Friday, March 18, 2011

SEGALA HASIL MENIPU...RASUAH DAN MEMBERI RASUAH...DUIT JUDI DAN APA SAJA DAPAT DUIT GAJI...ELAUN HASIL DARI MENIPU ADALAH HARAM...BILA DIFARAIDKAN...HINGGA KIAMAT ADA UNSUR HARAM DIDALAMNYA...

Cuba parang pensyarah

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Hanya kerana ditukar ke bilik asrama lain, seorang siswa lelaki sebuah kolej swasta di sini yang berusia 25 tahun, nekad cuba mencederakan warden yang juga pensyarahnya dengan menyerang wanita berkenaan menggunakan parang.
Pelajar terbabit turut mengugut membunuh pensyarah berusia 47 tahun itu selain mengarahkan mangsa menarik balik arahan menukar bilik yang dikeluarkannya sebelum itu.

Bagaimanapun, dalam kejadian kira-kira jam 12 tengah hari kelmarin, warden terbabit bernasib baik apabila suspek dapat dihalang sekumpulan siswa lain yang kebetulan berada di kawasan berkenaan.
Bimbang mengenai keselamatannya, mangsa membuat laporan di Balai Polis Sentul, di sini dan berdasarkan aduannya mangsa memaklumkan siswa terbabit memang seorang yang bermasalah.

Bagaimanapun, menurut sumber, mangsa mengarahkan siswa itu ditukarkan ke bilik lain bukan semata-mata disebabkan masalah dirinya, sebaliknya ia untuk keselesaan semua siswa berikutan premis asrama berkenaan sudah didiami terlalu ramai penghuni. “Dalam aduannya, mangsa memberitahu kejadian berlaku ketika dia dalam perjalanan ke tempat letak kereta sebelum didatangi suspek yang memarahinya.

“Mangsa cuba menenangkan pelajarnya itu dengan memberikan penjelasan, namun tidak diendahkan. Sebaliknya, suspek memaki hamun mangsa,” katanya.

Menurutnya, mangsa mengambil pendekatan mendiamkan diri kerana tidak mahu masalah menjadi lebih serius, namun tindakannya masih tidak memuaskan hati suspek.

“Suspek pergi ke keretanya dan mengambil parang sebelum berlari ke arah mangsa dipercayai untuk menyerangnya sambil menjerit mahu membunuh mangsa.
“Tersentak dengan itu, mangsa menjerit meminta pertolongan dan dia bernasib baik kerana terdapat sekumpulan lima siswa lelaki yang melalui kawasan berkenaan.

“Kumpulan siswa itu menghalang suspek sebelum mereka mengarahkan mangsa meninggalkan kawasan itu,” katanya.

Sumber itu berkata, sebaik suspek meninggalkan kawasan itu suspek ditenangkan kumpulan pelajar berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.


Songlap duit lapan syarikat

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa
kalidevi@hmetro.com.my

KESAL...Mohd Kamil bersama Chong menunjukkan gambar suspek dan laporan polis yang dibuatnya.
KESAL...Mohd Kamil bersama Chong menunjukkan gambar suspek dan laporan polis yang dibuatnya.
KUALA LUMPUR: Berbekalkan ijazah dalam bidang perakaunan dan kepetahan berkata-kata serta raut wajah baik, seorang lelaki memperdaya lapan bekas majikannya dan menggelapkan kira-kira RM270,000 milik lapan syarikat itu.
Difahamkan, lelaki berusia 40 tahun terbabit menawarkan diri untuk bekerja pada gaji rendah bagi jawatan eksekutif perakaunan untuk memikat hati majikan.

Selepas majikannya yang rata-rata terdiri daripada syarikat swasta yang terkenal menawarkan pekerjaan kepadanya, dia akan membuktikan kemampuannya bekerja sebelum menunjukkan tembelang sebenar.
Suspek berasal dari Kelana Jaya, Selangor, itu juga mahir menipu tandatangan pengarah syarikat dan waran tangkap sudah dikeluarkan terhadapnya, tetapi masih gagal dikesan sehingga kini.

