Sunday, August 7, 2011

BILA NIAT MULA2 BELAJAR...NIATNYA IALAH NAK KAYA..PANGKAT TINGGI2...GAJI@PENDAPATANNYA BESAR

CAK: Ustaz sampul(harian metro-8/8/11)

TERUS terang, CAK tak sangka perkara ini berlaku di kalangan insan beragama digelar ustaz dan ustazah serta mereka yang terbabit dalam urusan dakwah.
CAK ingatkan mereka yang pakar dalam agama, termasuk ramai di kalangan mereka adalah hafiz serta hafizah, mampu menepis dugaan duniawi.

Lainlah macam CAK ini, orang biasa yang rendah ilmu pengetahuan agama, tidaklah sedalam mereka yang hebat itu. Namun, CAK tahu jugalah yang mana betul dan tidak betul. Yang mana boleh dibuat dan tidak boleh dibuat.
CAK bukan hendak komen mengenai cara penyampaian mereka atau pengisian syarahan yang disampaikan kerana semua ahli agama ini hebat belaka. Ada yang berkelulusan agama dari luar negara, termasuk Mesir, Jordan dan Syria.

Cuma CAK terperanjat mendengar sikap penceramah zaman sekarang yang mana kalau dijemput memberi ceramah, mereka bertanya berapa jam perlu berceramah dan berapa bayaran diletakkan dalam sampul. Maksudnya, mereka tak akan ‘bekerja lebih masa’.

Paling buat CAK tersedak sampai terkeluar air mata, ada di kalangan mereka yang sebaik saja mendapat sampul, terus tarik duit keluar depan penganjur dan merungut, ‘ha, banyak ini aje’. Biru sekejap muka penganjur.

Patutlah CAK tengok, walaupun semakin galak rancangan agama dihasilkan dan penceramah aktif menyampaikan ceramah sana sini, masalah sosial semakin berleluasa. Jadi CAK rasa, penceramah kena betulkan balik niat mereka.

CAK tak kata penceramah dan juga ustaz ini tak perlukan duit untuk hidup tetapi sebagai insan istimewa yang diberi kelebihan oleh Allah SWT untuk menyebarkan agama-Nya, mereka mestilah berhemah.
Betulkan niat berdakwah kerana Allah SWT dan CAK yakin mereka yang bekerja untuk Allah SWT dengan tulus ikhlas, Allah SWT akan berikan ganjaran luar biasa.

Justeru, tak perlu merendahkan martabat diri dengan berkelakuan macam ‘orang tak tahu agama’ pula. Tidak cukup setakat itu saja, ada juga di kalangan mereka yang dengki dan cemburu dengan kejayaan kawan.

Kalau Ustaz AB dapat peluang berceramah di TV, Ustaz EF ‘naik hantu’. Dia cari jalan juga hendak masuk TV kerana bila dah terkenal, banyak undangan di luar. Poket pun kembung. Ada juga yang secara terbuka membodek penerbit rancangan agama seperti belanja makan dan sebagainya.

Dek kerana kerakusan penceramah ini, ada juga mereka yang kurang ilmu, nak berceramah juga. Sudahnya, asyik ulang cerita sama. Agaknya mereka ingat, bila dia berceramah di kawasan utara, mereka yang menetap di selatan tidak mendengar ceramahnya.

Namun, dia tak tahu mereka yang tinggal di selatan mungkin asalnya dari utara dan akan balik kampung melawat keluarga serta saudara-mara di sana. Jadi bila ada ceramah, mereka akan pergi mendengarnya.

Namun begitu, bukan semua penceramah atau ustaz bersikap begitu, sebaliknya segelintir saja. CAK juga bukan hendak memburukkan sesiapa tetapi sekadar peringatan untuk kita semua. Wallahualam!

