Saturday, July 14, 2012

WALAUPUN KITA TAK LAKSANA HUKUM ALLAH...ALLAH BOLEH HUKUM JUGA...DENGAN BERBAGAI CARA...ALLAH MAHA BIJAKSANA DAN MAHA ADIL....BERBALOI KAH UPAH DENGAN DOSA DAN BAKARAN API NERAKA...BELUM MALU IBUBAPA...KITA JADIKAN MEREKA DAYUS...ATAU SUAMI JIKA DAH BERSUAMI...IBUBAPA DISEKSA DALAM KUBUR JIKA MEREKA DAH MENINGGAL DUNIA....WAHAI PIHAK BERKUASA TAK SEDAR KAH....

‘Tak malu gelek’

Oleh Elrafaei Sapi dan Mior Azlan Mior Kamarulbaid
am@hmetro.com.my

LIGAT...Putri mempersembahkan tariannya.
LIGAT...Putri mempersembahkan tariannya.
KUALA LUMPUR: “Saya tidak malu melakukan aksi gelek kerana pendapatan yang saya terima cukup lumayan,” kata penari gelek berbangsa Melayu yang bekerja di sebuah restoran Arab di ibu kota.
Pekerjaan sebagai penari gelek yang sebelum ini asing bagi masyarakat Melayu dan hanya boleh ditonton di kaca televisyen dan di negara Asia Barat, kini menjadi punca pendapatan lumayan bagi segelintir penduduk di Malaysia.
Difahamkan kemunculan penari gelek Melayu berikutan peningkatan pelancong dari Timur Tengah yang mengunjungi Malaysia sama ada untuk melancong atau urusan perniagaan.

Putri (bukan nama sebenar) berkata, dia seronok melakukan pekerjaan sebagai penari gelek untuk menghiburkan pengunjung yang majoriti terdiri daripada masyarakat Timur Tengah.


Malah, dia tidak kisah tubuhnya dijamah mata lelaki yang asyik memandang lenggok pinggul dan dada separuh bogelnya.

DARI FB

PERSOALANNYA… SUDAH BERAPA RAMAI ANAK MELAYU YANG MENJUALKAN MARUAH DIRI SEBEGINI????

PERSOALANNYA… DIMANAKAN PIHAK BERWAJIB AGAMA???

1. MANA MAJLIS FATWA KEBANGSAAN????
2. MANA JAKIM????
3. MANA JAMIL KHAIR????
4. MANA MASHITAH SI CUKUR KENING????
5. MANA MUPETI HARUSSANA SINI????
6. MANA HASAN JATI AQIDAH????

UMNO PERJUANGKAN BANGSA, AGAMA & TANAH AIR???? TUIHHHHHHHHHHH


Fokus gerak pinggul



KUALA LUMPUR: Tarian gelek yang sinonim dengan budaya masyarakat Arab bukan lagi menjadi persembahan pentas semata-mata. Menariknya, tarian ini yang lebih fokus pada pergerakan pinggul turut menjadi satu aktiviti senaman.
Jurulatih tarian, Rosbiyatil Akma Ramli berkata, persepsi pengikut atau pengamal tarian gelek tidak memfokuskan apa yang dilakukan sebagai simbol seks pada golongan Adam, tetapi mementingkan penjagaan kesihatan diri menerusi aktiviti tarian.

Katanya, wanita memilih tarian gelek untuk merehatkan diri sebagai aktiviti senaman yang sihat. Malah, mereka percaya senaman menerusi tarian gelek mampu mencantikkan bentuk badan sehingga kelihatan langsing.
“Sejak mengajar pada 2006, tarian gelek belum popular di kalangan masyarakat tempatan. Ketika itu tarian ini baru diperkenalkan dan apabila mereka didedahkan menerusi televisyen dan laman web, baru timbul minat untuk belajar,” katanya.

Pada peringkat awal, Rosbiyatil menerima 10 pelajar, tetapi kini bertambah melebihi 100 orang. Kategori pelajar ini pula terdiri daripada wanita berusia 30-an ke atas.

Remaja maut tercampak atas bumbung kereta



PERIKSA...anggota polis memeriksa mayat mangsa di atas bumbung kereta.
PERIKSA...anggota polis memeriksa mayat mangsa di atas bumbung kereta.
KOTA BHARU: Seorang remaja lelaki berusia 18 tahun menemui ajal di atas bumbung kereta apabila motosikal ditunggangnya berlanggar sebuah kereta di hadapan Masjid Al-Taqwa, Paya Bemban, Jalan Hospital, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 7.45 pagi itu, mangsa, Muhammad Elfie Farhan Mohd Nasir, 18, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan mayatnya dibawa ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian sebelum dituntut ahli keluarganya untuk dikebumikan.

