Friday, November 9, 2012

AWAS BILA ALLAH MENGHUKUM...JADI JANGAN BUAT JAHATLAH

Keluarga wang palsu

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

DIBURU...Nor Hashim (kiri) memegang gambar suspek dirakam CCTV.
DIBURU...Nor Hashim (kiri) memegang gambar suspek dirakam CCTV.
LICIK...suspek berurusan di kaunter pembayaran di sebuah restoran.
LICIK...suspek berurusan di kaunter pembayaran di sebuah restoran.
NUSAJAYA: Enam beranak diburu polis kerana disyaki menggunakan wang palsu untuk membeli-belah dan menjamu selera di sebuah pusat beli-belah di sini, tanpa menyedari gerak geri mereka dirakam kamera litar tertutup (CCTV).
Kejadian berlaku Isnin lalu dan enam beranak itu membabitkan seorang lelaki, dua perempuan dewasa selain dua kanak-kanak serta seorang bayi.
Mereka dikatakan berlagak seperti satu keluarga sedang bercuti dan berkunjung ke pusat beli-belah berkenaan untuk berbelanja di sekurang-kurangnya tiga kedai.

Ketua Polis Daerah Nusajaya, Asisten Komisioner Nor Hashim Mohamad berkata, ketika berurusan petugas di beberapa kedai didatangi enam beranak itu tidak menyedari pembayaran dilakukan menggunakan wang palsu.

“Hasil siasatan mendapati keluarga terbabit membuat pembayaran menggunakan wang palsu di tiga kedai di kompleks itu. Wang palsu yang mereka gunakan hampir menyamai wang kertas tulen berdasarkan warna, kualiti kertas dan ciri keselamatan lain seperti pelekat bersinar.

Derita 5 jam dalam lori remuk



TERSEPIT...anggota bomba bertungkus-lumus mengeluarkan mangsa yang tersepit.
TERSEPIT...anggota bomba bertungkus-lumus mengeluarkan mangsa yang tersepit.
NASIB...Ibrahim menahan kesakitan sebelum dikeluarkan dari lori.
NASIB...Ibrahim menahan kesakitan sebelum dikeluarkan dari lori.
BEHRANG: Seorang pemandu lori menderita kesakitan selama lima jam apabila kedua-dua kakinya tersepit selepas lori dipandu terbabas dan terbalik di kawasan kebun sayur berhampiran kilometer 382, Lebuhraya Utara Selatan berhampiran susur Behrang, semalam.
Dalam kejadian jam 1.15 tengah hari itu, mangsa, Ibrahim Yusof, 54, dikatakan gagal mengawal lori dipandu membawa sarat plastik penutup dawai elektrik selepas tayar kenderaan itu meletup.

Keadaan itu menyebabkan kenderaan dipandu mangsa merempuh besi pembahagi jalan di tepi lebuh raya sebelum menjunam ke tebing lalu terbalik dan menghempap kaki mangsa.
Jurucakap bomba dan penyelamat berkata, sepasukan anggota bomba dan penyelamat Balai Bomba Slim River dan Tanjung Malim yang bergegas ke lokasi sukar mengeluarkan mangsa apabila jentera berat digunakan gagal mengangkat kepala lori itu.

“Tugas menyelamat terpaksa dilakukan penuh berhati-hati berikutan mangsa kerap menjerit kesakitan dan masih dalam keadaan sedar.

“Mangsa mampu berkomunikasi terpaksa membongkok dan meniarap di bawah lori itu. Hujan lebat tambah menyukarkan operasi menyelamat mangsa,” katanya.
Menurutnya, mangsa akhirnya dapat dibawa keluar dari bawah lori jam 6.15 petang sebelum dikejarkan ke Hospital Slim River menerima rawatan.


