Wednesday, March 16, 2011

KITA TIDAK MAMPU MELAWAN TAKDIR ALLAH...ADA HIKMAH...TENTU ADA SESUATU KEBAIKAN....BERTAUBATLAH DAN BERTAKWA LAH....

Padah cendawan busut


MAHDZIR masih dirawat di HSB akibat keracunan selepas makan cendawan tahun di Alor Setar semalam.


ALOR SETAR - Kegembiraan seorang bapa menghidangkan juadah istimewa, cendawan busut untuk keluarganya membawa padah apabila kesemuanya dikejarkan ke hospital petang kelmarin akibat keracunan.
Mangsa yang masih menerima rawatan di wad Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini ialah Mahdzir Baharom, 53, serta tiga anaknya iaitu Siti Nor Hidayah, 22, Siti Nor Baizuri, 17, dan Syafiqah, 13.
Sementara isteri Mahdzir, Faridah Yusof, 50, dibenarkan pulang ke rumah lewat malam kelmarin apabila keadaannya yang tidak serius.
Mahdzir ketika ditemui di wad HSB berkata, dia tidak menyangka tindakannya mengutip dan memasak cendawan busut atau turut dikenali sebagai cendawan tahun untuk hidangan tengah hari mengakibatkan dia sekeluarga terlantar di hospital.
"Saya nampak cendawan ini tumbuh segar di tepi sungai, kira-kira 200 meter dari rumah dan terus mengutipnya kerana cendawan ini hanya tumbuh setahun sekali pada musim hujan sahaja.
"Kemudian, saya bawa pulang kira-kira 500 gram cendawan tahun itu, bersihkan dan goreng dengan cili," katanya di sini semalam.
Menurutnya, dia merupakan orang pertama menjamah hidangan iaitu kira-kira pukul 11.30 pagi


Duta Jepun sayu kenangkan bencana alam di negaranya


Horie sedih sambil menyapu air mata di atas kejadian gempa bumi dan tsunami di negaranya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
Mungkin itu beban emosi yang dirasai oleh Duta Besar Jepun ke Malaysia, Masahiko Horie ekoran bencana alam yang meragut ribuan nyawa rakyat di negaranya baru-baru ini.
Masahiko pada sidang akhbarnya di sini semalam tidak dapat menahan kesedihan sehingga menitiskan air mata di hadapan kira-kira 20 wartawan Malaysia di Pejabat Kedutaan Besar Jepun.
Dia beberapa kali terdiam dan terpaksa mengambil masa beberapa minit sebelum dapat menjawab soalan wartawan.









Denda naik 100 kali lebih tinggi


PENGANJUR skim kutu semakin galak mengumpul dana termasuk menggunakan saluran Internet. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR - Denda sehingga RM500,000, iaitu 100 kali ganda lebih tinggi daripada sebelum ini menanti mana-mana syarikat yang menganjurkan perniagaan skim kutu apabila pindaan pada Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 diluluskan kelak.
Cadangan memperuntukkan kenaikan denda maksimum daripada RM5,000 kepada RM500,000 itu antara yang terkandung dalam Rang Undang-Undang (Larangan) Kumpulan Wang Kutu (Pindaan) 2011 yang dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat semalam.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob berkata, pindaan yang dicadangkan itu juga bertujuan menaikkan tempoh penjara maksimum daripada tiga tahun kepada 10 tahun bagi kesalahan sama.
Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 bertujuan melarang pendaftaran atau pelesenan perniagaan yang bertujuan menganjurkan atau merancang untuk menganjurkan skim wang kutu.
"Kita harap bacaan kali kedua dapat dilakukan dalam sidang ini sebelum dibawa ke Dewan Negara untuk diluluskan dan diwartakan pertengahan tahun ini,'' katanya ketika dihubungi di sini semalam


Telefon bimbit punca lelaki mati pucuk


PENGGUNA dinasihatkan lebih kerap menggunakan mod pembesar suara pada telefon bimbit untuk mengelak kesan langsung elektromagnetik.- Gambar hiasan


GEORGE TOWN - Lelaki yang gemar menyimpan telefon bimbit di dalam poket seluar berdepan risiko kerosakan sperma termasuk mati pucuk.
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S.M. Mohamed Idris mendakwa, penggunaan telefon bimbit untuk tempoh yang panjang didakwa mengurangkan produktiviti sperma lelaki.
Ini berikutan hasil kajian CAP tahun lalu menunjukkan kaitan antara sperma berkualiti rendah dengan tempoh penggunaan telefon bimbit dalam sehari.
Menurut beliau, pengguna yang membuat panggilan telefon bimbit lebih daripada empat jam sehari mempunyai bilangan sperma yang paling kurang dan paling rendah kualitinya.
"Penemuan itu menyarankan bahawa berjuta-juta lelaki di dunia ini kemungkinan menghadapi kesukaran menjadi bapa kerana kerap menggunakan telefon bimbit.




Beli kereta tanpa deposit satu kesalahan - FOMCA
PETALING JAYA - Skim tawaran membeli kenderaan tanpa deposit yang didakwa antara punca ramai penjawat awam diisytiharkan muflis sebenarnya bertentangan dengan Akta Jual Beli 1967.
Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Paul Selva Raj berkata, apa yang berlaku sekarang ramai wakil penjual kereta memanipulasikan perkara itu demi mengejar komisen.
"Wakil penjual kereta akan memanipulasi pembayaran deposit sebanyak 10 peratus tersebut dengan mengatakan mereka boleh mendapatkan pembiayaan seratus peratus.
"Akhirnya, pembeli terperangkap dengan amaun yang jauh lebih tinggi dan akhirnya tidak mampu untuk menjelaskan ansuran bulanan,'' katanya pada sidang akhbar sempena Hari Hak-Hak Pengguna Sedunia di sini semalam.
Beliau mengulas laporan muka depan Kosmo! semalam mengenai ramai penjawat awam diisytiharkan muflis gara-gara tidak mampu membayar pinjaman pakej pembelian kenderaan tanpa deposit.
Menurutnya, pengguna turut cuai kerana terlalu mempercayai wakil penjual kereta berbanding mendapatkan maklumat dari agensi profesional.
"Tidak ramai pembeli diberitahu bahawa syarat bayaran pendahuluan 10 peratus itu sebenarnya dibuat bagi tujuan memastikan kemampuan seseorang untuk membeli kenderaan," katanya.


