Saturday, November 10, 2012

BILA ISLAM TAK JADI PEGANGAN HIDUP

Kejar emak dengan pisau
RAHAYU MUSTAFA
9 November 2012
Muhamad Sofian A Aziz
Muhamad Sofian dipenjara lapan bulan selepas mengaku bersalah mengugut ibunya dengan pisau.
KUALA TERENGGANU – Tindakan biadab seorang anak yang bertindak mengejar ibunya sendiri dengan sebilah pisau mendapat pembalasan apabila dia dihukum penjara selama 8 bulan dan denda sebanyak RM3,000, semalam.
Sekiranya gagal membayar denda tersebut, Muhamad Sofian A Aziz, 29, bakal berdepan dengan tambahan penjara selama tiga bulan lagi.
Keputusan itu dibuat selepas Majistret Rozianti Mohamed menerima pengakuan bersalah tertuduh yang juga pencari barang terbuang itu.
Muhamad Sofian yang tinggal di Kampung Gong Tok Nasek dituduh melakukan ugutan jenayah dengan mengejar ibunya, Siti Fatimah Seman Ahmad, 57, dengan menggunakan pisau.
Kesalahan itu didakwa dilakukan pada 4 November lalu, jam 9 pagi di Kampung Gong Tok Nasek dengan niat menyebabkan rasa cemas terhadap ibunya, seorang penenun songket.
Pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa, Inspektor Zainuddin Abd Ghani.
Sinar Harian sebelum ini melaporkan, hanya disebabkan permintaannya untuk mendapatkan sejumlah wang dipercayai untuk membeli dadah tidak dipenuhi, seorang anak sanggup mengejar ibunya dengan menggunakan sebilah pisau.
Tidak cukup dengan itu, suspek juga bertindak ganas merosakkan beberapa peralatan yang ada di rumah mereka, termasuk peralatan menenun songket milik mangsa yang digunakan untuk mencari rezeki.
Kejadian pada jam 9 pagi di Kampung Gong Tok Nasek itu berlaku apabila mangsa enggan memberikan wang sebagaimana dikehendaki suspek, sebelum lelaki itu naik hantu dan mengamuk sebelum mengejar ibunya dengan pisau.
Menurut sumber, mangsa yang ketakutan melihat perlakuan agresif suspek segera keluar dari rumah kerana bimbang diapa-apakan.
“Bagaimanapun, tindakan kurang ajar suspek disedari seorang ahli keluarga yang kemudian menghubungi polis.
“Susulan laporan dibuat, polis menahan suspek di rumah keluarganya beberapa jam selepas kejadian. Suspek dilaporkan selalu meminta RM50 setiap hari daripada ibunya,” katanya.
Mati tergantung awal pagi
NIK MUHAMAD RAFFIQ
10 November 2012
Dahlan Mohd Noor
Mayat lelaki yang ditemui mati tergantung dibawa ke Unit Forensik untuk bedah siasat.
DUNGUN – “Selepas menunaikan solat Subuh, tibatiba saya terdengar bunyi bising di rumah sebelah.
Saya pergi ke situ dan mendapati arwah sudah tidak bernyawa lagi,” kata seorang lelaki berusia 48 tahun.
Dia merupakan bapa saudara kepada seorang bekas pengawal keselamatan, 38, yang ditemui mati tergantung di rumah bapanya, dekat sini, pagi semalam.
Si mati ditemui bapanya sendiri, dalam keadaan tergantung pada tali sebelum mayatnya diturunkan.
Menurut bapa saudara si mati, ketika kejadian dia sedang bersiap untuk membuka warung makan bersebelahan dengan rumah si mati sebelum dikejutkan dengan bunyi bising seperti orang bergaduh.
Katanya, sebelum kejadian, dia bangun seawal jam 3.30 pagi, namun ketika itu dia tidak mengetahui apa yang berlaku pada anak saudara itu sehinggalah dia terdengar bunyi riuh rendah datang dari arah rumah si mati.
“Selepas terdengar bunyi bising barulah saya pergi ke rumahnya untuk mengetahui apa yang berlaku.
“Bagaimanapun saya terkejut apabila mendapati dia sudah meninggal dalam keadaan menyayat hati,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Dungun.