Mangsa yang menunggang motosikal Yamaha 125Z bersama seorang rakannya dalam perjalanan ke Kota Bharu sebelum berlanggar sebuah kereta Proton Saga BLM menyebabkan mangsa tercampak ke atas bumbung kereta itu.
Bagaimanapun, rakan mangsa cedera ringan.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, kejadian berlaku apabila kereta dari arah lampu isyarat Berek 12 menghala lampu isyarat Kampung Cherang secara tiba-tiba membelok ke kanan sebelum motosikal ditunggang mangsa melanggar bahagian hadapan kereta itu.

“Mangsa tercampak di atas bumbung kereta dan meninggal dunia,” katanya.

Sementara itu, bapa mangsa, Mohd Nasir Zaminuddin, 39, berkata, dia dimaklumkan kejadian itu oleh anak sulungnya ketika dalam perjalanan untuk berniaga di pasar.

“Saya berpatah balik menuju tempat kejadian untuk melihat anaknya.
“Pada mulanya saya ingatkan ia kemalangan biasa, tetapi apabila tiba di tempat kejadian saya lihat anak saya terbaring di atas bumbung kereta dan sudah meninggal dunia,” katanya ketika ditemui di HUSM, semalam.

Menurutnya, dia dan anak kedua daripada empat beradik itu rapat seperti rakan karib.

“Kami rapat dan masih terngiang-ngiang hasrat arwah yang mahu menyambung pelajarannya selepas memperoleh keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Bagaimanapun, hasratnya itu tidak kesampaian. Pemergiannya amat dirasai, tetapi saya reda,” katanya.

Tangan ditetak lelaki mengamuk



CEDERA...urat bahu Mohd Fauzi putus akibat ditetak pemandu lori.
CEDERA...urat bahu Mohd Fauzi putus akibat ditetak pemandu lori.
KUALA LUMPUR: Tindakan seorang abang mahu menyelamatkan adik perempuan dan anak saudaranya berusia empat bulan daripada ditetak seorang lelaki yang mengamuk berdekatan Flat Sri Sabah, Cheras, di sini, membawa padah apabila bahu kanannya ditetak dalam kejadian berkenaan, kelmarin.
Dalam kejadian jam 3 petang itu, mangsa Mohd Fauzi Yu Amril, 25, ditetak di bahu kanan hingga menyebabkan urat bahunya putus manakala adik iparnya, Azrul Zainal Abidin, 24, bengkak di muka akibat diserang lelaki sama.

Menceritakan kembali kejadian berkenaan, adik mangsa, Noraini Yu Amril, 24, berkata sebelum kejadian, mereka sekeluarga pergi membeli barang dapur di Pasar Chow Kit sebelum pulang ke rumah ibu mentuanya di Cheras.
Katanya, ketika hendak keluar dari simpang jalan menghala ke Jalan Cheras, kereta dinaiki mereka dihimpit lori pasir yang enggan memberi laluan menyebabkan mereka memperlahankan kenderaan.

“Namun, pemandu lori itu seperti tidak puas hati dengan kami dan asyik menjeling hingga tidak perasan lampu isyarat sudah bertukar ke warna merah sebelum melanggar sebuah kereta di hadapannya.

“Selepas berlanggar, pemandu lori itu tidak melihat kerosakan kenderaan di hadapannya sebaliknya menuju ke arah kenderaan kami dan mengetuk cermin pemandu sebelum menumbuk muka suami saya bertubi-tubi sebaik dia menurunkan cermin,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Menurutnya, suaminya sempat menolak lelaki itu ke belakang sebelum membuka pintu kereta dan abangnya yang duduk di bahagian penumpang hadapan turut membantu suaminya daripada terus menjadi mangsa amukan lelaki itu.

Katanya, dengan tiba-tiba lelaki itu kembali ke lorinya sebelum membawa sebilah parang dan melibas ke arah suaminya namun bernasib baik sempat mengelak.
“Berang kerana sasarannya tidak mengena, lelaki itu menjerit akan melibas saya dan anak berusia empat bulan yang sedang duduk di perhentian bas berdekatan sebelum berlari menuju ke arah saya.