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

لاَتَجْلِسُوا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ اِلاَّ اِلَى عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ اِلى خَمْسٍ، مِنَ

الشَّكِّ اِلَى الَيَقِيْنِ، وَمِنَ الِريَّآءِ اِلَى الاِخْلاَصِ، وَمِنَ الرََّغْبَةِ اِلَى الزُّهْدِ وَمِنَ الكِبِْر

اِلَى التَّواضُعِ، وَمِنَ العَدَاوَةِ اِلَى النَّصْيَحةِ
"Jgnlah kamu semua duduk semaljlis dgn sembarangan Ulama, kecuali dgn ulama yg mengajar dari 5 perkara kpd 5 perkara: Iaitu dari keraguan kpd keyakinan, dan dari riya kpd keikhlasan, dan daripada ketama'an kpd kesederhanaan, dan daripada takabbur kpd rendah HATI, dan daripada permusuhan kpd kejujuran." >: Riwayat Abu Nu'aim dari Jabir رضي الله عنه .
الحبيب عبد الله بن الاوي الحدداد

مَنْ نَظَرَ إِلىَ الدُّنْيَا بِغَيْنَيْ رَأْسِهِ، رَأَى غُرُوْرًا وَزُوْرًا، وَمَنْ نَظَرَ إِلَيْهِا بِغَيْنَيْ قَلْبِهِ، رَأَى هَبَاءً مَنْثُوْرًا
"Barangsiap yg melihat dunia dgn pandangan kedua matanya, maka ia akan melihatnya dgn penuh tipu daya dan dosa. Barangsiapa yg melihat dunia dgn pandangan mata HATI nya, maka ia akan melihat dunia bagaikan sesuatu yg sia2 belaka".
 
: Dari Abdullah bin Umar رضي الله عنه , bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوْبَ تَصْدَأُ كَمَا يَصْدَأُ الْحَدِيْدُ إِذَا أَصَابَهُ الْمَاءُ قِيْلَ

يَارَسُوْلَ وَمَا جِلاَئُهَا قَالَ كَثْرَةُ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَتِلاَوَةُ الْقُرْآنِ

"Sesungguhnya HATI-HATI ini akan berkarat sebagaimana besi berkarat apabila terkena air". Baginda ditanya: "Ya Rasulullah, apakah penggilapnya?" Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: "Banyak ingatkan maut dan membaca Al-Quran". >: Baihaqi
 
Dari Abdullah bin umar رضي الله عنه , Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

يَامَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ الإِيْمَانُ قَلْبُهُ! لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِيْنَ وَلاَ تَتَّبِعُوا

عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَتِهِمْ يَتَّبِعِ اللهُ عَوْرَتَهُ، وَمَنْ يَتَّبِعِ اللهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ
:"Hai manusia kamu baru menerima Islam dgn lidahmu, akan tetapi iman belum masuk kedlm HATI mu! Jgnlah memfitnah orang muslim atau men-cari2 kesalahan mereka yg tersembunyi, kerna siapa yg men-cari2 kesalahan saudara muslimnya, maka kesalahan2nya akan dibuka oleh Allah. Dan siapa yg kesalahan2nya dizhahirkan oleh Allah, ia akan dihinakan (olehNya), bahkan walaupun ia berada dirumahnya yg paling dLm". >: Abu Dawud.

قال اﻺمام الحسن البصري ~ Kata Al-Imam Hasan Al-Bashri;

عُقُوْبَةُ العِلْمِ مَوْتُ القَلْبِ فَقِيْلَ لَهُ مَا مَوْتُ القَلْب ِقَالَ: طَلَبُ الدُّنْيَا بِعَمَلَ الآخِرَةِ

"Hukuman ilmunya orang yg alim berupa kematian hati." Seseorang bertanya kpdnya: 'Apa yg dimaksud matinya hati itu?' "Mencari dunia dgn perbuatan akhirat."
 
قال الإمام الجنيد ~ Imam Al-Junaid:
:
أَرْبَعٌ تَرْفَعُ العَبْدَ إِلىَ أَعْلَى الدَّرَجاتِ وَإِنْ قَلَّ عِلْمُهُ
وَعَمَلُهُ، الحِلْمُ وَالتَّوَاضُعُ وَالسَّخَاءُ وَحُسْنُ الخُلُقِ

"Ada empat hal yg bisa mengangkat seorang hamba menuju kedudukan tertinggi meski kapasitas amal dan keilmuannya sedikit: Kemurahan hati, rendah hati, kedermawanan dan budi pekerti luhur"

: Duniamu dan Akhiratmu:
Imam Hasan al-Bashri rahimahullah, seorang alim lagi abid dari kalangan tabi'in, beliau berkata : " Wahai anak Adam, jual lah duniamu untuk akhiratmu, niscaya kamu untung di keduanya, dan jgnlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerna kamu akan rugi di keduanya. Singgah di dunia ini sebentar, sedangkan tinggal di akhirat sana se-lama2nya"

No comments:

Post a Comment