Saturday, September 18, 2010

Rakan Sosilawati

Kes bunuh Sosilawati: RM1j setahun

Oleh NORAINON OTHMAN, IBRAHIM ISA, ISMA ISMAIL, HAZLIHADY HASSAN dan AMIR ABD HAMID
metahad@hmetro.com.my
2010/09/18
BATU PAHAT: Pengasas rangkaian produk kecantikan Nouvelles Visage, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, bukan saja membantu menyediakan pekerjaan bagi membaiki taraf hidup ahli keluarga, malah memperuntukkan RM1 juta setahun bagi membiayai perbelanjaan anak yatim di seluruh negara.
Katanya, keluarga bukan mahu bermegah atau berbangga dengan pemberian kakaknya, namun berasa terharu kerana kakaknya tidak pernah melupakan asal usul dan menghulurkan bantuan kepada pelbagai pihak yang memerlukan.

“Hubungan kami rapat, namun keluarga tidak pernah mengambil tahu perbelanjaan dan cara Kak Wati menggunakan wangnya.

“Namun apabila Dr Robia memberitahu Kak Wati memperuntukkan RM1 juta untuk anak yatim seluruh negara setiap tahun, kami rasa terharu.

“Bukan niat mahu bermegah, tetapi terharu kerana ia membuktikan Kak Wati tidak pernah lupa pada awal perjalanan hidup kami yang susah dengan menghulurkan bantuan bagi membantu insan kurang bernasib baik ketika dia menerima rezeki yang melimpah ruah,” katanya.
Menurutnya, selain menghulurkan bantuan kepada golongan kurang bernasib baik, kakaknya tidak lupa membantu adik-beradiknya bagi membolehkan mereka membaiki taraf hidup.

Katanya, selain sifat tidak suka meninggi diri, Kak Wati sentiasa mencari peluang membantu adik beradik, terutama menyediakan peluang pekerjaan.

Ketua Kampung Sri Menanti, Sri Medan, Omar Salleh, 63, berkata Sosilawati sebenarnya tidak suka pemberiannya diperbesarkan kerana tidak mahu dianggap menunjuk-nunjuk sedangkan dia ikhlas memberi bantuan.

“Sifat pemurah Sosilawati banyak membantu penduduk dengan memberi bantuan berterusan kepada Masjid Seri Dayong, Sri Medan; surau di Kampung Sri Menanti dan sekolah angkatnya, Sekolah Kebangsaan Seri Dayong serta Sekolah Agama Seri Dayong.

“Ketiadaannya bukan saja menyedihkan keluarga dan penduduk, malah murid sekolah yang banyak merasai pemberiannya sebelum ini,” katanya.

Sementara itu, penduduk kampung berharap pihak berkuasa dapat menjalankan siasatan dengan teliti bagi menjawab kehilangan Sosilawati.

Seorang penduduk kampung yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad berkata, penduduk menghormati keluarga itu yang melalui pelbagai dugaan sepanjang tahun ini, terutama kehilangan Sosilawati.
“Jika benar suspek melakukan pembunuhan kejam itu, kami berharap hukuman keras dijatuhkan terhadap mereka.

“Kehilangan Sosilawati bukan saja ditangisi keluarga, malah penduduk kampung terasa kehilangan beliau yang banyak menabur jasa di kampung ini.

“Wang boleh dicari tetapi nyawa tidak boleh diganti, berikutan itu penduduk berharap jika benar Sosilawati dibunuh, biar pelakunya mendapat balasan setimpal,” katanya.

Katanya, hampir setiap hari dia melawat keluarga Sosilawati untuk memberi sokongan dan berharap keluarga berkenaan tetap tabah mengharungi ujian ini.

Seorang lagi penduduk, Tukinah Samsuri, 40, berkata kali terakhir dia menemui Sosilawati ketika kenduri tahlil arwah sebelum Ramadan lalu.

“Sejak berita pembunuhannya disiarkan akhbar, perasaan bimbang penduduk bertukar sedih dan berharap penjenayah berkenaan akan dikenakan tindakan tegas,” katanya.

Adik ipar Sosilawati, Misjan Jamikun, 48, berkata keluarganya membuat persiapan bagi mengkebumikan jenazah berbentuk tulang atau cebisan daging jutawan itu di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sri Menanti