“Abang saya yang risau dengan keadaan saya mendukung anak ketika itu cuba menahan lelaki berkenaan dan akibatnya terkena tetakan di bahu kanannya,” katanya.

Beliau berkata, walaupun cedera, abangnya sempat melarikan diri ke arah pondok polis berdekatan dan orang ramai yang menyaksikan kejadian berkenaan membantu memujuk lelaki terbabit supaya bertenang.

“Selepas memujuk lebih 30 minit, lelaki itu akhirnya menyerahkan parang sebelum orang ramai menghubungi polis,” katanya.

Gigit jari rugi RM150,000

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Gara-gara percaya pada pemberian sehelai cek bernilai RM700,000, seorang warga emas mengalami kerugian sebanyak RM150,000 selepas melabur dalam skim ‘Pelaburan Dana Tajaan Kerajaan’ yang dikendalikan seorang ahli perniagaan dan penjawat awam.
Sumber polis berkata, mangsa berusia 60-an itu didatangi seorang kenalan yang merupakan penjawat awam ke rumahnya pada hujung tahun lalu dan ketika itu, dia menyatakan mengenai skim pelaburan berkenaan yang dikendalikan seorang ahli perniagaan.

Beliau berkata, mangsa yang percaya pada penjawat awam itu membuat keputusan untuk menyertai pelaburan yang menjanjikan hasil lumayan dengan hanya menyerahkan wang tunai yang kononnya akan dilaburkan dalam projek kerajaan serta dijanjikan tidak akan rugi.

Menurutnya, mangsa turut dipertemukan dengan ahli perniagaan berkenaan bagi memberi keyakinan penuh kepadanya dan mangsa diminta memasukkan wang pelaburan melalui akaun bank sahaja.


“Secara berperingkat mangsa sudah memasukkan wang berjumlah RM150,000 ke dalam akaun lelaki itu dan sebagai balasan, mangsa diberikan cek bernilai RM700,000 yang diminta ditunaikan selepas setahun.

Lawan tarik beg dengan peragut

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Seorang lelaki bertindak nekad mengejar dua peragut yang terjatuh daripada motosikal ketika cuba meragut beg isterinya dalam kejadian di Jalan Klang Lama berhampiran Taman Petaling Utama, di sini, semalam.
Menurut saksi yang hanya mahu dikenali sebagai Arif, 30-an, lelaki berkenaan bersama isterinya sedang menunggang motosikal apabila dihampiri sebuah motosikal dinaiki dua lelaki dari arah belakang dalam kejadian jam 10 pagi.

Katanya, seorang lelaki terbabit tiba-tiba bertindak meragut beg tangan diletakkan atas riba pembonceng wanita menyebabkan mangsa cuba mempertahankan beg tangannya dan berlaku tarik-menarik dengan lelaki itu.
“Ini menyebabkan motosikal ditunggang peragut terbabit hilang kawalan lalu terjatuh sebelum pasangan suami isteri itu memberhentikan kenderaan mereka di tepi jalan dan mengejar mereka. “Namun, kedua-dua peragut itu tidak dapat melarikan diri kerana kaki mereka dihempap motosikal dan orang ramai yang melihat kejadian itu segera menangkap dan menyerahkannya kepada anggota polis peronda (MPV) yang tiba sejurus kejadian,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, ketika dihubungi mengesahkan tangkapan berkenaan dan dua lelaki terbabit kini ditahan reman untuk siasatan lanjut.

“Semakan awal mendapati kedua-dua suspek berusia 20-an itu tiada rekod kesalahan lampau. Bagaimanapun, polis masih menyiasat sama ada mereka ada kaitan dengan jenayah ragut dan samun di kawasan berkenaan,” katanya.

‘Balai maksiat’

Oleh Mohd Husni Mohd Noor dan Wan Asrudi Wan Hasan
am@hmetro.com.my

BETONG: Wanita pekerja seks dari daerah ini atau digelar ‘wanita kawad cam’ menjadi pilihan golongan lelaki ‘hidung belang’ dari Malaysia untuk dilanggan dengan bayaran antara RM200 dan RM300 bagi tempoh 12 jam kerana didakwa boleh berkomunikasi dalam bahasa Melayu berbanding wanita dari daerah lain di selatan Thailand.
Pada kebiasaannya, pekerja seks berkenaan akan dikumpulkan dalam bilik khas di sepanjang deretan premis pelacuran di kawasan itu yang dimiliki tauke warga Thailand sebelum dipilih pelanggan melalui kaedah ‘duduk dan pilih’.

