Monday, August 8, 2011

SEGALANYA DARI ALLAH...SEDARLAH KITA MANUSIA SAJA@MAKHLUK...YANG DIJADIKAN UNTUK BERIBADAH...BUKAN BUAT MUNGKAR....JIKA BUAT BERMAKNA KITA TELAH KALAH...SYAITAN MAMPU MENGODA DAN MENIPU KITA...MUHASABAHLAH DIRI KITA...

Lelaki amuk tembak kekasih di rumah



BEBERAPA anggota polis melakukan sekatan jalan raya dekat lokasi kejadian seorang lelaki mengamuk di Copley, Ohio kelmarin.



COPLEY, Ohio - Seorang lelaki menembak mati lapan orang termasuk kekasihnya sebelum dia mati ditembak oleh polis, kata pihak berkuasa.
Lapan orang termasuk lelaki yang mengamuk itu mati dalam kejadian tersebut.
Beberapa saksi memberitahu wartawan, sekurang-kurangnya seorang mangsa yang mati ialah kanak-kanak.
Polis tidak mengetahui motif kejadian dan tidak mendedahkan nama lelaki yang mengamuk tersebut termasuk umurnya.
Kejadian itu berlaku pada pukul 11 pagi waktu tempatan kelmarin di kawasan penduduk kelas pertengahan di sini.
Menurut Jabatan Polis, seorang lelaki berlari ke kawasan penduduk dan melepaskan tembakan menyebabkan polis dipanggil ke tempat kejadian.
Di sebuah rumah, lelaki itu menembak mati kekasihnya, berlari ke rumah jirannya dan menembak mati adik kekasihnya serta empat yang lain.
Menurut polis, lelaki itu kemudian mengejar dua orang dan menembak salah seorang daripada mereka.
Lelaki bersenjata itu kemudian pergi ke rumah ketiga dan menembak seorang lagi sebelum mati ditembak anggota polis. - AP


Hilang ibu, bapa, adik



SEDIH...Sukainai (kanan) bersama abang dan kakaknya tidak dapat menahan kesedihan selepas kehilangan ibu, ayah dan adik mereka dalam tragedi tanah runtuh.
SEDIH...Sukainai (kanan) bersama abang dan kakaknya tidak dapat menahan kesedihan selepas kehilangan ibu, ayah dan adik mereka dalam tragedi tanah runtuh.
CAMERON HIGHLANDS: Ramadan dan Aidilfitri tahun ini tidak lagi memberi sebarang erti buat seorang remaja apabila tiga ahli keluarganya termasuk ayah, ibu dan adik bongsunya maut dalam kejadian tanah runtuh yang meranapkan kediamannya di Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Tanah Rata, di sini, petang kelmarin.
Sukainai Jaafar, 18, tidak dapat menyembunyikan rasa sedihnya apabila ibunya, Normah Gunung, 51, bapanya, Jaafar Balad, 49, dan adik bongsunya, Mohd Ikbal, 15, ditemui maut dalam sisa runtuhan rumah dan timbunan tanah dalam kejadian menyayat hati itu.

Sukainai yang ditemui di pekarangan Bilik Forensik Hospital Sultanah Hajah Kalsom di sini, semalam berkata, dia sedih dengan kejadian menimpa keluarganya.
Dia juga tidak sempat berbuka puasa dengan keluarganya sepanjang Ramadan tahun ini kerana tiada di kampung disebabkan menyambung pengajian di Institut As-Shifa di Taiping dalam kursus Sains Persekitaran.

“Saya hanya sempat sahur pada Ramadan pertama dengan semua ahli keluarga saya termasuk dengan ketiga-tiga arwah.

“Saya reda dengan apa yang berlaku dan terpaksa tabahkan hati menerima kehilangan mereka,” katanya.

Difahamkan, semua mangsa yang maut menganut Islam sejak tiga tahun lalu dan ini sambutan Ramadan ketiga buat mereka.

