Thursday, August 11, 2011

KOREK HIDUNG DAN KOREK TELINGA TIDAK BATAL...


Korek Hidung dan Telinga Tidak Batal Puasa



Tak ada kan orang tengah makan time baca entry ni :P
Sebagai penjelasan ringkas ada di sini
Soalan:Batal kah puasa kalau kita korek hidung atau buang tahi telinga. Kalau masukkan air dlm hidung adalah sunat semasa mengambil wuduk, membuang najis dalam rongga pun dikira batal ke tidak? Ada tak dalilnya?
Jawapan:بسم اللهوالحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد
Mengeluarkan kotoran daripada hidung dan telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukan dikira makan dan minum, dan tidak boleh disamakan makna dengan makan dan minum.
Memasukkan air ke dalam hidung ketika berwudhu’ juga tidak membatalkan puasa, tetapi janganlah berlebihan. Dalam hadis Laqit bin Shabirah:
Maksudnya: Berlebih-lebihlah dalam istinsyaq kecuali jika kamu berpuasa.
Direkod oleh Abu Daud (no: 142), Tirmizi (no: 788), Nasaie (no: 87) dan Ibn Majah (no: 407).
Jawapan asal penulis di Al-Ahkam.Net



Kalau nak penjelasan yang lebih detel, sila rujuk link di bawah ini :
Korek hidung / telinga tidak batal puasa

Oleh itu, selepas ini, koreklah hidung anda tanpa was-was :P

*entry ini saya tulis adelah kerana telinga saya sangatlah gatalnya. Jika saya tidak korek, gatalnya akan merayap ke tekak. Bila ia merayap ke tekak, ia tidak boleh digaru dan terpaksalah saya buat bunyi yang menggerunkan di dalam tekak untuk menghilangkan kegatalan itu. Selepas itu, tekak saya akan luka dan menyebabkan ada sesuatu yang seperti ulser akan melekat di sana dan akhirnya menyebabkan ada bau mulut dan ketidakselesaan. Time kasih :))

Korek hidung dan telinga tidak membatalkan puasa.

Aduh, sakit kot. tergaru jerawat kat leher. Cik jerawat ni merata-rata dia parking. Dia buat macam tanah jajahan dia dah. Ada tu siap pacak batu nesan lagi. Bukan setakat dekat gurun sahara. Dekat hutan belantara pun dia duk pi lepak. Nak je aku pi rendam dalam ayaq panas. Maka kepala aku jugak yang parah. Redha dan berserah je lah.
Di awal bulan Ramadhan ni, pasal jerawat jugak ler ko nak bercerita segala bagai. Story la benda lain brader.
OK! malam adi semasa solat sunat Tarawikh di surau yang berdekatan dengan taman perumahan, Imam itu membaca satu muka setengah kalau tak silap saya pada setiap rakaat. Kesian kat golongan emas taw wahai Imam. Saya tahulah anda fresh lepasan Sarjana Muda dari Universiti al-Azhar, Mesir. Tapi seeloknya bacalah dengan kadar yang bersesuaian dengan keupayaan peringkat umur makmum. Tak gitu Ustaz?? Lainlah kalau anda jadi imam surau di universiti. Semuanya golongan muda yang lutut masih kukuh dan bertenaga.

***

Ermm.. itu cerita semalam, cerita hari ini pulak lawak bertwitter dengan rerakan twitter sekalian. Banyak jugak input dapat bila bertweet dengan Ustaz Imam Muda Asyraf. Kalau dah follow Imam Muda, semestinya dapat baca dan ketahui pelbagai persoalan agama dan hukum-hakamnya. Ada juga yang bertanya soalan-soalan yang tak berapa pelik tapi terlintas jugak di kepala, "eh, tak kan tak tahu kot!". Contohnya: Ada orang bertanya, boleh tak solat dengan kain telekung yang bukan berwarna putih. Of coz la boleh. Warna apa-apa pun boleh, asalkan menutup aurat.

Bila dah berada di bulan Ramadhan ni mesti banyak persoalan tentang perkara-perkara yang membatalkan puasa. Untuk pengetahuan semua, kita belajar masa kecik-kecik dulu memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan itu boleh membatalkan puasa. Ya, betul tapi adakah kita betul-betul faham apakah istilah "memasukkan sesuatu" itu??

Di sini saya nak habaq kat hang pa semua, korek hidung dan korek telinga itu tidak membatalkan puasa taw. Alasannya: Memang kita memasukkan sesuatu ke dalam rongga, tapi istilah memasukkan sesuatu itu merujuk kepada "memberi tenaga/melemahkan tenaga". Contohnya kita memasukkan nasi ke dalam mulut. Nasi itu mempunyai karbohidrat dan karbohidrat itu adalah sumber tenaga. Maka, terbatallah puasa kita. Tetapi jikalau kita memasukkan jari ke dalam hidung, adakah tenaga kita akan bertambah atau berkurang?? Tidak bukan!! Sebarkan kepada kawan-kawan ek.