Pelanggan yang berminat akan dibawa masuk ke dalam premis sebelum dipelawa duduk di sofa disediakan pemilik premis sebelum pekerja seks yang ditempatkan di tingkat atas premis dipanggil dan diarah berdiri dalam barisan di depan pelanggan.

Perbuatan kumpulan antara lapan hingga 15 wanita terbabit yang berdiri tidak ubah seperti proses kawad cam penjenayah dilakukan polis terhadap suspek kes jenayah.


Bapa ayam kemudian akan memperkenalkan nama setiap wanita berkenaan sambil memberitahu harga bayaran dikenakan.

Datuk kejam dijel

Oleh Norasikin Daineh
norasikin@hmetro.com.my

KOTA KINABALU: Perbuatan kejam seorang datuk menghempas cucu perempuannya berusia dua tahun ke lantai dan katil berulang kali, terbalas apabila dikenakan hukuman penjara dua tahun dan denda RM5,000 selepas mengaku bersalah melakukan perbuatan itu di Mahkamah Majistret, semalam.
Tertuduh, Mijon Yusuf, 49, mengaku bersalah mendera cucunya di rumah mereka di Kampung Lonou, Menggatal, kira-kira jam 3.50 petang pada 7 Jun lalu.

Mengikut fakta kes, seorang daripada anak pengadu mendakwa melihat tertuduh mengangkat mangsa lalu menghempasnya ke lantai dan katil.

Bagaimanapun kanak-kanak itu sempat diselamatkan ibu saudaranya yang kebetulan berada di rumah daripada terus dibelasah.


Ibu mangsa yang mengetahui perbuatan itu kemudian membuat laporan polis pada hari sama selepas tidak tahan melihat keadaan anaknya itu.

Sesal lepas hidap sifilis

IPOH: Gara-gara sering melanggan pelacur warga Thailand yang popular dengan jolokan ‘wanita kawad cam’, seorang pemandu lori mendakwa kini menderita akibat dijangkiti penyakit kelamin, sifilis.
Mangsa mendakwa dijangkiti penyakit menular seksual (PMS) itu selepas sering melanggan pelacur dari jiran itu tanpa memakai kondom.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Bob, 39, berkata, tidak menyangka terkena penyakit sifilis itu yang sebelum ini dianggap hanya demam dan selesema biasa saja.
Menurutnya, dia yang sering diarah menghantar barangan ke Grik dan Pengkalan Hulu, Perak sering mengambil kesempatan bermalam di Betong, Thailand bersama rakannya berikutan kedudukan bandar itu hanya 10 minit perjalanan dari pintu sempadan negara.

“Ramai lelaki tempatan datang ke Betong untuk berhibur terutama mencari keseronokan berikutan bandar itu ‘hidup’ dengan aktiviti pelacuran pada waktu malam.

“Kemudahan sewa bilik hotel yang murah serta lambakan pelacur disediakan puluhan rumah pelacuran menjadi tarikan kepada kami melanggan mereka,” katanya.

Katanya, dia mengaku pernah ‘melancong’ ke Betong tidak kurang 10 kali sejak awal 2011 hingga Mei lalu.

“Namun, saya mula berasa perubahan pada badan apabila radang sakit seperti ulser dan ruam berwarna kemerah-merahan kerap muncul pada zakar. Bagaimanapun bengkak kegatalan itu hilang beberapa minggu kemudian selepas saya meletakkan antibiotik.
“Bagaimanapun saya berasa tidak sedap badan apabila kerap diserang selesema dan demam, malah badan lenguh selain kaki sering kebas ketika memandu lori walaupun tidak sampai satu jam.

Menurutnya, rakan sekerja kemudian menasihatinya menjalani pemeriksaan kesihatan berikutan bimbang kemungkinan mengidap gout atau kolesterol tinggi.

“Namun doktor yang melakukan ujian darah mendakwa saya menghidap penyakit sifilis. Saya terkejut dan terpaksa menceritakan kepada doktor aktiviti seks rambang dilakukan sebelum ini,” katanya ketika ditemui di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), di sini.

‘Dah situ jodohnya’

Oleh Noor Faizal Ghazali
am@hmetro.com.my

PARIT BUNTAR: Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman, 52, sah bergelar suami kepada pemenang Gadis Melayu Musim Kedua, Siti Nur Syafiqa Amirol Melvin, 23, apabila selamat diijabkabulkan di rumah keluarga perempuan di Taman Seri Semarak di sini, semalam.
Pasangan itu dinikahkan Naib Kadi Parit Buntar, Mohd Khori Junus, jam 10.30 pagi dengan disaksikan lebih 50 tetamu.