Mangsa terakhirnya, pengarah syarikat, Mohd Kamil Othman,53, berkata suspek bekerja sebagai eksekutif perakaunan di syarikatnya yang terbabit bidang perumahan pada 22 November tahun lalu.

Menurutnya, dia menggunakan modus operandi sama iaitu menawarkan diri untuk bekerja pada gaji serendah RM2,800 sebulan dan pihaknya bersetuju mengupahnya tanpa menyiasat latar belakang majikan lama.

“Sejak mula bekerja, kami tidak syak tingkah lakunya kerana dia seorang pekerja yang rajin.

“Untuk dua bulan pertama bulan, dia bekerja dengan baik, tetapi pada bulan ketiga dia menghilangkan diri bersama RM94,000 wang kutipan sewa,” katanya ketika mendedahkan kejadian itu di Biro Pengaduan Awam MCA, di sini, semalam.
Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Micheal Chong, berkata menurut laporan polis, sejak 1999, suspek sudah menggelapkan kira-kira RM270,000 milik lapan syarikat swasta menggunakan taktik sama.

Menurutnya, suspek juga pernah menggelapkan wang berjumlah RM150,000 milik sebuah syarikat perbankan dengan meniru tandatangan pengarah syarikatnya.

“Suspek sangat licik dan tidak pernah bekerja di sesuatu tempat lebih dari empat bulan dan rata-rata kawasan tumpuannya di Bangsar, Shah Alam, Kota Damansara, Cheras, Pudu dan Lembah Klang,” katanya.


Mayat tepi sungai

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki dipercayai dibunuh sebelum mayatnya ditemui terdampar di tepi sungai berhampiran Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), di sini, semalam.
Mangsa, Khairul Karim, 23, ditemui sekumpulan remaja yang memancing pada kira-kira jam 3 petang sebelum melaporkan kepada polis.

Ketika ditemui, terdapat kesan tetakan pada lengan kanan mangsa selain cedera di kepala dan lebam di belakang badan.
Menurut abang sulung mangsa, Suhaidi Sulaiman, 30-an, mangsa tidak pulang ke rumah sejak dua hari lalu selepas berlaku sedikit salah faham dengan ibunya.


Impian arwah

Oleh Siti Nor Hidayatidayu Razali dan Mohd Fuzi Latiff
idayu@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya mahu menjadi Ketua Polis Negara suatu hari nanti,” demikian antara kata-kata terakhir pelatih inspektor di Pusat Latihan Polis (Pulapol), Mohd Ridzuan Ishak, 26, sebelum menghembuskan nafas terakhir di Hospital Kuala Lumpur (HKL), di sini, awal pagi semalam, akibat jangkitan Adenovirus atau virus kencing tikus.
Bapanya, Ishak Daharin, 48, berkata, arwah menceritakan impiannya itu kepadanya, baru-baru ini.

Menurut Ishak, biarpun ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital berkenaan, Sabtu lalu, arwah masih bersemangat untuk pulih dan mahu menamatkan latihan di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur (Pulapol KL) bagi mengejar impiannya itu.
“Namun, impian Mohd Ridzuan dan harapan keluarga untuk melihat dia mencapai cita-citanya hanya tinggal kenangan,” katanya ketika ditemui di HKL, semalam.

Mohd Ridzuan, disahkan meninggal dunia kira-kira jam 4.20 pagi semalam selepas menerima rawatan di HKL sejak seminggu lalu.

Daharin yang bekerja sebagai jurukamera di Astro berkata, anak sulung daripada tiga beradik itu bersemangat mahu keluar ICU, tetapi keadaannya kritikal akibat serangan virus merebak begitu cepat.

“Arwah tidak pernah berputus asa apabila menghantar permohonan tiga kali semata-mata mahu menjadi pegawai polis dan sanggup berhenti kerja sebelum ini walaupun gajinya cukup lumayan.