Arwah yang juga bapa kepada dua anak berusia dua dan tujuh tahun difahamkan mengalami perselisihan faham dengan isterinya.
Ketika kejadian, isterinya dikatakan tiada bersamanya dan sudah beberapa bulan mereka dikatakan tidak tinggal bersama.
Sehari sebelum kejadian, si mati juga dikatakan pergi ke pe- jabat agama Dungun untuk meminta khidmat nasihat daripada pegawai kaunselor berkaitan masalah rumah tangganya.
Menurut seorang bekas rakan sekerja arwah yang enggan dikenali, arwah sebelum ini dikatakan menghadapi tekanan emosi berikutan anak bongsunya mengalami penyakit kritikal berkaitan saluran usus.
Dia dikatakan sering membawa anaknya itu berulang alik ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan untuk mendapatkan rawatan. “Saya rasa mungkin dia tertekan dengan pelbagai masalah dihadapinya,” kata bekas rakan sekerjanya itu.
Mayat arwah dibawa ke Unit Forensik Hospital Dungun untuk bedah siasat.
Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor ketika mengesahkan kejadian memaklumkan, kes terbabit masih dalam siasatan pihaknya.
Fokus: Kes curi semakin menjadi-jadi
Wartawan Sinar Harian
9 November 2012
Ramli Ismail
Polis menjalankan siasatan di tempat Ramli menyimpan baja yang didakwa dicuri seorang penduduk setempat.
BUKIT PAYONG -   Petani di kawasan Hulu Besut menyifatkan kes kecurian hasil tanaman, haiwan terna-kan, baja dan peralatan pertanian lain di kawasan tersebut semakin menjadi-jadi sejak belakangan ini.
Petani, Ramli Ismail, 57, berkata, petani mengeluh kerana hasil tana-man mereka seperti buah petai, kelapa sawit, pisang, getah sekerap, baja, pam penyedut air, pelbagai barangan lain termasuk ternakan seperti lembu menjadi sasaran pencuri.
Dakwanya, kejadian tersebut dikatakan membabitkan semua kampung di Hulu Besut tetapi yang paling kerap berlaku adalah di kawasan Pasir Akar hingga ke Keruak.
Menurutnya, isu ini tidak akan selesai sekiranya pihak berkuasa tidak bertindak bersungguh-sungguh mencegah dan menangkap suspek yang diketahui kebanyakan orang ramai sering melakukan perbuatan tersebut.
“Kebanyakan penduduk kampung takut malah ada yang bosan untuk melaporkan kejadian ini kerana masalah sama tetap berulang sedangkan penduduk kampung amat tertekan dengan masalah ini.
“Tambahan pula, pada musim ini sekiranya tidak dapat menoreh, penduduk hanya berharap kepada hasil lain seperti petai atau pisang tetapi mereka kecewa apabila pantang lepa, buah tersebut turut menjadi sasaran pencuri,” katanya yang lebih dikenali dengan Ariffin.
Tidak tahu apa perlu dilakukan
RAMLI berkata, petani tidak tahu apa yang harus dilakukan untuk mengatasi masalah ini kerana kebanyakan kebun mereka terletak agak berjauhan dari rumah malah pencuri juga lebih bijak menghidu pergerakan mangsanya.
“Saya turut menerima nasib sama apabila dalam kejadian kelmarin sebanyak 20 beg baja, seunit enjin penyedut air, sepuluh gulung kawat duri dan seunit katil besi yang disimpan di dalam stor berkunci di kebun saya di Jalan Lata Tembakah dicuri.
“Berikutan kehilangan itu, saya mencari barang dicuri itu di sekitar rumah penduduk tempatan yang dipercayai sering melakukan perbua-tan itu dan tekaan saya tepat kerana baja tersebut ditemui di belakang rumah lelaki tersebut di kawasan Bukit Payong,” katanya.
Ramli berkata, dia membuat laporan polis mengenai kehilangan dan penemuan semula baja itu untuk tindakan lanjut polis.
Katanya, penduduk kampung turut menemui banyak gulungan kabel Telekom yang dipercayai dicuri di dalam semak di belakang rumah berkenaan.