“Kejadian itu bukan saja mengorbankan ayah, ibu dan adik saya malah turut mengorbankan kakak ipar saya, Yusnizan Yusof, 22.
“Dua abang saya Mohd Riduan, 30, dan Azhar, 26, mungkin akan terus menetap di kampung ini,” katanya.

Jenayah keluarga Jaafar dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Sedia, di sini, petang semalam.

Sementara itu, Mohd Ali, 27, anak kepada seorang mangsa yang maut, Ali Hassan, 50, berkata, dia dimaklumkan mengenai kejadian itu kira-kira jam 10 pagi semalam.

Katanya, dia difahamkan, ayahnya sedang tidur ketika kejadian.

“Kali terakhir saya bertemu ayah pada Oktober tahun lalu. Saya kini bekerja sebagai buruh estet di Kampung Puh, Bidor dan jarang bertemu ayah,” katanya.

“Ketika menemuinya Oktober lalu, ayah sempat berpesan meminta saya pulang berhari raya nanti.


Serah memo sokong Jais

Oleh Hamid Karim dan Nur Lela Zulkipli
am@hmetro.com.my

SHAH ALAM: Sebanyak 45 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam di negeri ini, semalam menyerahkan memorandum kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi menyokong isu pemeriksaan ke atas sebuah gereja di Seksyen 13, Damansara Utama oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), 3 Ogos lalu.
Gabungan NGO berkenaan menyerahkan memorandum itu yang disampaikan wakil mereka, Dr Dzulkhaini Hussain kepada Setiausaha Sulit baginda, Datuk Muhamad Munir Bani di Istana Bukit Kayangan di sini, sebelum sidang akhbar dibuat di masjid negeri, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Dr Dzulkhaini berkata, gabungan NGO Islam Selangor menyatakan sokongan padu terhadap tindakan penguat kuasa Jais yang bertujuan melaksanakan kemuliaan undang-undang bagi melindungi umat Islam di Selangor.

Mereka turut meluahkan kesal di atas sikap ditunjukkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung isu itu dan menyifatkan apa yang berlaku mengecewakan umat Islam terutama pada bulan Ramadan. Dr Dzulkhaini berkata, memorandum yang disampaikan itu adalah representasi pendirian NGO Islam di negeri ini selepas mendapati isu berkenaan turut dimanipulasi beberapa akhbar dan portal berita sehingga menggambarkan tindakan Jais seolah-olah salah, keterlaluan dan rakus.

Beliau merayu rakan beragama Kristian turut menghargai dan menghormati rakan Islam dengan tidak melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan enakmen agama di Selangor, termasuk cuba memurtadkan orang Islam.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua Iman, badan penaung NGO Islam Selangor, Prof Dr Ahmad Zaki Abdul Latiff, pula menegaskan, kegagalan pihak gereja memahami enakmen yang melarang mereka mempengaruhi umat Islam murtad, misalnya menjadikan masalah itu semakin rumit.


Secara terbuka beliau mengakui agenda mengkristiankan dunia adalah antara misi yang mesti diketahui semua pihak dan ini tidak mustahil menjadi antara elemen kes umat Islam ditahan berada di gereja Methodist itu.

“Sekitar 1980-an kami pernah mengadakan seminar tertutup membincangkan perkara ini, tetapi hal keagamaan sebegini merupakan isu sensitif“ katanya.

Dr Ahmad Zaki berpendapat masalah umat Islam berkunjung ke gereja menagih simpati, tetapi kemudian diperdaya dengan dakyah Kristian boleh dikurangkan jika semua pihak menjalankan tanggungjawab lebih kemas.


Hamba ayah gian

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: Seorang kanak-kanak diperlakukan seperti hamba oleh bapa kandung apabila ditugaskan menyuntik dadah ke tubuh orang tuanya itu ketika gian dan jika gagal berbuat demikian, kanak-kanak berkenaan bukan saja dimaki-hamun, malah dipukul lelaki terbabit.
Selain kerap dipukul jika enggan mematuhi arahan, kanak-kanak tujuh tahun itu tidak bersekolah sebaliknya menjaga lelaki berusia 40-an terbabit termasuk memasukkan dadah ke badan untuk melepaskan gian.
Kanak-kanak lelaki itu dikatakan mahir menggunakan jarum dan dikhuatiri mengikut jejak bapanya yang menjadi penagih dadah tegar.