NEGARA


Rakan Sosilawati ditemui mati tergantung























Sarina













BUKIT MERTAJAM - Seorang pengasas produk kecantikan jenama Aveer, Sarina Jaafar, 43, yang juga rakan Datuk Sosilawati Lawiya ditemui mati dalam keadaan tergantung di dalam bilik di rumahnya di Taman Pauh Jaya di sini semalam.
Kejadian itu disedari oleh anak bongsu Sarina yang berusia 16 tahun kira-kira pukul 8.30 pagi ketika masuk ke biliknya.
Bagaimanapun sehingga semalam polis masih mengklasifikasikan kes itu sebagai mati mengejut dan menolak sebarang kaitan dengan unsur jenayah.
Menurut anak sulung mangsa, Mohd. Azrul Affendi Zakaria, 24, ketika kejadian dia berada di Kuala Lumpur dan bergegas pulang sebaik mendengar mengenai berita kematian ibunya itu.
Tambahnya, sebelum ini ibunya pernah menyatakan rasa terkilan dengan nasib malang yang menimpa rakannya, Sosilawati yang dibunuh dengan kejam baru-baru ini.
"Ibu dan Datuk Sosilawati memang sudah berkawan lama kerana mereka sama-sama terlibat dalam bidang produk kecantikan dan sejak kebelakangan ini ibu sering memberitahu dia berasa sedih dengan nasib yang menimpa Sosilawati," katanya.





Rakan Sosilawati ditemui mati

Pengasas produk kecantikan Aveer, Sarina Jaafar yang juga kenalan rapat jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya ditemui mati di rumahnya di Taman Pauh Jaya di sini hari ini. Pemilik syarikat SBJ Aveer Services Sdn. Bhd. berusia 45 tahun itu ditemui tergantung di biliknya kira-kira pukul 8.30 pagi oleh anak bongsunya yang berusia 16 tahun.

Rakan Sosilawati ditemui mati

BUKIT MERTAJAM 18 Sept. - Pengasas produk kecantikan Aveer, Sarina Jaafar yang juga kenalan rapat jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya ditemui mati di rumahnya di Taman Pauh Jaya di sini hari ini.
Pemilik syarikat SBJ Aveer Services Sdn. Bhd. berusia 45 tahun itu ditemui tergantung di biliknya kira-kira pukul 8.30 pagi oleh anak bongsunya yang berusia 16 tahun.

Polis setakat ini mengklasifikasikan kes tersebut sebagai mati mengejut.

Anak sulung Sarina, Mohd. Azrul Affendi Zakaria, 24, yang dihubungi memberitahu, berita kematian ibunya mengejutkan seluruh ahli keluarga kerana arwah tidak menunjukkan perubahan sikap kebelakangan ini. Mohd. Azrul berkata, kejadian berlaku ketika dia berada di Kuala Lumpur dan kali terakhir dia menemui Sarina ialah pada petang semalam dan sempat menasihati ibunya supaya berhati-hati dalam perniagaan ekoran banyak berlaku kes pembunuhan kebelakangan ini.

"Ibu beberapa kali turut menyuarakan rasa terkilan dan sedih berhubung kejadian yang menimpa Datuk Sosilawati kerana ibu rapat dengannya," kata Mohd. Azrul. Menurutnya, kejadian tersebut sangat menyedihkan keluarganya tambahan lagi ia berlaku ketika mereka sedang memulakan persiapan bagi majlis perkahwinannya yang dijadualkan Januari nanti. "Saya telefon ibu pagi tadi tetapi tidak diangkat sehinggalah diberitahu mengenai kejadian ini," katanya. Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Supritendan Mohan Singh Tara Sigh yang dihubungi mengesahkan kejadian itu dan kes tersebut setakat ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Katanya, mayat Sarina ditemui mati di rumahnya kira-kira pukul 8.30 pagi dan dihantar ke Hospital Seberang Jaya (HSJ) di sini untuk bedah siasat. "Polis mengklasifikasikan kes ini sebagai mati mengejut dan kita harap semua pihak tidak membuat spekulasi walaupun mangsa dikatakan kenalan rapat Datuk Sosilawati," katanya.


NEGARA


Patmanaban simpan wanita asing






KUALA LUMPUR - Peguam K. Patmanaban yang tahanan remannya dilanjutkan sehingga 25 September ini didapati menyimpan dua pekerja wanita warga asing yang tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah.
Dua wanita terbabit ialah seorang wanita warga Indonesia dan seorang rakyat Filipina berusia lingkungan 30-an.
Kedua-dua wanita itu dipercayai diambil bekerja oleh Patmanaban sebagai pembantu rumah yang menguruskan semua kerja rumah di ladang ternakan ayam dan kambing di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting. Ladang Gadong ialah lokasi jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya bersama tiga rakannya dibunuh.
Tugas kedua-dua wanita itu termasuklah melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak dan membasuh pakaian semua pekerja ladang selain membantu menguruskan adik Patmanaban dan Patmanaban sendiri.
Mereka juga dibayar gaji namun belum diketahui berapa jumlahnya.
Difahamkan, kedua-dua wanita itu diambil bekerja di situ kerana isteri dan anak-anak Patmanaban tidak tinggal di rumah ladang tersebut, sebaliknya menetap di rumah lain di Puchong.
"Kita percaya pembantu Indonesia yang berbadan gempal, rendah dan berkulit sawo matang serta wanita warga Filipina yang berketinggian 150 sentimeter dan berkulit cerah itu mula bekerja dengan Patmanaban sejak ladang itu dibuka di antara dua hingga tiga tahun lalu," kata satu sumber ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam


Lembaga hakim gesa hukuman setimpal

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Pejabat Peguam Negara diminta mencadangkan hukuman lebih berat terhadap kesemua lapan suspek yang terlibat dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya serta tiga yang lain.
Cadangan tersebut disuarakan oleh Lembaga Hakim Pelawat Penjara Malaysia, bagi memastikan hukuman itu memberi pengajaran kepada seluruh warga Malaysia.
Pengerusinya, Datuk Seri V.S Suwaminathan berkata, suspek kes itu tidak sepatutnya terlepas daripada hukuman kerana tindakan itu akan menimbulkan rasa tidak puas hati masyarakat yang mengikuti kes tersebut.
"Tindakan kejam yang dilakukan oleh suspek dalam kes pembunuhan ini hampir mewujudkan suasana yang tidak selesa antara kaum India dan Melayu di negara ini.
"Oleh itu, suspek perlu dikenakan hukuman yang berat agar ia dapat memberi keinsafan kepada masyarakat untuk jangka masa panjang," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Sosilawati, 47, bersama pembantu peribadinya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam peribadinya, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB, Noorhisham Mohamad, 38, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.
Kehilangan mereka hampir terungkai apabila polis menahan lapan suspek termasuk seorang peguam bergelar Datuk baru-baru ini.
Empat daripada mereka mengaku telah membunuh kesemua mangsa, sebelum membakar mangsa dan abu mereka dibuang dalam sungai di Tanjung Sepat, Banting.
Sosilawati, 47, bersama pembantu peribadinya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam peribadinya, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32, dan pegawai Bank CIMB, Noorhisham Mohamad, 38, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.
Kehilangan mereka hampir terungkai apabila polis menahan lapan suspek termasuk seorang peguam bergelar baru-baru ini.
Empat daripada mereka mengaku telah membunuh kesemua mangsa, sebelum membakar mangsa dan abu mereka dibuang dalam Sungai Panchau.
Berikutan pembunuhan kejam itu tersebar khabar angin tentang perkauman untuk memburukkan lagi suasana, namun ia terhenti apabila masyarakat dapat menerima penjelasan polis tentang insiden berkenaan.
Suwaminathan menambah, sebagai wakil kepada kaum India, beliau turut mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kejam tersebut


Hubungan saya dengan anak-anak Sosilawati baik - Nash















SEBAHAGIAN hadirin pada majlis tahlil di kediaman Allahyarham Sosilawati di Taman Harmoni, Gombak, malam tadi.









KUALA LUMPUR 18 Sept. - Kediaman jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya terus dikunjungi kaum keluarga dan para sahabat serta orang ramai untuk mengucapkan takziah dan menghulurkan simpati.
Tinjauan Mingguan Malaysia ke rumah arwah di Taman Harmonis, Gombak di sini mendapati, kediaman mewah itu terus menjadi tumpuan sejak berita kehilangannya dilaporkan oleh media.
Mingguan Malaysia difahamkan keluarga arwah menganjurkan majlis khatam al-Quran pada petang ini dengan menjemput ahli keluarga terdekat manakala pada sebelah malam akan diadakan majlis tahlil dan doa selamat.
Hari ini, keluarga Allahyarham turut dikunjungi oleh bekas suaminya, Nasharudin Elias atau Nash yang datang bersama keluarganya.
Bekas penyanyi kumpulan Lefthanded itu ketika ditemui memberitahu, kunjungan itu merupaakan yang pertama selepas mendapat tahu mengenai kematian tragis bekas isterinya itu.
"Saya baru berkesempatan untuk ke rumah ini hari ini kerana ketika kejadian, saya berada di Sabah. Namun begitu, saya masih berkesempatan untuk menghubungi keluarga ini untuk mengucapkan takziah," katanya ketika ditemui di sini.


'Hormatilah privasi saya'