Nenek penipu tumpas

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang nenek berusia 61 tahun yang sering berpindah randah bagi menyembunyikan diri selepas disyaki terbabit dalam penipuan pelaburan dana korporat bernilai RM10 juta ditahan di sebuah kondominium di Taman Datuk Ahmad Razali, Ampang Jaya, di sini kelmarin.
Serbuan dilakukan sepasukan polis Bahagian Operasi Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, kira-kira jam 1 tengah hari hasil risikan yang dibuat sejak Ogos lalu.
Timbalan Pengarah II, JSJK Bukit Aman, Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof berkata, hanya wanita itu ditahan untuk siasatan lanjut manakala ahli keluarganya yang lain tidak ditahan.

“Bagaimanapun, siasatan lanjut masih dijalankan bagi mengesan rakan sejenayah wanita itu yang masih bebas,” katanya kepada Harian Metro semalam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati wanita warga emas itu tinggal menyewa di kondominium berkenaan sejak tiga bulan lalu dan dia direman sehingga esok.

Along ubah taktik

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

MINTA TOLONG...Hazman (kanan) mengadu kepada Saharudin selepas diperdaya along.
MINTA TOLONG...Hazman (kanan) mengadu kepada Saharudin selepas diperdaya along.
KUALA LUMPUR: Selepas taktik mereka memperdaya peminjam dihidu pihak berkuasa, sindiket ceti haram atau along kini dikesan ‘memudahkan’ prosedur pinjaman termasuk menandatangani borang perjanjian kosong.
Dengan urus niaga dijalankan di dalam kereta, along terbabit seolah-olah cuba menyembunyikan operasi mereka dengan tidak lagi berurusan secara terbuka seperti sebelum ini.

Terbaru, seorang penyelia sebuah syarikat di Kepong terjerat dengan ceti haram dan menjadi mangsa pinjaman mudah dengan hanya menandatangani perjanjian di dalam kereta.
Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Hazman, 38, berkata, dia mula meminjam daripada ceti haram beberapa bulan lalu apabila mengalami masalah kewangan selepas mendirikan rumah tangga.

“Menerusi seorang kawan, saya berjumpa dengan along ini di Subang Jaya dan menandatangani kertas kosong untuk membuat pinjaman RM4,000.

“Tidak berapa lama selepas itu, saya ditawarkan untuk menambah pinjaman menjadi RM12,000 dengan ansuran hampir RM2,000 sebulan menyebabkan saya tertekan. Saya tidak bersetuju dan rasa teraniaya,” katanya selepas membuat aduan kepada Ketua Unit Tindakan Khas Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Saharudin Bakar, di sini semalam.
Hazman berkata, tidak lama selepas itu dia menyedari dipermainkan kerana kadar bunga yang dikenakan meningkat dalam tempoh sebulan menyebabkan dia meminta penjelasan daripada along terbabit.

“Saya sungguh terkejut apabila dimaklumkan saya perlu membayar keseluruhan RM15,000 untuk tutup akaun. Selepas itu, hampir setiap hari saya dipaksa membayar pinjaman berkenaan, menyebabkan saya menghubungi PPIM untuk mendapatkan bantuan,” katanya.

Tambah dinding hadapi banjir

KLANG: Kejadian banjir kilat yang melanda beberapa tempat di daerah ini minggu lalu mengganggu persiapan sambutan Deepavali bagi penduduk keturunan India yang bakal disambut Selasa depan.
Penduduk Taman Sentosa, di sini, M Selva, 43, berkata, akibat banjir kilat itu, dia sekeluarga terpaksa menumpang di rumah rakannya hingga banjir surut.

Katanya, dia yang sudah empat tahun menetap di situ bimbang jika masalah banjir kilat terus berlaku pada masa akan datang terutama menjelang Deepavali.
“Saya terpaksa mengubah suai rumah dengan membina dinding tambahan di bahagian hadapan dan belakang rumah dengan kos hampir RM4,000 bagi mengelak air banjir memasuki rumah.

“Kejadian banjir tempoh hari mengakibatkan saya kerugian kira-kira RM5,000 termasuk perabot dan beberapa barangan elektronik rosak serta barangan persiapan Deepavali,” katanya sewaktu ditemui.