Pada majlis sederhana tetapi meriah itu, Siti Nur Syafiqa atau lebih mesra disapa Fiqa menerima mas kahwin telekung serta al-Quran dan wang hantaran dalam bentuk cek yang tidak didedahkan jumlahnya.
Fiqa menerima sembilan hantaran dan membalas 11 dulang hantaran.

Zainal Abidin, bapa kepada empat anak menduda selepas kematian isteri, Datin Shazarina Shamsuddin di Hospital Selayang akibat barah hati dan paru-paru pada 22 Disember 2010.

Fiqa berkata, dia lega pernikahan berjalan lancar selepas setahun menyulam kasih.

“Saya bertemu suami selepas diperkenalkan kenalan rapat sebelum kami berhubung melalui telefon,” katanya yang baru menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam jurusan Sarjana Muda Sains Mikrobiologi. Mengulas jodohnya dengan orang kenamaan, Fiqa berkata, semuanya ketentuan Allah dan dia menerima seadanya.

Sementara itu, Zainal Abidin berkata, melalui kenalan, dia mengenali Fiqa sebelum hubungan mereka bertambah intim terutama apabila anak bongsunya sering menghubungi Fiqa.
“Mungkin ini dikatakan jodoh. Apapun saya bersyukur dipertemukan dengan Fiqa. Dia penyayang dan mengambil berat serta lebih matang berbanding usianya. “Fiqa memahami kerjaya saya, malah banyak membantu saya menguruskan hidup. Begitulah selayaknya wanita dijadikan isteri,” katanya.

Zainal Abidin yang juga Ketua Umno Bahagian Nibong Tebal berkata, anak dan keluarga merestui hubungan mereka. Majlis persandingan diadakan hari ini di Dataran Sungai Kerian, di sini, bertema perkahwinan dalam taman.

Buntu anak tunggal ghaib

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang bapa kini resah apabila anak gadisnya berusia 13 tahun menghilangkan diri selepas keluar dari rumah di Semenyih, dekat sini, sejak seminggu lalu.
Nur Izatul Yazmin Rosli yang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Engku Husain, Semenyih, sudah tidak hadir ke sekolah sejak seminggu lalu menyebabkan keluarganya kini buntu memikirkan nasib anak mereka yang hilang tanpa khabar berita itu.

Bapanya, Rosli Ahmad, 41, berkata, anak tunggalnya itu dipercayai bertindak sedemikian selepas mengenali seorang lelaki berusia 20-an dikenali sebagai Jeffri berasal dari Sarawak hingga sanggup menipu mereka sekeluarga kononnya ingin menghadiri majlis jamuan makan di rumah rakannya pada 7 Julai lalu sebelum mengikut lelaki berkenaan.

Beliau berkata, pada mulanya, anak gadisnya itu meminta izin untuk pergi ke rumah rakannya di Kampung Sentosa, Semenyih, namun dia dan isteri tidak membenarkannya.


“Namun kasihan melihat Nur Izatul yang tidak berputus asa memujuk kami berdua menyebabkan saya bersetuju dengan syarat saya yang akan menghantarnya ke rumah rakannya itu.


Kejutan tangki air pecah

Oleh Rosli Ilham
am@hmetro.com.my

DUNGUN: “Saya menekan brek dengan kuat sebaik melihat air melimpah ke atas jalan,” kata Mohamad Abdullah, 35, menceritakan detik cemas sebuah tangki air di Sekolah Kebangsaan Paka, dekat sini, pecah dan nyaris mencederakan penduduk yang melalui kawasan itu, semalam.
Katanya, kejadian berlaku pada jam 12.45 tengah hari ketika dia melalui jalan belakang sekolah berkenaan untuk menunaikan solat Jumaat di masjid berhampiran.

"Ketika kejadian, saya yang memandu kereta mengekori sekumpulan penduduk yang berbasikal dan bermotosikal sebelum terdengar satu letupan kuat.
“Selepas itu, saya melihat serpihan tangki air berkenaan berkecai dan jatuh ke tanah dengan air di dalam tangki melimpah memenuhi memenuhi jalan,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Mohamad berkata, selain itu keseluruhan atap sebuah bangunan sekolah yang berada bersebelahan tangki air berkenaan rosak teruk akibat ditimpa bebanan air dan serpihan tangki itu.