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Suami kepada jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya meminta pihak media supaya menghormati keputusannya untuk tidak membuat sebarang ulasan mengenai tragedi yang menimpa isterinya.
Beliau yang enggan namanya disiarkan ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini turut melahirkan rasa terkilan dengan pelbagai laporan tidak tepat disiarkan oleh media mengenai Sosilawati termasuk mengenai dirinya.
Katanya, sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk beliau mengulas kes pembunuhan isterinya itu kerana memerlukan masa menenangkan diri.
"(Perkara) dah lepas biarlah lepas. Saya tak ada apa-apa untuk komen.
"Hormatilah privasi saya. Saya tak mahu memberi komen kerana bimbang apa yang diperkatakan akan disalah tafsir nanti," ujarnya.
Sebelum ini, timbul tanda tanya apabila kelibat suami Sosilawati tidak kelihatan di rumah jutawan kosmetik itu di Taman Harmonis, Gombak, sejak wanita tersebut serta tiga yang lain dilaporkan hilang.
Malah, sejak berita pembunuhan pemilik syarikat Nouvelles Visage itu didedahkan, suami Sosilawati itu dikatakan tidak pernah muncul di rumah usahawan tersebut.
Menurutnya, beliau memang tidak mahu menonjolkan diri atau memberi sebarang komen dalam kes pembunuhan isterinya itu kerana tidak mahu keadaan menjadi bertambah buruk.
Malah, dalam nada kecewa suami Sosilawati itu memberitahu, beliau tidak mahu lagi membaca apa-apa berita yang ditulis mengenai dirinya dan Sosilawati yang dilaporkan dalam akhbar selepas ini.
Pada 2 Januari lalu, Sosilawati, 47, dalam satu sidang akhbar memaklumkan bahawa beliau berkahwin dengan lelaki itu yang merupakan seorang ahli perniagaan pada 25 November tahun lalu di Songkhla, ThailandTambah Nash, beliau masih terkejut dengan pembunuhan kejam ke atas bekas isterinya dan tiga yang lain itu dan berasa sangat sedih dengan nasib yang menimpa mereka.
"Saya seperti rakyat Malaysia yang lain, benar-benar terkejut dan berharap mereka yang melakukan perbuatan kejam itu dihadapkan ke pengadilan dan mendapat hukumannya," ujar beliau lagi.
Sementara itu, ketika ditanya mengenai hubungan dengan anak-anak tirinya, Nash menjelaskan, hubungan mereka masih baik dan menyifatkan anak-anak arwah sangat menghormati orang tua.
"Saya tiada masalah dengan semua bekas anak tiri saya dan kami juga tidak pernah bermasam muka kerana saling menghormati antara satu sama lain," katanya.
Tambah Nash, sebagai individu yang pernah menjadi bapa kepada anak-anak Sosilawati, beliau berasa terpanggil untuk memberi perangsang dan sokongan kepada Erni Dekritawati Yuliana Bukhairi dan adik-adiknya.
"Sebagai anak sulung, dia mempunyai tanggungjawab yang berat untuk meneruskan usaha ibunya itu dan saya akan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka sekeluarga," ujarnya



Ladang Gadong masih jadi tumpuan orang awam

KUALA LANGAT 18 Sept. - Meskipun polis memaklumkan siasatan di lokasi pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya telah selesai, namun kawasan berhampiran Ladang Gadong masih mendapat perhatian para petugas media untuk membuat liputan.
Malah, sehingga hari ini, ia masih menjadi tumpuan orang awam yang melalui kawasan berkenaan apabila dilihat banyak yang memberhentikan kenderaan di situ.
Selain orang awam yang cuba menghampiri kawasan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Sepat, Datuk Dr. Karim Mansor bersama beberapa ahli keluarganya juga dilihat cuba memasuki ladang berkenaan pada pukul 10 pagi ini.
Difahamkan, ADUN itu dan keluarganya ingin pergi ke pusat perniagaan buah longan yang terletak di dalam ladang itu, namun hampa apabila mereka diarah supaya berpatah balik oleh anggota polis peronda bertugas berikutan ladang longan itu ditutup.
Tinjauan Mingguan Malaysia di kawasan itu mendapati, petugas media yang 'menumpang' di sebuah kuil di sebelah kiri jalan utama juga diawasi ketat oleh anggota polis bagi mengelak mereka menghampiri lokasi kejadian.
Selain itu, tinjauan di lokasi turut mendapati beberapa kenderaan unit forensik Polis Diraja Malaysia dan beberapa anggota polis berpakaian preman masih keluar masuk dari lokasi kejadian pembunuhan tersebut.
Bagaimanapun, tiada bukti-bukti baru dilihat dibawa keluar oleh mana-mana kenderaan tersebut


Keluarga Noorhisham masih menaruh harapan

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Keluarga kepada pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad reda jika keputusan DNA nanti mengesahkan serpihan tulang yang ditemui dalam sebuah sungai di Tanjung Sepat, Banting adalah miliknya.
Adiknya, Nurheni Adriane Mohamad bagaimanapun berkata, dia dan seluruh ahli keluarga Noorhisham masih lagi menaruh harapan agar abangnya masih hidup.
"Kami seisi keluarga masih berusaha melakukan sembahyang hajat dan berdoa agar mendapat petunjuk atas kehilangannya," katanya pada majlis doa selamat di kediaman Noorhisham di sini hari ini.
Turut hadir Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Wilayah Persekutuan, Roslan Dahaman dan Timbalan Presiden Majlis Permuafakatan Ummah (Perwaris), Rahimuddin Md. Harun.
Menurut Nurheni, mereka masih menunggu keputusan DNA yang diambil daripada ibu Noorhisham, Sakinah Mokhtar dengan sabar dan tawakal.
"Jika keputusan itu mengesahkan ia serpihan tulang Noorhisham, kami pasrah dan reda dengan ketentuan Ilahi," jelasnya.
Isteri Noorhisham, Suzana Radin Pangat bagaimanapun enggan ditemuramah pemberita.
Sementara itu, Roslan berkata, pihaknya menentang sekeras-kerasnya pembunuhan kejam tersebut dan menyifatkannya sebagai satu penghinaan kepada umat Islam.
"Pembunuhan itu adalah melampaui batas kewarasan pemikiran kerana perbuatan membakar mayat bukan budaya masyarakat Islam dan kami amat marah dengan peristiwa ini," ujarnya.
Minggu lalu, polis menjumpai serpihan-serpihan tulang yang dipercayai milik Noorhisham, jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, pembantu peribadinya, Kamarudin Shamsudin dan peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim.
Namun, keputusan DNA ke atas serpihan-serpihan tulang tersebut hanya akan didedahkan Isnin ini