Katanya, banjir kilat yang sering berlaku sejak lima tahun lalu dipercayai berpunca daripada pembangunan kawasan Bandar Botanic yang terletak tidak jauh dari kawasan perumahan berkenaan.
Beliau berkata, kapasiti air yang banyak dari kawasan berkenaan tidak mampu lagi ditampung longkang sedia ada hingga menyebabkan air melimpah.

Katanya, sebelum ini kira-kira 200 penduduk sudah menghantar notis kepada Majlis Perbandaran Klang (MPK) berhubung masalah ini, tetapi sehingga kini ia masih tidak menemui penyelesaian konkrit.
Seorang lagi penduduk, A Anjellamah, 72, yang sudah 17 tahun menetap di kawasan berkenaan turut buntu dengan masalah banjir yang sering berlaku apabila tiba musim hujan.

Katanya, dalam kejadian terbaru, air naik hampir satu meter mengakibatkan dia kerugian RM5,000 kerana kerosakan peralatan rumah.

Beliau berkata, persiapan Deepavali juga sedikit terjejas kerana alatan membuat kuih juga rosak disebabkan air memasuki rumah.

“Saya harap pihak berkuasa dapat mencari jalan penyelesaian secepat mungkin bagi mengelak kejadian sama berulang dan mengembalikan keceriaan kami sekeluarga menyambut Deepavali,” katanya.

Sementara itu, Jurucakap MPK berkata, pihaknya kini sedang giat melakukan pemantauan di beberapa kawasan di daerah ini yang sering dilaporkan banjir.

Gempar ‘tidur’ tanpa baju



JITRA: Tanda tanya kehadiran sebuah Perodua Kancil yang diparkir di tepi jalan berhampiran Kampung Pulau Ketam, Jalan Tunjang, dekat sini, hampir tujuh jam membawa penemuan seorang lelaki dalam keadaan sudah tidak bernyawa, kelmarin.
Mayat lelaki berusia 30-an dari Kampung Meleleh, Kodiang itu ditemui di tempat duduk pemandu yang dijatuhkan tanpa memakai baju, kira-kira jam 6.30 petang oleh penduduk yang mengesyaki sesuatu mencurigakan apabila mendapati mangsa ‘tidur’ sejak tengah hari.

Saksi, Nordin Ahmad, 51, berkata dia ternampak seorang lelaki tidur dalam kereta itu ketika menunggang motosikal menjemput anaknya pulang dari sekolah kira-kira jam 12 tengah hari, namun mulanya menyangka lelaki itu mungkin berhenti rehat.
Menurutnya, kereta itu masih berada di kawasan sama walaupun sudah berulang-alik dari rumah ke kawasan berhampiran menyebabkannya mengesyaki sesuatu mencurigakan.

“Saya tidak sedap hati apabila pemandu itu masih ‘tidur’ dalam kereta, malah ketika jam 6.30 petang (kelmarin) ketika ke pasar malam di Taman Suria, saya dapati kereta itu masih berada di tempat kejadian.

“Berikutan itu, saya mengajak seorang rakan yang bekerja di sebuah bengkel berhampiran melihat keadaan lelaki berkenaan dipercayai tidak sedarkan diri,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, kelmarin.
Nordin berkata, dia cuba menggoyang kereta itu dan mengetuk cermin tingkap beberapa kali dengan harapan lelaki itu tersedar, namun tiada tindak balas.

Menurutnya, dia kemudian menghubungi polis memaklumkan kejadian kerana bimbang sesuatu buruk berlaku selain menghubungi ambulans untuk membawa mangsa ke Hospital Jitra (HJ) mendapatkan rawatan.
“Sebaik peronda tiba di tempat kejadian, mereka mengesahkan mangsa sudah meninggal dunia menyebabkan saya terkejut dan tidak menyangka lelaki yang dipercayai tidur dalam kereta itu sudah mati,” katanya.

“Ketika itu, saya nampak ada seekor kucing turut berada dalam kereta itu yang berkunci dari dalam tetapi tidak kenal lelaki itu dan mungkin bukan orang kampung ini.