Kenduri kahwin jadi majlis tahlil


RAZALI tetap mendirikan khemah untuk mengadakan kenduri bagi menjamu tetamu yang hadir di rumahnya di Chabang Tiga, Pengkalan Chepa semalam.



KOTA BHARU – Majlis kenduri kahwin yang sepatutnya diadakan semalam bagi meraikan bakal pengantin bertukar menjadi jamuan makan dan tahlil ekoran kematian pengantin lelaki, Muhammad Nor Farhan, 26, yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 2 Jalan Pasir Puteh-Jelor di Bukit Gedombak, dekat sini Khamis lalu.
Bapa Muhammad Nor Farhan, Razali Salleh, 50, berkata, tindakan itu dilakukan bagi memenuhi hajat arwah anaknya yang ingin menjamu penduduk dan rakan-rakannya. Muhammad Nor Farhan sepatutnya bernikah dengan pasangannya, Tuan Norhidayah Tuan Lah, 24, pada pukul 8 malam hari kejadian.
Bagaimanapun, pekerja Felcra itu maut empat jam sebelum bernikah apabila kereta jenis Proton Satria yang dipandunya bertembung dengan sebuah lori membawa sekam padi.
Sebelum kejadian, anak sulung daripada enam beradik itu dalam perjalanan dari tempat kerjanya di Kuala Berang, Terengganu ke rumahnya di Cabang Tiga, Pengkalan Chepa di sini.
Bercerita lanjut, Razali memberitahu, tujuan dia sekeluarga mengadakan kenduri itu ialah untuk meraikan jemputan yang datang dari jauh dan yang tidak mengetahui mengenai nasib yang menimpa anaknya.
Tinjauan Kosmo! pada pukul 11 pagi semalam mendapati, sebuah khemah berwarna biru dipasang dengan kerusi dan meja selain seekor kambing menjadi sajian tetamu.
“Kejadian tersebut turut membuatkan saya merasa risau mengenai nasib lima lagi anak lelaki saya yang bakal berkahwin kelak. Mungkin kejadian itu akan berulang terhadap mereka.
“Mereka bekerja jauh dan apabila pulang ke kampung, semuanya memandu kereta. Saya terlalu bimbang mengenai nasib mereka,” ceritanya ketika ditemui di sini semalam.


Cucu nekad selamatkan nenek


BEGINILAH keadaan rumah Wook yang musnah selepas dijilat api dalam kebakaran di Kampung Padang Polis, Kuala Terengganu kelmarin.



KUALA TERENGGANU - Tindakan berani seorang budak perempuan meredah bahang api untuk menarik keluar neneknya dapat menyelamatkan wanita tersebut daripada rentung dalam kebakaran di Kampung Padang Polis, Batu Rakit dekat sini kelmarin.
Kejadian pukul 4 petang itu hampir menyebabkan Wook Mohd. Jin, 83, hangus apabila dia cuba untuk memadamkan api yang menjilat rumahnya sebelum diselamatkan oleh cucunya, Nurul Shahadah Zulkifli, 12.
Menurut Nurul Shahadah, dia menyedari kejadian itu selepas terdengar bunyi percikan api dari bahagian depan rumah neneknya yang terletak kira-kira 20 meter daripada rumah yang didiaminya bersama ibu bapanya.
Katanya, tanpa membuang masa, dia terus pergi ke rumah tersebut sebelum ternampak neneknya telah terjatuh. Dia kemudian pergi meminta bantuan jiran-jiran.
"Sebaik tiba, saya terkejut apabila mendapati Tok (Wook) telah masuk ke dalam rumah dan cuba memadamkan api dengan membuka kepala paip di ruang dapur.
"Saya menangis dan cuba memanggil Tok tetapi tidak diendahkan kerana bising sebelum saya memberanikan diri untuk masuk ke dalam rumah dan menariknya keluar," ceritanya ketika ditemui dekat sini kelmarin.


Hassan Skodeng lepas tuduhan buat komen palsu


Irwan


KUALA LUMPUR - Seorang blogger, Hassan Skodeng atau nama sebenarnya, Irwan Abdul Rahman dilepas tanpa dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan membuat dan memulakan penghantaran komen palsu berhubung artikel mengenai Tenaga Nasional Berhad (TNB) di laman blog miliknya.
Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz memutuskan demikian terhadap Editor Eksekutif ruangan Lifestyle & Entertaiment akhbar The Malay Mail itu selepas dimaklumkan bahawa Jabatan Peguam Negara bersetuju menarik balik tuduhan terhadapnya.
Perkara itu dimaklumkan peguam kepada Irwan, 37, iaitu Jahaberdeen Mohamed Yunos semasa sebutan kes itu semalam.
Menurut Jahaberdeen, pihaknya telah menghantar satu representasi kepada Jabatan Peguam Negara pada 23 September tahun lalu supaya menyemak balik tuduhan yang dikenakan terhadap anak guamnya.

No comments:

Post a Comment