Pangkalan data kesan gelaran Datuk

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Pemuda MIC hari ini menggesa kerajaan menubuhkan pangkalan data yang akan menggabungkan semua gelaran yang dianugerahkan oleh kerajaan negeri dan Persekutuan.
Ketua Pemudanya, T. Mohan berkata, pangkalan data itu perlu memandangkan semakin ramai individu menipu orang ramai dengan mendakwa mereka bergelar "Datuk" atau "Datuk Seri".
"Contohnya suspek dalam kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dikatakan telah membeli gelaran Datuk daripada seorang ahli perniagaan wanita dengan bayaran RM180,000 tetapi semakan mendapati dia tiada apa-apa gelaran.
"Pada masa sama, terdapat banyak individu mendakwa mereka dianugerahkan gelaran Datuk kerana gelaran seperti itu banyak di negara ini.
"Masalah timbul kerana tiada tempat yang membolehkan orang ramai menyemak dan mengesahkan sama ada dakwaan tersebut benar ataupun tidak,'' katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.
Dalam pada itu, Mohan berkata, kerajaan sepatutnya mengeluarkan satu garis panduan yang jelas mengenai cara untuk mengenal pasti seseorang yang mendapat gelaran kenamaan agar tiada lagi kes-kes ditipu oleh individu bergelar Datuk palsu.
Tambahnya, jika pangkalan data itu menjadi kenyataan, sesiapa sahaja boleh melayarinya untuk mengenal pasti dan mengesahkan bahawa seseorang itu memang mempunyai gelaran kenamaan seperti itu


Pembunuhan kejam Sosilawati: Kes bunuh Sosilawati, 3 individu paling kejam


2010/09/19

Mangsa dibakar berbanding jenayah dilakukan Mona Fendy

KES pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiyah serta tiga individu lain dianggap paling kejam dan tragik berbanding kes pembunuhan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Batu Talam, Datuk Idrus @ Mazlan Idris 17 tahun lalu, membabitkan Maznah Ismail atau Mona Fendy.

Mayat bekas ADUN itu ditemui ditanam di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Peruas, Ulu Dong dekat Temerloh, Pahang dengan keadaan anggota badannya dipotong kepada 18 bahagian oleh pasangan bomoh Nor Affendy Abdul Rahman, isterinya, Mona Fendy serta pembantu mereka, Juraimi Husin.
Ini berbeza dengan kes pembunuhan Sosilawati serta tiga individu lain yang dianggap paling kejam kerana semua mangsa dipercayai dibakar dan abunya dibuang ke dalam sungai berhampiran lokasi pembunuhan di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting, Selangor bagi melupuskan bukti.

Sosilawati dikatakan keluar dari pejabatnya di Kampung Baru di sini bersama pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44, perunding kewangan CIMB Bank, Noorhisham Mohamad, 38 dan peguam sivilnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, kira-kira pukul 10 pagi, 30 Ogos lalu ke Banting bertujuan untuk bertemu dengan suspek yang juga seorang peguam.

Difahamkan, pertemuan itu bagi membincangkan urusan penjualan sebidang tanah seluas 12 hektar di Pulau Pinang yang dimiliki bersama serta dua lagi rakan kongsi yang bernilai RM29 juta.

Kira-kira jam 4 petang, mangsa dan rakannya dilihat mengunjungi Fazz Enterprise Kerepek House, sebuah kedai perusahaan kerepek di Kampung Sungai Lang, Banting ketika dalam perjalanan bertemu dengan suspek di Ladang Gadong.
Sosilawati dikatakan memakai blaus berwarna merah jambu, kasut sukan berwarna hitam dengan jahitan kuning serta memakai seluar ‘legging’ hitam ketika membeli kerepek di kedai terbabit sambil ditemani Kamaruddin.

Selepas membeli kerepek, mangsa bersama rakannya dikatakan beredar dari situ, difahamkan ketika dalam perjalanan, Kamaruddin ada menghubungi anak saudaranya, Khairul Izuan Ismail kira-kira jam 5 petang.

Antara jam 5 hingga 6 petang, Sosilawati menghantar SMS kepada suaminya bagi memaklumkan yang beliau berada di Banting dan kesemua mereka akan pulang selepas tiga hari.