“Saya dan isteri, Faridah Anum Isa, 48, menyokong niat arwah yang berhati waja dan itu cita-citanya sejak kecil,” katanya yang tinggal di Kampung Sungai Buaya, Rawang.
Sementara itu, tunang arwah, Nor Hazwani Liana Azhan, 23, berkata, mereka bertunang Jun lalu dan merancang berkahwin Jun tahun depan selepas arwah selesai menjalani latihan di Pulapol November ini.

Harian Metro sebelum ini lalu melaporkan seorang pelatih Pulapol, Mohd Azizan Azidi, 21, meninggal dunia 8 Mac lalu selepas dijangkiti virus kencing tikus.

Pada 16 Mac lalu, dua pelatih lelaki, masing-masing inspektor dan konstabel dirawat di ICU hospital berkenaan dan 40 orang lagi termasuk seorang kakitangan Pulapol ditempatkan di wad biasa.

Maut lepas seminggu masuk HKL



KUALA LUMPUR: Seorang mangsa Adenovirus atau kencing tikus di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini, meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Kuala Lumpur (HKL), semalam.
Mangsa, Mohd Riduan Ishak, 26, pelatih inspektor pusat berkenaan meninggal dunia kira-kira jam 4.20 pagi selepas keadaannya kritikal.

Mangsa dimasukkan ke wad 19 HKL pada Khamis lalu, sebelum dimasukkan ke ICU pada Sabtu untuk rawatan lanjut.
Mengulas perkara itu, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Hussin Ismail, yang melawat jenazah mangsa di HKL berkata, seorang lagi mangsa Adenovirus masih berada di ICU dan seorang sudah keluar, semalam selepas disahkan sihat.

‘Usah ikut nafsu’

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
maiamalina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tidak termaktub langsung dalam perlembagaan keluarga Islam ataupun undang-undang negara yang membenarkan seorang ayah mencederakan anak dan membunuh bekas isterinya kerana enggan mematuhi arahan.
Sebaliknya, krisis rumah tangga itu yang mungkin berlarutan disebabkan keengganan ibu dan anak mematuhi perintah lelaki yang pernah bergelar ketua keluarga perlu diselesaikan secara rukun dan mengamalkan perbincangan secara aman.

Pensyarah Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datin Dr Noor Aziah Mohd Awal berkata, seorang lelaki tidak boleh terlalu mengikut nafsu amarah dan bertindak sendiri semata-mata berang tindakan anak dan bekas isteri membelakangkannya.
“Kita ada mahkamah syariah yang boleh menyelesaikan isu ini dan sekalipun bekas isteri berbuat salah, buat benda tidak senonoh, dia memang berdosa besar dan suami wajib menceraikannya.

“Bagaimanapun, si suami tak boleh mengambil tindakan sendiri, apatah lagi membunuh.

“Sudah dikira jenayah walaupun mengangkat tangan. Memang tak boleh sampai membunuh. “Lelaki yang pernah bersama sebagai suami isteri tugasnya adalah membimbing dan melindungi keluarga, dia tak boleh memukul,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas muka depan Harian Metro, semalam mengenai nasib malang wanita dikenali Dewi, 43, yang maut ditikam suami di perut manakala anaknya yang hamil empat bulan parah apabila pisau ditusuk di belakang.

Laporan menyebut saksi kejadian berkata, mangsa dan anaknya, Idah yang menyediakan khidmat mengurut badan di rumah secara sambilan pernah diberi amaran seorang lelaki yang berbunyi, ‘kalau kau urut lelaki di rumah ini, aku tikam kau’. Difahamkan, lelaki itu sering ke rumah Dewi dan bertengkar dengannya. Ketika kejadian, suami Idah pulang ke Indonesia atas urusan keluarga.
Penduduk turut mendakwa suspek mencium dahi bekas isterinya itu selepas wanita berkenaan rebah sebelum melarikan diri ketika orang ramai mengejar lelaki berbadan gempal yang juga pelanggan mangsa kerana disangka suspek.

