kajang, Superintendan Azman Ayob mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dijalankan.
“Siasatan awal tidak menolak kejadian itu bermotifkan dendam dan kami masih menunggu keputusan siasatan di tempat kejadian daripada unit forensik untuk mengesan suspek,” katanya.

Katanya, berdasarkan rekod polis, tiada aktiviti membabitkan kumpulan gengster wujud di kawasan berkenaan namun siasatan lanjut dijalankan dari semua sudut.

Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohamad Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 3.31 pagi sebelum jentera pertama tiba sembilan minit kemudian.

Katanya, api yang marak berjaya dikawal dalam tempoh lima minit dan tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan.

Simbah asid dekat alat sulit

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin
am@hmetro.com.my

GEORGETOWN: Berang selepas mendapat tahu seorang remaja berusia 18 tahun merogol adiknya yang masih bawah umur, seorang lelaki bertindak nekad mencurahkan asid ke celah paha pemuda terbabit sehingga hampir mengenai kemaluannya.
Kejadian berlaku di sekitar pusat bandar ini, Selasa lalu dan ia mempunyai kaitan dengan kes seorang gadis berusia 16 tahun mendakwa dirogol dalam tandas di sebuah pusat beli-belah di Jalan Magazine, di sini, pada 13 November lalu.
Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, selepas kejadian itu diketahui keluarga gadis terbabit, satu laporan polis dibuat pada Isnin lalu.

Menurutnya, pemeriksaan perubatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) mendapati ada kesan koyakan pada kemaluan mangsa, namun siasatan lanjut masih dilakukan.

“Polis menahan teman lelaki gadis itu pada Selasa lalu dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Timur Laut untuk diambil keterangan sebelum dia dibebaskan dengan ikat jamin sehari kemudian.

Mati ngeri

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

SERIAN: Seorang mekanik menemui ajal dalam keadaan mengerikan dengan mayatnya tersepit di tengah-tengah dua kenderaan, selepas dia dirempuh van yang dipandu uji ketika cuba mengesan masalah brek kenderaan itu berhampiran sebuah bengkel di Jalan Industrial, di sini, petang semalam.
Kejadian berlaku jam 4.10 petang ketika mangsa, Liew Peck Kui, 33, bersama seorang lagi rakan sekerja sedang melihat van itu dipandu pemiliknya sebelum dia dirempuh kerana brek kenderaan itu gagal berfungsi.

Difahamkan, rakannya sempat mengelak, namun mangsa yang dirempuh terhimpit antara van dengan sebuah lori yang diletakkan berhampiran bengkel berkenaan.
Ketua Polis Daerah Serian, Deputi Superintendan Mohd Jamali Umi berkata, rempuhan kuat itu menyebabkan mangsa parah sebelum meninggal dunia di Hospital Serian (HS), kira-kira 50 minit selepas kejadian.

Beliau berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila pemilik van berkenaan berusia 56 tahun cuba menguji brek sambil disaksikan mangsa dan rakannya selepas kenderaan itu dihantar ke bengkel.

“Bagaimanapun, brek van itu gagal berfungsi, menyebabkan pemandu terbabit gagal mengawal kenderaannya sebelum merempuh mangsa yang berada tidak jauh daripadanya.
“Beberapa rakan cuba mengeluarkan mangsa yang tersepit sebelum dibawa ke HS untuk rawatan lanjut.

“Polis masih menjalankan siasatan berhubung kejadian ini termasuk mengambil keterangan daripada pemandu yang juga pemilik van berkenaan dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.

2 pemuda rompak Ashraff dibebas



KAFUNDA (kiri) meraikan pembebasannya bersama Donovan di Mahkamah Wood Green, semalam. Gambar kecil, Muhammad Ashraff baru sebulan berada di London ketika kejadian.
KAFUNDA (kiri) meraikan pembebasannya bersama Donovan di Mahkamah Wood Green, semalam. Gambar kecil, Muhammad Ashraff baru sebulan berada di London ketika kejadian.
LONDON: Dua lelaki yang dipenjara kerana merompak penuntut Malaysia dalam rusuhan tahun lalu, dibebaskan semalam selepas tuduhan ke atas mereka dibatalkan.
John Kassongs Kafunda, 23, dari Ilford, timur London, dan Reece Donovan, 25, dari Romford, Essex, dituduh merompak Muhammad Ashraff Haziq Rossli di Jalan Queen, London.