Kira-kira jam 8.15 malam, Noorhisham menghubungi isterinya, Suzana Radim Pangat dalam keadaan tergesa-gesa memaklumkan yang beliau akan pulang ke rumah selepas tiga hari.

Kira-kira jam 10 malam, semua mangsa dipercayai diikat, dipukul sehingga parah lalu ditikam sebelum mayat mangsa dibakar dan abu mayat dibuang ke dalam sungai.

Anak Sosilawati membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi dan pada 6 September lalu, kereta milik Sosilawati dijumpai di tempat letak kereta Apartmen Angsana, Taman Subang Mewah, kira-kira jam 8.30 malam, manakala kereta milik Ahmad Kamil ditemui diletakkan di hadapan Hotel Dorsett di SS12, Subang Jaya setengah jam kemudian.

Empat hari selepas penemuan kedua-dua kereta milik mangsa, lapan suspek termasuk seorang peguam menggunakan gelaran ‘Datuk’ palsu dan adiknya ditahan pada 10, 11 dan 12 September lalu dan polis turut mengesahkan Sosilawati, Ahmad Kamil, Noorhisham dan Kamaruddin dipukul sampai mati, mayat mereka dibakar sebelum abunya dibuang ke dalam sungai.

Rabu lalu, polis menganggap kes terbabit selesai dan kesemua suspek dijangka didakwa minggu depan selepas menemui beberapa bahan bukti di lokasi kejadian.


Pembunuhan kejam Sosilawati: Penduduk Orang Asli rasa tertipu


2010/09/19

BANTING: Ketika ramai pihak mendakwa menjadi mangsa penipuan kepada suspek utama kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, masyarakat Orang Asli di Kampung Bukit Cheeding, kira-kira 25 kilometer dari pekan Banting, turut rasa terkilan dan tertipu dengan imej dermawan suspek yang juga seorang peguam itu membantu mereka.

Malah jika personaliti sebenar suspek pembunuhan kejam itu diketahui, tidak mungkin mereka sudi menerima sumbangan Datuk itu

Suri rumah, Zaimah Lebih, 41, ketika ditemuinya di Kampung Bukit Cheeding berkata, beliau berasa terkejut dengan pendedahan media itu.
“Hati rasa tak tenang,” katanya sambil meraut lidi di pangkin rumahnya sambil dikerumuni anak-anak kecil petang semalam.

Zaimah adalah antara keluarga Orang Asli yang menerima sumbangan beg sekolah pada majlis sumbangan ditaja suspek sebelum ini.

“Kalau tahu, tak mungkin kakak bagi anak terima beg sekolah warna biru itu,” katanya merujuk anak ketiganya, Zariah, 9, yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bukit Cheeding.

Pengawal keselamatan di Kampung Bukit Cheeding, Isak Pahat, 34, berkata beliau tidak menyangka suspek kelihatan seperti orang baik sanggup bertindak demikian.
“Saya terima beg dan kasut sekolah. Kalau tahu dia begitu, salam pun tak mahu,” katanya turut bersimpati dengan keluarga mangsa.


Rakan Sosilawati mati tergantung
Oleh Amin Ridzuan Ishak dan Rudy Syareme Sheriffudin
bminggu@bharian.com.my
2010/09/19

Kematian jutawan kosmetik beri tekanan

BUKIT MERTAJAM: Seorang rakan baik jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya yang dipercayai mati dibunuh bersama tiga yang lain baru-baru ini, ditemui mati tergantung dalam bilik tidur utama rumahnya di Taman Pauh Jaya, di sini semalam

Mayat Sarina Jaafar, 45, yang juga pengasas Kosmetik Aveer, ditemui jam 8.30 pagi oleh saudaranya yang bergegas ke kediaman itu selepas menerima panggilan telefon daripada wanita berkenaan. Ketika kejadian, mangsa berseorangan di rumah.
Difahamkan, kejadian itu mempunyai kaitan dengan tekanan, malah kematian Sosilawati juga dikatakan mengganggu perasaan ahli perniagaan terbabit.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Prai Tengah (SPT), Superintendan Mohan Singh, berkata pihaknya menerima panggilan dari seorang wanita mengenai kejadian itu dan bergegas ke kediaman Sarina, tetapi mendapati mayat sudah diturunkan dan dihantar ke Hospital Seberang Jaya untuk bedah siasat.

“Laporan bedah siasat mendapati tiada sebarang unsur jenayah dalam kes ini,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu, semalam.

Sarina yang mempunyai empat anak berusia 16 hingga 24 tahun hasil perkahwinan pertamanya adalah usahawan kosmetik berjaya di negeri ini. Selepas bercerai dengan suami pertama, Sarina bernikah kali kedua lima tahun lalu.
Anak sulung Allahyarham, Mohd Azrul Affendi Zakaria, 24, berkata beliau yang ketika itu berada di Kuala Lumpur hanya mengetahui mengenai kematian ibunya selepas dimaklumkan adik perempuannya lalu bergegas pulang dari ibu negara.