“Saya mengesyaki mungkin mangsa mati akibat lemas kerana enjin kereta itu terpasang atau saya syak mungkin dia ada mengambil ubat berlebihan atau sebaliknya,” katanya.

Pasukan forensik kemudian memeriksa tempat kejadian dan membawa mayat mangsa ke HJ untuk dibedah siasat.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusof berkata, setakat ini kes berkenaan disiasat sebagai mati mengejut kerana pihaknya masih menunggu laporan bedah siasat terhadap mangsa.

Remaja ‘mekanik’ kebas motosikal



KUALA LUMPUR: Mekanik penyamun. Itu ungkapan sesuai menggambarkan tindakan empat remaja termasuk seorang perempuan yang gemar melarikan motosikal di Lebuhraya Akleh selepas berpura-pura menghulur bantuan dan mendakwa kononnya pakar baik pulih motosikal kepada penunggang yang mengalami kerosakan kenderaan itu sejak beberapa bulan lalu.
Difahamkan, tiga remaja lelaki berusia 17 tahun bersama remaja perempuan berusia 15 tahun itu memancing mangsa dengan menyatakan mereka mekanik dan mangsa terakhir mereka seorang pengawal keselamatan yang kehilangan motosikalnya pada 3 Ogos lalu. Bagaimanapun, taktik kumpulan remaja itu terbongkar selepas motosikal milik mangsa jenis Mofaz Ritz RU110 dapat dijejaki anggota Unit Kuat kuasa Khas Trafik Kuala Lumpur (U3K), semalam.

Ketua Unit Kuat Kuasa Khas Trafik Kuala Lumpur, Asisten Superintendan Azmi Wahid berkata, sepasukan anggotanya menjalankan tugas ‘snap check’ di Dataran Merdeka menemui sekumpulan remaja dalam keadaan mencurigakan melepak di kawasan itu.
Menurutnya, pemeriksaan ke atas kumpulan remaja itu mendapati mereka tidak memiliki lesen memandu sah manakala nombor enjin motosikal jenis Mofaz Ritz dinaiki dua remaja lelaki dalam kumpulan itu masih dilaporkan hilang.

“Untuk pemeriksaan lanjut, dua remaja lelaki berusia 17 tahun itu termasuk penunggangnya rakyat Myanmar dan memiliki kad UNHCR dibawa ke Balai Polis Trafik Kuala Lumpur bersama motosikal mereka.

“Pemeriksaan mendapati motosikal itu milik seorang pengawal keselamatan yang dilaporkan hilang 3 Ogos lalu di Lebuhraya Akleh selepas tertipu dengan sekumpulan remaja yang menyamar mekanik,” katanya kepada Harian Metro.
Menurutnya, selepas kedua-dua remaja itu disoal siasat mereka mengakui adalah kumpulan remaja yang melarikan motosikal itu selepas mengaku sebagai mekanik.

Pembonceng motosikal turut mengaku pernah ditahan atas kesalahan sama Mac tahun lalu dan kes masih dibicara di mahkamah.
Katanya, dua lagi rakan jenayah mereka termasuk remaja perempuan itu kini berada di luar negara.

Kawan sendiri melayang

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: “Saya perasan ada percikan api disusuli objek melayang melintasi tengah tiang lampu isyarat. Selepas rakan memberhentikan kereta yang kami naiki dan memeriksa di kawasan kejadian, saya tersentak apabila melihat rakan saya terbaring kaku di atas jalan.”
Demikian kata Islami Hisham, 18, saksi kemalangan ngeri mengorbankan nyawa Mohd Izuan Johari, 24, di simpang lampu isyarat Sungai Petai, Lebuh Ayer Keroh-Melaka Tengah-Jasin (AMJ) di sini, jam 6 pagi semalam.