Perkara itu dibongkar pengurus pusat perlindungan golongan kurang bernasib baik, Rumah Sinar Sofia, Ari Rahayu Rahmat, 41, yang menyifatkan kelakuan penagih terbabit amat melampau dan membawa pengaruh buruk kepada anaknya.


Menurut Rahayu, tindakan lelaki terbabit memberi tekanan mental kepada kanak-kanak itu yang juga anak sulung penagih dadah terbabit bersama pasangannya.

‘Saya belum mahu mati’

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin, Mohd Husni Mohd Noor dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

PANJANG UMUR... Bah Anjang patah bahu kanan dan tulang punggung.
PANJANG UMUR... Bah Anjang patah bahu kanan dan tulang punggung.
IPOH: “Saya sedaya upaya cuba keluar dari ‘kubur’ (timbunan tanah runtuh) dengan mencakar dan menolak tanah menggunakan tangan kiri,” kata Bah Anjang a/l Alang, 39, seorang daripada mangsa yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh di Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Tanah Rata di Cameron Highlands, dekat sini, kelmarin
Menurutnya, ketika itu dia hampir tidak bernyawa akibat kekurangan oksigen selain dibaluti seluruh tubuh dan muka dengan tanah lumpur selepas rumahnya ditimbus tanah runtuh.

“Saya kuatkan semangat walaupun ketika itu seolah-olah berada dalam kubur yang gelap. Saya belum mahu mati dan terus menggali tanpa henti,” katanya.
Menurut Bah Anjang, dia menonton televisyen di ruang tamu rumahnya sebelum dikejutkan dengan gegaran kuat dari belakang rumahnya.

“Belum sempat melihat punca bunyi itu, tiba-tiba rumah saya ditolak hingga terbalik sebelum saya terpelanting keluar.

“Dalam sekelip mata, seluruh tubuh saya ditimbus tanah basah menyebabkan saya pengsan dan tidak sedarkan diri,” katanya ketika ditemui di Wad 4A Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.

Menurutnya, sebaik sedar, dia cuba bangun, tetapi tidak berdaya kerana tangan kanan tidak boleh diangkat dan dadanya ditindih batu.

“Saya menggunakan tangan kiri mengorek tanah dan mengalihkan tanah yang menutupi muka.
“Saya seperti diberikan nyawa semula apabila melihat cahaya dari lubang yang digali. Saya terus menjerit meminta tolong dan seorang rakan yang kebetulan berada di situ menarik saya keluar,” katanya Menurutnya, tragedi itu menyebabkannya patah bahu kanan dan tulang punggung selain lebam serta calar pada seluruh anggota tubuh. Bah Anjang yang bekerja di Kelab Golf Sultan Ahmad Shah berkata, dia bersyukur kerana isterinya, Zaitun Balad, 30, yang berada di ruang dapur sempat menyelamatkan diri.

“Lima anak saya berusia tujuh hingga 18 tahun dan cucu berusia dua tahun tiada di rumah ketika kejadian berikutan berada di rumah nenek yang di kampung sama.

Sementara itu, anak saudara mangsa, Serry Prisila a/p Saari, 15, yang juga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ahmad Shah, tidak jauh dari tempat kejadian, berjaya diselamatkan dalam keadaan parah.

Difahamkan, Serry Priska ditemui dengan memakai seluar panjang, manakala tuala masih terlilit di tubuhnya dipercayai mangsa baru lepas mandi ketika kejadian.

Serry Priska yang patah kaki dan berjahit pada bibir turut dirawat di HRPB, tetapi belum mampu bercakap dan masih dalam keadaan lemah.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon, meluangkan masa melawat kedua-dua mangsa berkenaan pada kira-kira jam 11.30 pagi semalam.

Dr Mah yang ditemui berkata, pihak hospital mengesahkan kedua-dua mangsa stabil.

No comments:

Post a Comment