Beliau yang kali terakhir bertemu Allahyarham petang kelmarin, berkata ibunya mungkin letih bekerja dan mengalami tekanan.

“Kejadian yang membabitkan Datuk Sosilawati amat menyedihkan ibu saya berikutan mereka sangat rapat selepas berkawan lama dan sama-sama terbabit dalam perniagaan produk kecantikan,” katanya



KAWAL ... Anggota polis menahan sebuah kenderaan awam yang ingin memasuki jalan ke kawasan yang dipercayai lokasi pembunuhan jutawan kosmetik Allahyarhamah Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Ladang Gadong, Tanjung Sepat dekat Banting, Sabtu. Allahyarhamah Sosilawati, 47, bersama peguamnya Ahmad Kamil Abd Karim, pemandu peribadi, Kamarudin Shamsuddin dan pegawai bank CIMB Kampung Baru Noorhisham Mohamad dipercayai dipukul sampai mati, sebelum mayat mereka dibakar dan abu mereka dibuang ke dalam sungai . Mereka dipercayai diculik pada 30 Ogos lepas. Foto BERNAMA .

Kes Sosilawati: 3 Suspek Dilanjutkan Reman Hingga 25 September
KUALA LUMPUR: Tiga suspek yang ditahan berhubung kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain, dilanjutkan tempoh reman sehingga 25 September ini, kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah.
Katanya, lanjutan reman itu bagi membolehkan polis meneruskan siasatan kes berkenaan.
Mereka ditahan untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.
Sosilawati, 47, bersama pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abd Karim, 32, dilapor hilang sejak 30 Ogos lalu selepas dikatakan ke Banting untuk urusan pembelian tanah.
Keempat-empat mangsa disahkan dipukul sampai mati sebelum dibakar dan abu dibuang ke dalam sungai berdekatan Ladang Gadong, Banting



Reman tiga suspek dilanjut seminggu


KUALA LUMPUR – “Don’t do this. I’m not involved! (Jangan buat begini. Saya tidak terlibat!)” jerit adik kepada suspek utama, peguam kononnya bergelar ‘Datuk’ yang disyaki terlibat dalam pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, dan tiga yang lain di Ladang Gadong, Banting.

Suspek berusia 38 tahun, yang juga seorang peguam, mengeluarkan kata-kata itu kepada sekumpulan jurugambar yang merakamkan wajahnya ketika anggota polis membawanya bersama seorang lagi suspek berusia 45 tahun ke dalam bilik mahkamah di Pusat Tahanan Sementara Balai Polis Bukit Jalil, semalam untuk mendapatkan perintah lanjutan tahanan reman.

Kata-kata suspek yang memakai baju reman berwarna oren dan menutup mukanya dengan baju yang dipakainya, bagaimanapun tidak mengurangkan keazaman kumpulan jurugambar dan wartawan, yang berkampung di pekarangan pusat tahanan itu sejak awal pagi, untuk menjalankan tugas.

Suspek utama kes itu dibawa masuk ke bilik mahkamah tertutup, kira-kira jam 10.35 pagi dengan dikawal empat anggota polis.

Dua lagi suspek, termasuk adik suspek utama itu, dibawa masuk bilik yang sama kira-kira setengah jam kemudian.

Suspek utama yang berusia 41 tahun itu memakai baju reman berwarna ungu dan hanya menundukkan kepala ketika dibawa keluar dari bilik mahkamah pada jam 11.45 pagi, manakala dua lagi, kira-kira lima minit selepas itu.

:Majistret Mohd Azeli Ibrahim membenarkan reman ke atas ketiga-tiga mereka dilanjutkan selama seminggu sehingga 25 September ini, selepas reman terdahulu berakhir semalam.

Perintah reman itu disambung bagi membolehkan polis menjalankan siasatan lanjut berhubung kes yang disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Selain itu, difahamkan, terdapat dua individu lelaki hadir ke pusat tahanan itu pada awal pagi dan seorang daripadanya yang memakai kot, mendakwa diri sebagai rakan serta peguam kepada suspek utama.

:Kedua-duanya bagaimanapun beredar dari pekarangan pusat tahanan sebelum ketiga-tiga suspek dibawa masuk ke bilik mah�kamah.

:Kelmarin, lima suspek lain disyaki terlibat dalam pembunuhan sama, turut disambung reman sehingga 23 September ini untuk siasatan lanjut.:

Polis siasat kematian Sarina, tentukan kaitan dengan kes Sosilawati



2010/09/19
KUALA LUMPUR: Polis akan menyiasat kematian pengasas Aveer Cosmetics, Sarina Jaafar bagi memastikan sama ada kes itu berkait dengan pembunuhan rakan baiknya, Datuk Sosilawati Lawiya.
"Apa-apa yang kita dengar, yang berkaitan, kita akan siasat. Kita akan tentukan, bukan sahaja lihat dari satu sudut tapi semua sudut kita akan lihat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri, di Parlimen hari ini.