Sebenarnya sejak sekolah menengah lagi aku dah tahu perkara ni. Dan tiap-tiap tahun aku korek je hidung dan telinga time waktu siang bulan puasa. Tapi kat dalam bilik je lah. Nak korek kat luar takut timbul fitnah pulak. Nanti kalau ada apa-apa pertanyaan just tweet je kt IM Asyraf kt twitter dia. http://twitter.com/#!/imammudaasyraf. Bagi sesiapa yang nak follow twitter aku plak http://twitter.com/#!/WanZulqhairi (promote). Ngeh-ngeh..
p/s: Nanti tolonglah jangan tanya, Ustaz, boleh tak kalau solat pakai telekung warna biru hijau pink segala

Korek Hidung/Telinga Tidak Batal Puasa?


Assalamualaikum & Salam 1Malaysia. Kali ini entri berkaitan dengan persoalan korek hidung atau telinga, membatalkan puasa ker? Yela, bende remeh seperti ni yang selalu timbul dalam bulan ramadan ni. Enti ni dipetik daripada blog saudara Ibnuinsan.
Persoalan 1: Mengorek Telinga/Hidung Tidak Membatalkan Puasa
Terdapatnya kepelbagaian pendapat dalam hal memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan membatalkan puasa. Antara yang berpendapat memasukkan sesuatu didalam rongga tidak membatalkan puasa adalah Syaikh Attiyah Saqr (mantan Ketua Lajnah Fatwa al-Azhar), Dr. Yusuf al-Qardhawi (Ketua Majlis Fatwa Eropah), Syaikh Mohammad Salih Al-Munajjid, Dr. Muzammil Siddiqi (Ketua Majlis Fiqh Amerika Utara) dan ramai lagi.
Dalam membahaskan mengenai perkara-perkara yang membatalkan puasa,Dr. Yusuf al-Qardhawi berkata:
Para ahli fiqh radhiallahu ‘anhum telah memperluas pembahasan hal-hal yang membatalkan puasa sedemikian rupa sehingga saya tidak yakin hal-hal tersebut pernah terfikir di benak seorang jua daripada para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, yakni orang-orang yang menyaksikan secara langsung penurunan al-Qur’an, yang memahami secara terus pesanan Allah dan Rasul-Nya dengan sebaik-baik pemahaman dan yang berpegang teguh kepadanya dengan sebaik-baiknya.
Banyak ahli fiqh telah memperlebarkan wilayah pembahasan akan hal-hal yang dianggap membatalkan puasa. Para fuqaha Mazhab Hanafi telah menyebut sekitar 57 perkara manakala fuqaha Mazhab al-Syafi‘e tidak kalah banyaknya. Sejumlah ulama’ masa kini bahkan memperincikan hal-hal yang dapat membatalkan puasa secara aneh. Mereka membuat kaedah-kaedah lalu membangun di atasnya cabang-cabang persoalan yang tidak terhitung bilangannya. Namun kaedah-kaedah itu sendiri tidak didasarkan kepada dalil-dalil yang kuat daripada al-Qur’an dan al-Sunnah. Ada di antara mereka yang berkata bahawa kemasukan sesuatu benda, seperti kerikil umpamanya, ke dalam rongga badan orang yang berpuasa akan membatalkan puasanya. [Fiqh al-Siyam (edisi terjemahan oleh Ma’ruf Abdul Jalil dan rakan-rakan dengan judul Fiqh Puasa; Era Intermedia, Solo 2001), ms. 118 & 107-108]
Sememangnya tiada dalil jelas dari al-Quran mahupun as-Sunnah yang melarang daripada mengorek hidung ataupun telinga. Bagi yang berpendapat ianya membatalkan mereka bersandar kepada dalil:
Sempurnakanlah wudhu’ dan bersungguh-sungguhlah dalam menyedut air ke dalam hidung (dan menghembusnya) kecuali jika kamu sedang berpuasa. [Dikeluarkan oleh Ibn Majah dan dinilai sahih oleh al-Albani di dalam Shahih Sunan Ibn Majah – hadis no: 333 (Kitab Thaharah, Bab Anjuran menyedut air ke dalam hidung…).]
antara hadith lain
…berlebih-lebihlah dalam memasukkan air ke dalam hidung (memasukkan secara sepenuhnya) kecuali ketika berpuasa. (Hadis Riwayat Abud Daud, no. 2366, at-Tirmidzi, no. 788, an-Nasa’e, no. 87)
Daripada sabda Rasulullah s.a.w “…menyedut air ke dalam hidung (dan menghembusnya) kecuali jika kamu sedang berpuasa.” Difahami sebagai dilarang menyedut air ke dalam hidung ketika sedang berpuasa. Jika dimasukkan air maka perbuatan tersebut membatalkan puasa. Pemahaman ini kemudian diluaskan kepada semua rongga tubuh berdasarkan qiyas (analogi).
Fahaman ini adalah tidak tepat kerana pengecualian yang dimaksudkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bukan ditujukan kepada menyedut air ke dalam hidung tetapi kepada “bersungguh-sungguh” dalam penyedutan tersebut. Dalam erti kata lain yang dimaksudkan oleh Rasulullah ialah, apabila berwudhu’ dalam keadaan berpuasa, tidak perlu bersungguh-sungguh menyedut air ke dalam hidung kerana dibimbangi sebahagiannya akan masuk jauh ke dalam sehingga sampai ke tenggorok dan ditelan sebagai “minuman.” [Yusuf al-Qaradhawi - Fiqh al-Siyam, ms. 117. Dinukil dari Menelan Air Liur Tidak Membatalkan Puasa, Jahabersa]
PERKARA YANG JELAS MEMBATALKAN PUASA
Perkara yang sememangnya jelas membatalkan puasa adalah sepeti dalam firman Allah:
Maka sekarang (1) setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan (2) makanlah serta (3) minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib).[al-Baqarah 2:187]
Dan kalau dilihat jelas bahawa mengorek telinga atau memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan tidak termasuk dalam perkara-perkara yang ditegah ketika berpuasa. Adapun persetubuhan sekalipun bukanlah perbuatan makan atau minum tetapi larangannya disebut secara jelas di dalam ayat di atas. Juga di dalam sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
Setiap amal anak Adam adalah bagi dirinya…kecuali puasa maka ia adalah untuk Aku dan Aku sendiri akan membalasnya. Dia (anak Adam) meninggalkan makanan kerana Aku dan meninggalkan minuman kerana Aku dan meninggalkan kenikmatan kerana Aku dan meninggalkan isterinya (tidak bersetubuh) kerana Aku. [Dikeluarkan oleh Ibn Khuzaimah di dalam Shahihnya – hadis no: 1897 dan dinilai sahih oleh Muhammad Mustafa al-‘Azami.]
Hadis di atas juga menjadi dalil mengapa merokok, penyalahgunaan dadah dan segala yang sewaktu dengannya yang secara psikologi memberikan kepuasan atau kenikmatan yang mengenyangkan dan/atau menghilangkan dahaga bagi nafsu, membatalkan puasa. Sekalipun ianya tidak mengenyangkan, menghilangkan dahaga atau perbuatan bersetubuh.
Kesimpulan Pandangan 1
Sebagai kesimpulan mengenai isu mengorek telinga ketika berpuasa saya ingin menukilkan fatwa Syaikh Attiyah Saqr:
Puasa tidak terbatal dengan meletakkan jari ke dalam telinga atau kerana membersihkannya dengan cotton pad atau dengan larutan. Memandangkan tiada yang dapat meresap melalui gegendang telinga dan sampai kepada kepala, yang mana ianya juga bukan organ menerima makanan yang menyuburkan tubuh badan. [rujuk: http://www.islamonline.net ]
Di atas hujah-hujah yang sama ulama’-ulama’ mutakhir menyatakan perbuatan memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan (sekiranya ia tidak sampai ke perut) tidak membatalkan puasa.