Kejadian berlaku ketika mangsa yang menunggang motosikal Honda EX5 dari arah bandar raya Melaka dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Melaka Pindah, di sini.
Sebaik tiba di lokasi kejadian, motosikal mangsa dipercayai hilang kawalan lalu melanggar pembahagi jalan menyebabkan mangsa motosikalnya melambung.

Motosikal mangsa rosak teruk akibat merempuh tiang lampu isyarat sebelum tercampak di seberang jalan manakala kepala mangsa dikatakan terhentak pada lampu isyarat berkenaan.

Islami berkata, ketika kejadian berlaku dia dan dua rakan lain menaiki kereta menuju ke Paya Datuk. “Saya duduk di sebelah pemandu. Selepas melihat percikan api dan lintasan objek terbang itu, saya meminta rakan memberhentikan kereta kerana mahu melihat apa sebenarnya berlaku.
“Sejurus mendapati rakan saya terbaring di atas jalan dan mengalami kecederaan parah, saya tidak berani menyentuh badannya tapi cuma mengalihkan motosikalnya yang tercampak di tengah jalan,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Islami berkata, dia menghubungi keluarga mangsa tetapi gagal, menyebabkan dia nekad ke rumahnya untuk memaklumkan kejadian.
Ibu mangsa, Zaiton Mohamad, 51, ketika ditemui di Hospital Melaka berkata, mangsa yang juga anak kedua daripada tiga beradik sebelum itu keluar dari rumah jam 12 tengah malam.

“Sewaktu rakannya datang ke rumah memaklumkan kejadian, saya bersiap ke tempat kerja,” katanya yang bekerja sebagai pembantu kantin sebuah sekolah di sini.

Menurutnya, petang kelmarin, arwah sempat memotong rambut dan menjamah hidangan sebelum keluar.

“Arwah tidak menunjukkan sebarang perubahan, cuma kerap mengurung diri dalam bilik. Dia memang manja selepas saya berpisah dengan suami,” katanya yang ditemani anak bongsu, Mohd Saiful Johari, 21.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahk

Kaki putar RM2.4 juta

Oleh Asmah Rusman
asmah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki yang hanya bersekolah setakat darjah enam mampu bergelar jutawan dalam tempoh singkat selepas memperdaya seorang peniaga berusia 30-an sebanyak RM2.4 juta.
Taktik digunakannya ialah menyamar sebagai ‘bomoh ekor’ dengan menyediakan nombor ramalan bagi memenangi hadiah utama, selain bijak memanipulasi urusan perbankan melalui Internet.

Menurut sumber, lelaki berusia 40 tahun itu mempromosi perkhidmatannya menerusi iklan yang diedar atau ditampal di tempat tumpuan awam di kawasan tempat tinggal mangsa, beberapa bulan lalu.
Mangsa yang tertarik dengan iklan berkenaan kemudian menghubungi suspek sebelum diminta memberi butiran peribadi berserta nombor telefon.

“Suspek kemudian menghubungi semula mangsa dan mengarahkannya memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun, dengan janji nombor ramalan yang akan diberinya mampu menjadikan mangsa kaya raya.

“Selepas mangsa memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun diberikan, dia masih tidak diberikan nombor ramalan dijanjikan. “Namun, lelaki itu licik memujuk dan meyakinkan mangsa sehingga membuat sembilan lagi transaksi membabitkan jumlah keseluruhan RM2.4 juta ke dalam beberapa akaun berbeza,” katanya kepada Harian Metro.
Menurutnya, mangsa hanya menyedari tertipu bulan lalu sebelum membuat laporan polis dan bertindak atas maklumat itu, sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, berjaya menahan suspek di Alor Setar, Kedah Sabtu lalu.

Sumber itu berkata, ketika disoal siasat suspek memberitahu dia hanya bersekolah setakat darjah enam namun mengaku mempunyai kemahiran dalam sistem perbankan Internet.
“Bagi mengelakkan penipuannya dikesan polis, suspek yang mempunyai enam akaun bank akan segera memindahkan wang yang diterima daripada mangsa ke dalam akaun lain bertujuan menghapuskan bukti,” katanya.