“Tetapi, ketika polis bersama penduduk kampung menyerbu rumah berkenaan, lelaki berkenaan tidak ada di rumah,” katanya.
Katanya, senario itu adalah sebahagian kes yang berlaku di kawasan Bukit Payong dan tidak termasuk banyak lagi kes yang dilaporkan sebelum ini selain kes seekor beruk yang dilaporkan hilang turut ditemui di belakang rumah suspek.
Adakan pertemuan dengan ketua polis
SEMENTARA itu, petani me-ngadu mengenai masalah tidak berdaya menghadapi kerugian malah hilang punca pendapatan.
Lantaran buntu dan tidak tahan berdepan masalah ini, kumpu-lan petani dari Hulu Besut termasuk Ramli mengadakan pertemuan dengan Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Besut untuk mencari jalan penyelesaian kes ini.
Petani yang menjadi mangsa curi menceritakan masalah yang dihadapi apabila mereka mendakwa pencuri masih bermaharajalela dan tiada tindakan diambil ke atasnya.
“Petani terbabit telah mengadu kepada Ketua Polis Daerah dan diharapkan selepas ini satu usaha berkesan dilakukan untuk menangani isu ini,” katanya.
Kamaruddin pula berkata, beliau mengambil perhatian serius masalah ini dan akan memastikan tindakan sewajarnya diambil bagi memastikan petani tidak berada dalam keadaan tertekan dan tidak menanggung kerugian.
“Polis akan menjalankan siasatan lanjut dan memburu mereka yang terlibat. Polis tidak menolak kecurian ini dilakukan oleh penagih dadah,” katanya yang meminta kerjasama penduduk kampung menangani isu ini.
Ugut bapa saudara guna kapak
Wartawan Sinar Harian
9 November 2012
 Ahmad Husni Zaim Ahmad Suhaimi
Ahmad Husni Zaim dibawa keluar dari kamar bicara selepas mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama 15 bulan dan denda RM1,500.
KUALA TERENGGANU – Seorang lelaki dihukum penjara selama 15 bulan dan denda RM1,500 oleh Mahkamah Majistret, di sini semalam kerana mengugut bapa saudaranya menggunakan sebilah kapak dan merosakkan kereta, Ahad lalu.
Majistret Rozianti Mohamed membuat keputusan tersebut selepas menerima pengakuan bersalah tertuduh yang berdepan dua pertuduhan.
Bagi pertuduhan pertama, Ahmad Husni Zaim Ahmad Suhaimi, 24, didakwa melakukan ugutan jenayah dengan menggunakan sebilah kapak terhadap Mohd Kamal Abdullah, 56, pada 4 November, jam 1 tengah hari di Bukit Besar.
Bagi kesalahan itu, dia dihukum penjara selama 12 bulan dan denda RM1,000 atau tambahan dua penjara lagi jika gagal menjelaskan denda tersebut.
Pertuduhan kedua pula, Ahmad Husni Zaim turut didakwa melakukan perbuatan khianat iaitu dengan membaling bata ke arah sebuah kereta Toyota Vios milik Hazliana Razak, 36, hingga menyebabkan wanita itu kerugian sebanyak RM500.
Kesalahan itu didakwa dilakukan pada 4 November lalu jam 10 pagi di sebuah rumah di Jalan Ibrahim, Bukit Besar dan dia dihukum penjara selama tiga bulan serta denda RM500 atau tambahan penjara sebulan jika gagal lunaskan denda.
Berdasarkan fakta kes, semasa adik ipar pengadu berada di rumah pada jam 10 pagi, Ahmad Husni Zaim telah meminta wang daripada adik ipar pengadu, namun tidak dihiraukan.
Dengan rasa tidak puas hati, tertuduh telah mengambil seketul bata dan melemparkan bata tersebut ke kereta Toyota Vios hingga menyebabkan bonet belakang kenderaan berkenaan kemek.
Tiga jam kemudian, tertuduh telah datang ke rumah pengadu dan meminta wang daripada abang pengadu yang merupakan orang kurang upaya (OKU) tidak mampu berjalan.