Bagaimanapun, suspek dijejaki polis yang menahannya ketika dia cuba mengambil motosikalnya yang diletakkan di lokasi berhampiran beberapa jam kemudian.

Bekas suami mangsa ditahan positif ganja



JOHOR BAHRU: Dua lelaki yang ditahan untuk membantu siasatan kes tikam dua beranak di Kampung Sri Serdang di sini, petang kelmarin, disahkan positif dadah jenis ganja.
Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pengesahan berkenaan dibuat selepas pemeriksaan terhadap kedua-dua suspek sejurus ditahan.

“Siasatan awal mendapati lelaki berusia 50-an yang dicekup adalah bekas suami mangsa yang maut ditikam manakala seorang lagi ditahan orang awam disyaki turut menjadi suspek.
“Mereka direman bagi membantu siasatan,” katanya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, semalam.

Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro, semalam, berkaitan tragedi serangan terhadap dua beranak di kediaman mereka.

Dalam kejadian jam 2.30 petang itu, mangsa yang mati dikenali sebagai Dewi, 43, manakala anaknya yang dikenali sebagai Idah, berusia lingkungan 20-an dan sedang hamil empat bulan, parah ditikam.

Menurut Jalaluddin, pihaknya masih menyiasat motif dan punca sebenar kejadian.

Sementara itu, Pengarah Hospital Sultanah Aminah (HSA), Dr Rooshaimi Merican A Rahim Merican ketika dihubungi mengesahkan Idah kini stabil.
“Mangsa ditempatkan di wad dan masih dalam pemantauan kakitangan. Kandungannya juga selamat dan tidak terjejas akibat kecederaan dialami,” katanya.

Hanya derita

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

AMPANG: Walaupun masih kecil, dia terpaksa menanggung kesakitan dipukul, malah ada kalanya wajah kecilnya itu akan ditampar selain turut dirotan sehingga luka.
Lebih menyayat hati, tangisan kanak-kanak itu langsung tidak diendahkan ibu tirinya yang tergamak memukul tubuh anak kecil itu sehingga cedera dan lebam.

Itulah penderitaan yang ditanggung kanak-kanak lelaki berusia empat tahun yang terpaksa menahan kesakitan bersendirian apabila kecederaan dan luka yang dialaminya tidak diubati.
Tidak cukup dengan itu, kanak-kanak malang terbabit turut menjadi mangsa dera bapa kandungnya sendiri.

Dalam kejadian terbaru di rumah bapa kandung mangsa di Taman Putra Sulaiman, di sini, kira-kira jam 1 tengah hari semalam, seorang jiran mangsa yang tidak sanggup lagi melihat penderitaan kanak-kanak terbabit bertindak menghubungi talian Nur.

Menurut sumber, sebaik mendapat panggilan berkenaan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bergegas ke rumah keluarga mangsa.

“Sebaik tiba di rumah berkenaan, pegawai JKM mendapati rumah yang didiami mangsa dalam keadaan berkunci dari luar dan tidak berpenghuni.

“Pegawai JKM bertindak bertanyakan mengenai hal kanak-kanak itu kepada jiran mangsa dan mereka mendakwa sering melihat kanak-kanak itu didera,” katanya.
Sumber berkata, pegawai JKM diberitahu jiran, mangsa ditinggalkan di rumah pengasuhnya di blok sebelah pangsapuri berkenaan.

Kanak-kanak lelaki itu sering mengadu didera bapa dan ibu tirinya kepada jiran mereka yang melihat kesan lebam pada badan dan muka kanak-kanak terbabit.

“Pegawai JKM yang pergi ke rumah pengasuh mangsa melihat keadaan tubuh mangsa ternyata terdapat kesan cedera pada bahagian muka, kepala dan badan,” katanya.

Atas keprihatinan pihak JKM, mangsa dibawa ke hospital berhampiran bagi menerima rawatan dan mendapatkan laporan perubatan mengesahkan mangsa mengalami kecederaan akibat didera.