Menurutnya, polis juga berjaya menemui semula wang RM2.4 juta yang disimpan secara berasingan dalam akaun milik suspek.

“Siasatan lanjut juga mendapati suspek terbabit dalam enam kes penipuan menggunakan modus operandi sama sejak awal tahun lalu,” katanya.

Sumber itu berkata, semua mangsa mendakwa mereka seolah-olah dipukau sehingga tidak sedar ditipu biarpun hanya berurusan melalui telefon.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Dua JSJK Bukit Aman, Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusuf mengesahkan penahanan lelaki terbabit dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Sindiket pelacur terancang

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

TERDAPAT satu gerakan jenayah secara terancang dilakukan sindiket pelacuran yang diaturkan pendatang asing tanpa izin untuk merencanakan aktiviti persundalan mereka di Malaysia.
Perkara itu didedahkan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop pada persidangan Dewan Rakyat, semalam.

“Sistem kawalan Pusat Pertukaran Pekerja Binaan dapat menangani kemasukan pendatang asing tanpa izin yang diketahui mereka secara nyata masuk dalam radar kita.
“Adakah kerajaan akan menambah pusat kawalan ini kerana apa yang saya melihat ada gerakan seperti jenayah terancang yang mengaturkan pergerakan pendatang asing tanpa izin ini? “Pada peringkat awalnya mereka akan bertindak sebagai pelancong dan kemudiannya sengaja merencana supaya menstrukturkan kegiatan persundalan ini,” katanya.

Menjawab soalan berkenaan, Abu Seman berkata, sehubungan kawalan berkaitan kes membabitkan pelancongan ini, biasanya penguatkuasaan akan dilakukan di pintu masuk negara yang dikenal pasti kerap kali digunakan untuk masuk ke negara ini.

“Mereka yang disyaki kerap melakukan aktiviti seperti ini akan diekori dan jika benar berlaku kegiatan dimaksudkan, tindakan undang-undang akan diambil,” katanya.
Abu Seman berkata, memang benar tidak semua yang terbabit dalam aktiviti pelacuran melakukannya secara sukarela, sebaliknya ada yang menjadi mangsa sindiket dengan menawarkan gaji lumayan untuk bekerja di negara ini.

“Dalam hal ini, Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan di bawah Akta Antipemerdagangan Orang dan ia dijalankan Unit Antipemerdagangan Orang bertujuan menyelamatkan mangsa pelacuran diperdagangkan mana-mana orang.
“Dalam tempoh Ogos 2008 hingga 31 Oktober ini, KDN sudah mengambil tindakan terhadap 1,647 warga asing dan menyelamatkan mereka kerana disyaki menjadi mangsa pelacuran. Daripada jumlah itu, 569 disah mangsa kegiatan persundalan,” katanya.

Katanya, mereka yang menjadi mangsa ditempatkan di rumah perlindungan di bawah Perintah Perlindungan.

“Selain itu, 460 tangkapan dibuat terhadap mereka yang terbabit dengan aktiviti pemerdagangan manusia,” katanya.

88 tahun nanti gambar kahwin



IMPIAN TERLAKSANA...Wu dan isteri, Sognshi.
IMPIAN TERLAKSANA...Wu dan isteri, Sognshi.
NANCHING: Tanya mana-mana pasangan yang sudah bertunang dan mereka akan menjawab majlis perkahwinan tidak akan lengkap tanpa gambar romantik bagi mengingati majlis berkenaan.
Sebahagian pasangan yang baru berkahwin akan mengambil gambar mereka selepas majlis itu.
Tetapi bagi pasangan ini, mereka menanti hingga 88 tahun sebelum dapat merakam gambar paling istimewa dalam hidup mereka.

Pasangan yang sudah menjangkau usia 100 tahun, Wu Conghan dan Wu Sognshi, berkahwin di wilayah Sichuan, China pada 1924.

Bagaimanapun, mereka tidak merakam gambar perkahwinan itu sehinggalah baru-baru ini.