Ahmad Husni Zaim secara tiba-tiba menuju ke dapur dan mengambil sebilah kapak dan menghentak senjata itu di atas meja luar rumah hingga mendatangkan ketakutan kepada abang pengadu.
Bimbang diapa-apakan, abang pengadu akhirnya memberikan wang sebanyak RM6 kepada Ahmad Husni Zaim sebelum tertuduh berlalu pergi. Tertuduh kemudian ditahan polis pada jam 9.12 malam keesokan hari.
Pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa, Inspektor Zainuddin Abd Ghani manakala tertuduh tidak diwakili peguam.
Penganggur berdepan hukuman mati
Wartawan Sinar Harian
10 November 2012
Azmie Yusof@Hussin
Azmie diiringi polis keluar dari mahkamah selepas dituduh mengedar dadah, 1 November lalu.
Nik Mohd Fatah
Nik Mohd Fatah berdepan penjara seumur hidup kerana didakwa memiliki dadah.
KOTA BHARU – Seorang penganggur berusia 31 tahun berdepan hukuman mati mandatori selepas dituduh mengedar 15 gram heroin di Kampung Tajung Stan, Lundang, di sini, awal bulan ini.
Tuduhan terhadap Azmie Yusof@Hussin dibuat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 di Mahkamah Majistret di sini, kelmarin.
Dia didakwa mengedar dadah berkenaan di sebuah rumah tanpa nombor di kampung itu pada jam 5.55 pagi, 1 November lalu.
Pendakwaan terhadap tertuduh dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Nabilah Nizam di hadapan Majistret Muhamad Hafiz Mohd Noor.
Bagaimanapun, pada prosiding semalam, tidak sebarang pengakuan direkodkan.
Kes bersambung 14 Disember depan.
Dalam perkembangan lain, seorang pengawal keselamatan, Nik Mohd Fatah Nik Hassan,28, mengaku tidak nbersalah memiliki 12 gram dadah jenis sama di sebuah premis di Kawasan Perindustrian Pengkalan Chepa di sini, 2 November lalu.
Pendakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 39A(2) ADB 1952 yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup atau tidak kurang lima tahun dan 10 sebatan, jika sabit kesalahan.
Bapa sedut hingus anak
ADILA SHARINNI WAHID
10 November 2012
Muhammad Afiq Hazwan
Walaupun keadaan fizikal luaran bayi ini nampak sihat, dia sebenarnya bertarung nyawa untuk melawat penyakit yang dihidapi.
KOTA BHARU - Tidak tahan melihat bayinya menderita sukar bernafas akibat gangguan fungsi paru-paru, seorang bapa sanggup menyedut hingus anak itu dengan mulutnya sendiri.
Keadaan tersebut menjadi rutin Halili Harun,35, selepas anak bongsunya yang berusia enam bulan disahkan menghidap 'Eventration of Right Hemidiaphragm' sejak lima bulan lalu.
Akibat penyakit itu, Muhammad Afiq Hazwan sering kali lemah dan kadang kala kejang secara tiba-tiba. Halili berkata, keadaan bertambah cemas apabila anak kesayangannya itu selesema dan dilihat ‘lemas’ apabila dia sukar bernafas.
“Ketika itu, hanya Tuhan yang tahu perasaan saya. Saya akan bertindak menyedut hingusnya dengan mulut sendiri.
Semua rasa jijik dan loya hilang serta-merta. Perkara yang saya ingat pada masa itu hanyalah usaha untuk menyelamatkan anak kecil ini,” katanya, semalam.
Menurutnya, lebih memburukkan tahap kesihatan anaknya itu apabila turut disahkan
mengalami 'Congenital Adrenal Hyperplasia' iaitu penyakit kekurangan hormon sejak dilahirkan Mei lalu.
“Bermula daripada tarikh itu, saya dan isteri Azura Salleh,35, kerap berulangalik dari Sabak ke Hospital Universiti Sains Malaysia bagi merawat dua penyakit anak kami ini.
“Paling kurang dia perlukan rawatan sehingga tiga kali seminggu dan semua itu perlu perbelanjaan banyak hingga terpaksa menangguhkan bayaran bil hospital,” katanya.
Katanya, dia berbesar hati jika ada pihak sudi bantu meringankan bebannya, tambahan pula bayinya itu perlu jalani pembedahan segera.