Difahamkan, sepanjang perjalanan kanak-kanak itu ke hospital, dia mendakwa dipukul, dirotan dan ditampar ibu tirinya.

Sementara itu, Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan.

Menurutnya, polis sudah menahan bapa kandung mangsa untuk siasatan lanjut.


Sambil bersenam terus masuk dalam sungai



SEGAMAT: Sambil melakukan senaman taichi, seorang lelaki bercakap sendirian sambil berjalan ke gigi air hingga tubuhnya tenggelam dan hilang dibawa arus dalam satu kejadian di Jambatan Kedua, Sungai Segamat di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 6.30 petang itu, mayat mangsa, Lee Chiaw Yong, 33, ditemui tidak lama kemudian selepas usaha mencari dijalankan anggota bomba dan penyelamat serta bantuan orang ramai.

Seorang saksi yang hanya mahu dikenali sebagai Din, 35, berkata orang ramai hanya melihat mangsa ke gigi air, tetapi mereka mula kehairanan apabila mangsa terus berjalan ke dalam sungai hingga tubuhnya tenggelam.
“Saya sedang memancing bersama rakan apabila terlihat dia berkelakuan pelik. Bagaimanapun, semua yang ada di sini tidak menghiraukannya kerana menyangka dia mahu mandi sehinggalah lelaki itu hilang dibawa arus.

“Berikutan itu, orang ramai menghubungi talian kecemasan memaklumkan kejadian dan sepasukan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Segamat yang tiba tidak lama kemudian terus menyelam sebelum menemui mayat lelaki terbabit di dasar sungai,” katanya ketika ditemui, di lokasi kejadian.

Seorang anggota keluarga mangsa yang enggan dikenali pula berkata, Lee sepatutnya menyambut ulang tahun perkahwinannya yang ketiga semalam.

“Kami sedih dengan cara kematiannya, dia sepatutnya berada bersama isteri serta seorang anak mereka yang berusia setahun lebih untuk menyambut ulang tahun berkenaan.

“Beberapa hari lalu, Lee ada mengatakan ‘mahu mengambil nyawa sendiri’, bagaimanapun, kami tidak menghiraukannya dan tidak menyangka ia benar-benar berlaku,” katanya.
Sementara itu, sumber polis mengesahkan kejadian dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR).

Dua lemas dalam kolam


KUALA LUMPUR: Kegembiraan sekumpulan lima kanak-kanak bermain di kawasan kolam takungan banjir di Seksyen 6, Petaling Jaya, di sini, bertukar tragedi apabila dua daripada mereka lemas selepas terjatuh di dalam kolam berkenaan, semalam.
Difahamkan, kumpulan kanak-kanak terbabit masuk ke kawasan larangan itu untuk bermain.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, kumpulan kanak-kanak itu masuk ke kawasan berkenaan yang tidak dikawal.
Mangsa, Badrul Amin Bastian, 9, dan rakannya, Amir Razmi Asnawi, 11, tergelincir ketika bermain di tepi kolam berkenaan dan biarpun cuba diselamatkan rakannya, usaha itu sia-sia.

Kedua-dua mereka yang tidak tahu berenang dilaporkan tenggelam dalam kolam berkenaan.

Panik dengan keadaan itu, rakan mangsa bergegas pulang ke rumah sebelum memaklumkan kejadian itu kepada keluarga.

Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Meor Hamdan Meor Hamzah, ketika dihubungi, berkata pihaknya menerima laporan kejadian itu kira-kira jam 6.50 petang sebelum bergegas ke tempat kejadian bersama anggota Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Buloh.

“Usaha mencari membuahkan hasil apabila mayat Badrul Amin ditemui di dasar kolam berkenaan kira-kira jam 7.45 malam.
“Mayat Amir Ramzi pula ditemui berhampiran kira-kira dua meter dari tempat penemuan mayat rakannya Badrul Amin lima minit kemudian,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua mayat dibawa ke Hospital Sungai Buloh, di sini, untuk bedah siasat.

No comments:

Post a Comment