Ketahuilah Korek Hidung Dan Telinga Tidak Membatalkan Puasa.

Soalan:

Batal kah puasa kalau kita korek hidung atau buang tahi telinga. Kalau masukkan air dlm hidung adalah sunat semasa mengambil wuduk, membuang najis dalam rongga pun dikira batal ke tidak? Ada tak dalilnya?

Jawapan:

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Mengeluarkan kotoran daripada hidung dan telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukan dikira makan dan minum, dan tidak boleh disamakan makna dengan makan dan minum.

Memasukkan air ke dalam hidung ketika berwudhu’ juga tidak membatalkan puasa, tetapi janganlah berlebihan. Dalam hadis Laqit bin Shabirah:

Maksudnya: Berlebih-lebihlah dalam istinsyaq kecuali jika kamu berpuasa.
Direkod oleh Abu Daud (no: 142), Tirmizi (no: 788), Nasaie (no: 87) dan Ibn Majah (no: 407).

Jawapan asal penulis di Al-Ahkam.Net


N'N:Tak tahu bertanya...Luaskan ilmu Fiqh jangan sempitkan ia dan jangan terlalu taksub kepada sesuatu Mazhab. Kitakan Ahli Sunnah Wal Jamaah jadi kesemua pendapat Imam-imam Mazhab boleh diterima pakai sesuai dengan keadaan.

No comments:

Post a Comment