Kafunda dijatuhi hukuman penjara empat tahun tiga bulan kerana merompak, manakala Donovan dijel lima tahun selepas disabitkan kesalahan merompak, berkelakuan ganas serta mencuri.
Kedua-dua mereka membuat rayuan dan semalam, sabitan mereka dibatalkan Ketua Hakim England, Igor Judge, yang bersidang bersama dua hakim kanan lain. Kejadian menimpa Muhammad Ashraff disaksikan jutaan orang di seluruh dunia melalui video kamera litar tertutup (CCTV) yang merakamkan bagaimana dia dirompak beberapa lelaki yang menyamar sebagai penyelamat.

Muhammad Ashraff, 21, adalah penuntut bidang akauntan sebelum itu mengalami kecederaan akibat diserang perusuh ketika berbasikal di Barking, London Timur.

Dia baru saja sebulan berada di London apabila diserang pada 8 Ogos 2011.
Sidang semalam berlangsung secara tertutup di Mahkamah Rayuan, tetapi keputusannya diumumkan secara terbuka. Kafunda dan Donovan sebelum ini mendakwa imej dalam rakaman CCTV itu bukan mereka, tetapi hakim menerima keterangan saksi tidak didedahkan identitinya untuk menyabitkan kesalahan berkenaan. Ketika menjatuhkan hukuman Mac lalu, hakim James Patrick berkata, tindakan Kafunda dan Donovan menjadi imej ikon terhadap rusuhan yang menyaksikan kedai dan premis perniagaan dijarah, manakala orang awam ketakutan. “Kamu adalah sebahagian daripada golongan yang dianggap mengancam dan amat mengejutkan apabila kumpulan ini turut membabitkan kanak-kanak.

“Apa yang lakukan dirakam dan apabila disiarkan di seluruh dunia, ia mengaibkan negara ini,” katanya.
Pendakwa tidak memohon untuk perbicaraan semula selepas Judge membacakan keputusannya - DM

Penoreh getah maut dibaham harimau



BANGKOK: Seorang penoreh getah dibaham binatang buas, dipercayai seekor harimau di selatan Thailand, semalam.
Ini merupakan serangan kedua di kawasan itu sejak kebelakangan ini, kata pegawai polis.

Tapak kaki harimau dewasa dan anaknya ditemui dekat tempat kejadian di mana Hyaya Seng, 44 tahun, ditemui mati di ladang getah di wilayah Yala yang bersempadan dengan Malaysia.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Urupong Chanakul berkata, kepala mangsa hilang dan terdapat luka dalam di perutnya dan kesan cakar di seluruh tubuh.

Katanya, satu serangan haiwan buas, dipercayai harimau, berlaku di kampung berdekatan, tahun lalu. - Bangkok Post

Polis Manchester selamatkan 87 anak anjing



LONDON: Hampir 90 anak anjing dirampas polis dalam siasatan sindiket pengedaran haiwan itu serta dakwaan penjualan anjing berpenyakit di Internet.
Empat bangkai anak anjing turut ditemui dalam serbuan di Stockport dan beberapa lokasi di sekitar Greater Manchester.

Seorang lelaki dan seorang wanita ditahan selepas pihak berkuasa menemui serta menyelamatkan 87 anak anjing, termasuk jenis bulldog Perancis, West Highland dan Pomeranian.
Pegawai veterinar bebas yang membuat pemeriksaan ke atas anak anjing bekenaan mendapati, enam daripada haiwan itu perlu dirawat kerana sakit. Pegawai polis Greater Manchester, Mike Cooper, berkata dua suspek kini ditahan sebelum tindakan lanjut diambil.

Jurucakap pertubuhan kebajikan haiwan Britain pula berkata, orang ramai tidak sepatutnya menjadikan anjing sebagai hadiah Krismas. “Anda perlu bertanggungjawab jika memiliki haiwan peliharaan dan ia tidak sepatutnya dijadikan hadiah,” katanya. - TS

No comments:

Post a Comment