Sarina, 45, ditemui mati dalam keadaan tergantung di bilik tidurnya di Taman Pauh Jaya, Bukit Mertajam, Pulau Pinang pada jam 8.30 pagi semalam, dan media melaporkan wanita itu ada memaklumkan kepada anggota keluarga tentang keinginannya menggantung diri.

Dia juga dilaporkan memberitahu keluarga berasa tertekan dan sedih dengan kejadian yang menimpa Sosilawati yang disahkan dibunuh bersama tiga individu lain, sebelum mayat mereka dibakar dan abu ditabur ke dalam sungai di Banting, Selangor.

Sementara itu, ditanya mengenai desas-desus polis melakukan pemeriksaan di pejabat Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah dan klinik milik isterinya, Ismail berkata perkara itu masih dalam siasatan.
"Siasatan masih lagi berjalan kerana kita mendapat perkembangan baru mengenai gambaran yang lain. Apa yang penting, dalam masa terdekat ini kita boleh selesaikan segalanya," katanya.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai tujuan pemeriksaan itu yang dipercayai dilakukan semalam.

Jumaat lalu, Murugiah membuat laporan polis berhubung satu SMS yang mengaitkan beliau dengan seorang peguam yang menjadi suspek utama kes pembunuhan Sosilawati.

Murugiah sebelum itu memberitahu media bahawa suspek adalah penyumbang utama hamper dan pelbagai barangan lain yang disampaikan beliau kepada masyarakat Orang Asli pada satu majlis di Banting pada 8 September lalu. -Bernama

Kes bunuh Sosilawati: Ikut cakap emak



2010/09/18
GOMBAK: “Ada hikmahnya Rita ikut cakap emak supaya terus balik dari United Kingdom (UK) untuk menguruskan perniagaannya. Kalau ikutkan, Rita mahu bekerja dulu di sana untuk cari pengalaman selepas tamat pengajian,” kata Erni Dekritawati Yuliana Bukhari, 25, atau lebih dikenali sebagai Rita.
Pemegang ijazah Sarjana Perniagaan Antarabangsa Universiti Nottingham Trent, UK itu berkata, operasi Nouvelles Visages akan berjalan seperti biasa dan dia mengambil alih tanggungjawab menerajui empayar perniagaan ibunya dengan dibantu empat beradiknya yang lain serta kakitangan berpengalaman.

“Rita masih ingat kata-kata emak supaya segera pulang dari UK dan meminta tidak membazir waktu, sedangkan dia boleh memberi tunjuk ajar selok-belok dunia perniagaan.

“Sejak mengambil alih perniagaan enam bulan lalu, banyak yang Rita pelajari. Emak banyak membimbing Rita dan adik lain menguruskan perniagaan,” katanya yang juga Pengarah Nouvelle Beauty Centre Sdn Bhd kepada Metro Ahad, di sini, semalam.

Selain memasarkan produk kosmetik dengan beratus rangkaian termasuk stokis dan cawangan, Nouvelle Beauty Centre membuka galeri pengantin, penjagaan kesihatan, salun rambut dan kecantikan serta hartanah.
Butik andaman pengantin, salun rambut dan spa beroperasi di Wisma Nouvelle, Cyberjaya. Nouvelle Development pula membangunkan kawasan komersial di Kota Damansara.

Menurut Rita, sebagai anak sulung, cabaran berat harus dipikul mengambil alih perniagaan dan menguruskan keluarga yang selama ini digalas ibunya.

Bagaimanapun, dia akan mendapatkan pandangan daripada orang berpengalaman serta berbincang dengan adik beradik sebelum membuat sesuatu keputusan membabitkan perkara penting.

“Sejak kes ini berlaku, Rita tidak sanggup menonton televisyen dan membaca surat khabar kerana terlalu sedih. Walaupun terlalu pahit, Rita boleh menerima kenyataan. Kami sekeluarga harap rakyat Malaysia sama-sama mendoakan roh emak dan tiga yang lain dicucuri rahmat.

“Rita juga tidak berniat untuk tidak memberi kerjasama dengan pihak media, tetapi buat masa ini masih belum bersedia. Kami masih bersedih dan harap mereka faham situasi sekarang ini,” katanya yang turut memperketat kawalan keselamatan untuk keluarga sebagai langkah berjaga-jaga.

Bekas suami Sosilawati yang juga vokalis Lefthanded, Jamaluddin Elias atau Nash, turut menziarah rumah Allahyarham Sosilawati di Taman Harmonis, di sini.

Dia yang berada hampir sejam di situ dilihat bertemu ibu Sosilawati, Yatmi Abdul Rahman, 80, selain memberi kata perangsang kepada bekas anak tirinya

No comments:

Post a Comment