“Beberapa penunggang basikal dan motosikal di depan saya kelam kabut dan mengelak daripada melanggar serpihan dan air yang laju.

“Keadaan itu menyebabkan saya yang mengekori di belakang terpaksa menekan brek sekuat hati bagi mengelak melanggar mereka,” katanya.

Mohamad berkata, dia menjangkakan sebanyak 300,000 liter air berada di dalam tangki setinggi kira-kira 20 meter itu dan kejadian berkenaan juga menyebabkan sebahagian pagar di belakang sekolah itu runtuh.

Hampir maut dilarikan dua penyamun



KUANTAN: Seorang pemandu lori hampir mati kelemasan apabila diikat dan dipaksa masuk ke dalam but kereta oleh dua penyamun yang melarikan lori membawa muatan tayar yang dipandunya di Lepar Hilir, dekat sini, pagi kelmarin.
Dalam insiden kira-kira jam 4 pagi itu, mangsa yang berusia 48 tahun dan berasal dari Shah Alam, Selangor, terpaksa bertarung nyawa untuk mencari bekalan udara selepas empat jam meringkuk di dalam but kereta milik penyamun terbabit.

Mangsa hanya berjaya melepaskan diri ketika kereta milik penyamun berkenaan berhenti di tepi jalan di Felda Bukit Kuantan, di sini, akibat masalah enjin.
Sebelum itu, mangsa yang berseorangan dan memandu lori membawa muatan 181 tayar baru untuk dihantar ke Dungun, Terengganu, dikatakan berhenti di tepi jalan untuk melelapkan mata.

Bagaimanapun, beberapa minit kemudian, pintu lori mangsa dibuka dan dua lelaki tidak dikenali mengacu pisau di lehernya sambil mengarahkan mangsa supaya tidak melawan.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff, berkata seorang daripada lelaki itu kemudian mengambil tali untuk mengikat mangsa sebelum mengarahkannya turun dari kenderaannya dan masuk ke dalam but kereta yang dibawa kedua-dua penyamun terbabit.

“Seorang daripada suspek memandu lori yang dirampas dari lelaki itu, manakala seorang lagi memandu kereta. Mereka menghala ke arah bandar Kuantan dan sebaik tiba di Felda Bukit Kuantan, kereta suspek mengalami masalah enjin dan terpaksa berhenti di tepi jalan.

“Kesempatan itu digunakan mangsa untuk meleraikan ikatan di badannya dan membuka but kereta itu dari dalam. Selepas melihat kedua-dua penyamun itu tiada, dia mengambil kesempatan itu untuk menyelamatkan dirinya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Beliau berkata, mangsa berjaya mendapatkan bantuan orang awam yang melalui jalan berkenaan dan membuat laporan di Balai Polis Panching kira-kira jam 8 pagi kelmarin.

Sepasukan polis yang bergegas ke tempat kejadian berjaya menemui 118 tayar baru yang dipercayai dibuang oleh suspek di tepi jalan, manakala lori dan kereta yang digunakan kedua-dua suspek sudah tiada.

“Siasatan awal mendapati, baki 63 lagi tayar itu masih ada di dalam lori berkenaan dan anggaran kerugian adalah sebanyak RM90,000. Kami masih menjalankan siasatan berhubung kejadian terbabit dan mengklasifikasikannya mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan,” katanya.

10 laman web disekat

Oleh Na’imah Mohamed
naimah@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyenaraikan 10 laman web yang membenarkan aktiviti muat turun filem dan video secara tidak sah untuk disekat.
SKMM dalam satu kenyataannya memaklumkan perkara itu kepada penyedia perkhidmatan Internet (ISP) untuk berbuat demikian.

Menurut SKMM, pihaknya menerima permintaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk mencegah capaian kepada laman web yang dikesan melanggar Akta Hak Cipta 1987 itu.
“Suruhanjaya sudah memaklumkan kepada pemegang lesen di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 mengenai permintaan ini dan tindakan sedang diambil secara berperingkat,” katanya.

Mengikut akta berkenaan, pemegang lesen berkewajipan membantu SKMM mencegah perbuatan melakukan kesalahan atau percubaan melakukan kesalahan.

“Sehubungan itu, pematuhan kepada undang-undang ini tidak harus diertikan sebagai penapisan,” katanya.

Maklumat mengenai surat daripada SKMM dipercayai untuk ISP sudah bocor dan disiarkan di laman blog.

No comments:

Post a Comment