Conghan, 101, dan Sognshi, 103, hidup bahagia bersama sejak 88 tahun lalu.

Mereka selalu mengimpi untuk merakamkan gambar kahwin mereka.

Tetapi pasangan itu tidak mempunyai pilihan apabila melangsungkan perkahwinan mereka pada tahun berkenaan.

Impian mereka dijadikan realiti baru-baru ini oleh sebuah syarikat foto di Nanching, bandar tempat tinggal mereka.

Seperti apa juga yang ada kaitan dengan majlis perkahwinan, pengantin perempuan mahu rakaman itu paling sempurna dan memastikan suaminya kelihatan paling segak denghan baju putih. - DM

Budak hampir ‘dibaham’ singa ketika bergambar di zoo



PARIS: Bukan setiap hari anda boleh berdepan dengan singa.
Tetapi itu yang sebenarnya berlaku pada seorang kanak-kanak yang bergaya untuk bergambar di sebuah zoo.

Kanak-kanak comel itu berdiri di depan kandang singa dan menanti ibu bapanya merakamkan gambar apabila seekor haiwan berkenaan menghampirinya. Video singkat kejadian yang dipercayai berlaku di sebuah zoo Perancis menunjukkan kanak-kanak itu pusing ke belakang selepas diarah oleh seorang dewasa.
Sebaik memandang ke belakang, kanak-kanak itu mendapati seekor singa betina merenung tajam ke mukanya. Dia jelas terkejut dan takut sebelum berlari dari kandang berkenaan dengan singa itu masih merenungnya di sebalik dinding kaca yang mengelilingi kandang itu. Kanak-kanak yang berusia antara tujuh atau lapan tahun itu kemudian meninggalkan tempat berkenaan dengan tersenyum. Singa itu pula kelihatan kecewa.

Ibu bapa kanak-kanak berkenaan memuatnaikkan video itu ke Internet dengan menggunakan lagu filem Jaws sebagai muzik latar.

Mereka juga menulis: “Harimau lapar? Ia kelihatan begitu berminat dengan anak saya. Mujur ada tembok kaca.” Ada yang mengulas, singa itu kelihatan lebih ‘berminat untuk berkawan’ daripada untuk membaham kanak-kanak berkenaan. - DM

Gempa ragut 48 nyawa



SAN MARCOS (Guatemala): Satu gempa bumi berukuran 7.4 magnitud melanda barat daya negara ini semalam, membunuh 48 orang dan mencederakan 150 yang lain, sementara ramai lagi yang masih hilang di dalam runtuhan puluhan kediaman.
Gempa bumi itu turut menggegarkan negara jiran Mexico dan El Salvador, mencetuskan amaran tsunami di pantai Salvador dan perpindahan keluar dari pejabat, kediaman dan sekolah hingga sejauh ke utara di bandar raya Mexico. “Kami meratapi kematian 48 penduduk, angka yang mungkin akan bertambah kerana masih ada 23 orang lagi yang masih hilang,” kata Presiden Otto Perez di ibu negara Guatemala selepas melawat kawasan bencana. Sebelum itu dia melaporkan angka kematian pada 39 orang.

Di Kampung San Cristobal Cucho, sebuah keluarga seramai 10 orang mati apabila kediaman mereka tertimbus dalam timbunan batu dan tanah yang runtuh dari sebuah bukit selepas gempa, kata datuk bandar Pedro Cardona.
“Keseluruhan kampung masih berkabung kerana seluruh keluarga terkorban akibat bencana daripada Tuhan,” katanya dalam televisyen tempatan. Mayat sepasang suami isteri dan enam anak mereka berusia empat hingga 15 tahun bergelimpangan di jalan raya hingga ke waktu malam menunggu untuk diuruskan petugas. Seramai 16,000 orang terjejas akibat gempa itu. Beberapa bandar kekurangan air minum atau bekalan elektrik ekoran kejadian gempa paling kuat di negara itu sejak 1976 apabila hampir 23,000 maut. - AFP

No comments:

Post a Comment