“Mengikut kata doktor, pembedahan itu akan menelan belanja RM28,000. Saya hanya mampu kerja sebagai buruh dengan berpendapatan tidak menentu sekitar RM500 hingga RM600 sebulan.,” katanya.
Derma boleh disalurkan ke akaun BSN Halili Harun 0310029000820056 atau hubungi talian 0129452439.
Cari ayam, tapi jumpa mayat
Wartawan Sinar Harian
10 November 2012
Che Hassan Che Mamat
Anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Pasir Mas bersama kakitangan bilik Mayat Hospital daerah, mengusung mayatnya untuk bedah siasat.
KUBANG SEPAT – Bilal Masjid Serdang tidak menyangka kokokan ayam selepas bertelur, membawa kepada penemuan mayat reput, jam 12.30 tengah hari semalam.
Bilal, Che Hassan Che Mamat berkata, jirannya, Su Minah cuba mencari ayamnya di bawah rumah mangsa, namun ternampak titisan air dari lantai dan dipenuhi lalat.
Tidak berani untuk menerjah masuk ke rumah itu katanya, Su Minah memanggilnya dan beberapa penduduk lain untuk menyiasat.
“Ternyata telahan kami benar, apabila menemui mayat mangsa dalam keadaan terlentang, tanpa seurat benang,” katanya semalam.
Beliau berkata, pemilik rumah sewa ini ada cuba menghubunginya 3 November lalu, tetapi panggilan tidak dijawab.
Menurutnya, dia tidak menyangka bau busuk sejak seminggu lalu, merupakan bau mayat reput kerana penduduk beranggapan ia adalah bau najis dari reban ayam di sebelah rumah mangsa.
Che Hassan berkata, penduduk tidak mengenali mangsa dengan lebih dekat, kerana baru menyewa di rumah ini sejak enam bulan lalu.
“Kita hanya tahu dia seorang bapa tunggal, berasal dari Machang dan mempunyai dua anak yang kini menetap di Kuala Lumpur.
“Kami tidak mempunyai sebarang nombor untuk menghubungi keluarga mangsa dan masih mencari waris terdekatnya,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliludin Rahim ketika dihubungi, mengesahkan ada menerima laporan berhubung perkara terbabit.
Menurutnya, mangsa dikenali sebagai Ahmad Shihabuddin Abdul Ghani, 48, ditemui penduduk kampung di dalam rumahnya seorang diri.
“Hasil siasatan mendapati, tiada sebarang unsur jenayah terlibat dan kita mengklasifikasikan mangsa mati mengejut,” katanya.
Pemandu van mengaku salah cabul murid
Wartawan Sinar Harian
9 November 2012
KOTA BHARU – Tindakan luar batasan seorang pemandu van sekolah mencabul murid darjah tiga, membawa padah apabila dihukum 12 bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.
Hukuman diputuskan Majistret Muhamad Hafiz Mohd Noor selepas tertuduh, Mustapha Kamal Ibrahim, 53, mengaku bersalah atas tuduhan itu.
Tertuduh didakwa menggunakan kekerasan jenayah terhadap kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun di dalam sebuah van di tepi Jalan Telipot di sini, pada jam 6.30 petang, 5 November lalu.
Kesalahan didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana seksaan itu.
Berdasarkan fakta kes, pengadu iaitu kakak mangsa mendapati adiknya menangis dan memberitahu pemandu van sekolah yang dinaikinya merabanya.
Pengadu kemudian membuat laporan polis sebelum tertuduh ditahan sehari selepas kejadian.
Terdahulu, Mustapha yang tidak diwakili peguam memohon dikenakan hukuman paling minimum.
Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Nabilah Nizam memohon tertuduh dikenakan hukuman setimpal dengan mengambil kira kesalahan serius yang dilakukannya.
“Pengadu memberi kepercayaan kepada tertuduh untuk melindungi mangsa namun dia menyalahgunakannya dengan cara mencabul mangsa.
“Kesalahan yang dilakukan tertuduh turut memberi kesan kepada mangsa yang mengalami trauma selepas kejadian,” katanya.

No comments:

Post a Comment