Sunday, March 13, 2011

NAMPAK SANGAT MEREKA SUKA KEPADA JUDI...TUGAS PEMIMPIN SEPATUTNYA MENDIDIK AGAR RAKYAT JADI BAIK...INIKAH PEMIMPIN...

Injil: Abim gesa Najib beri penjelasan
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 13 Mac: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) ingin mengulangi gesaannya sebelum ini agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan penjelasan segera berhubung kenyataan pihak-pihak yang mempertikaikan penahanan kitab Injil berbahasa Melayu yang mengandungi kalimah ‘Allah’oleh Kementerian Dalam Negeri.

Setiausaha agungnya, Mohamad Raimi Ab Rahim berkata, merujuk kepada laporan akhbar Sunday Star bertarikh 13 Mac 2011 (m/s N6) bertajuk Ministry urged to release Bibles’, Abim berpendirian bahawa penjelasan tersebut haruslah segera diberikan memandangkan dakwaan yang terkini oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr. George Chan yang dilihat bertentangan dengan pendirian rasmi kerajaan pusat berkaitan isu tersebut.
Abim, katanya ingin memohon penjelasan samada kenyataan yang dibuat oleh beliau merupakan kenyataan peribadi beliau atau mewakili kerajaan negeri Sarawak, memandangkan laporan yang sama memetik bahawa perkara tersebut hanya akan dibincangkan dalam mesyuarat kabinet kerajaan negeri yang akan datang, sebelum dipertimbangkan untuk dibawa ke perhatian kerajaan pusat dan Perdana Menteri.

"Pendirian sedemikian juga nampaknya disuarakan oleh beberapa pemimpin kanan parti komponen Barisan Nasional termasuklah Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek dan Presiden PPP Datuk M.Kayveas baru-baru ini. Kekeliruan yang timbul daripada kenyataan-kenyataan sebegini boleh menimbulkan pelbagai tanda tanya dan spekulasi terhadap status quo larangan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam teks agama selain Islam," ujarnya kepada Harakahdaily.

Mengulangi kenyataan sebelum ini, ujarnya Abim tetap berpandangan bahawa semua pihak wajib menghormati keputusan mahkamah yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam teks agama lain- sehinggalah rayuan pihak Kementerian Dalam Negeri untuk kes tersebut didengar.
Menurutnya, Abim memandang berat dan sebarang usaha oleh mana-mana pihak yang dilihat cuba memanupulasi isu sensitif ini bagi tujuan-tujuan politik.

"Dalam konteks ini, Abim ingin memohon penjelasan pihak kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri terhadap dakwaan yang menyatakan bahawa Sabah dan Sarawak ‘terkecuali’ daripada larangan mahkamah yang melarang penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam sebarang teks agama selain Islam.
"Sekiranya benar, Abim menuntut justifikasi perundangan dan proses yang digunakapai dalam ‘meluluskan’ pengecualian tersebut. Andai dakwaan tersebut ternyata tidak benar, maka kerajaan pusat haruslah bertindak tegas menyatakan pendiriannya dan menguatkuasakan larangan pengunaan kalimah ‘Allah’ dalam teks agama selain Islam di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak," katanya lagi.

Justeru, katanya Abim sekali lagi menyeru semua pihak bersikap tegas dalam menghormati keputusan mahkamah tersebut dan tidak tunduk kepada tekanan-tekanan politik yang dikenakan oleh mana-mana pihak.
"Langkah ini juga amat selari dengan doktrin pemisahan kuasa dan kedaulatan undang-undang yang dijunjung dalam Persekutuan Perlembagaan," katanya.

Jika kritikal, bawa pulang warga negara di Jepun
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 13 Mac: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menggesa kerajaan Malaysia mengambil langkah segera untuk memantau pelajar dan juga warga Malaysia di Jepun untuk memastikan keselamatan mereka terjamin setiap masa.
Naib presidennya, Abdul Razak Omar membuat gesaan itu ekoran gempa bumi yang mencetuskan tsunami di Jepun beberapa hari lepas telah menyebabkan anggaran kematian melebihi sehingga 1,000 orang dan juga kehancuran yang teruk.
Katanya, kejayaan ops piramid lepas yang membawa pulang pelajar Malaysia di Mesir menjadi kayu ukur kepada ketulusan kerajaan kali ini untuk memastikan rakyat kita di Jepun selamat.
“Namun begitu, jika keadaan kritikal, kami mendesak supaya kesemua warga negara dibawa pulang ke tanah air secepat mungkin,” ujarnya kepada Harakahdaily.
Apa yang membimbangkan, katanya adalah berkenaan dengan loji nuklear yang dilaporkan telah mengalami kerosakan.
Ini, tambahnya boleh menyebabkan sinar radiasi merebak seluruh Jepun dengan pantas dan boleh mengganggu kesihatan termasuk mengancam nyawa rakyat kita.
Jika ia berlaku, ujarnya tiada cara yang terbaik melainkan membawa pulang seluruh rakyat negara ke tanah air.
Menurutnya, soal keselamatan rakyat tidak boleh sama sekali dikompromi dan perlu diambil tindakan segera.
“Kami menyambut baik keprihatinan yang dizahirkan oleh kerajaan Malaysia untuk Jepun, namun tugas utama iaitu menyelamatkan warga negara sendiri perlu diutamakan,” ujarnya.
Gamis juga, katanya menyeru kepada seluruh pihak yang berkaitan bertindak pantas sama ada dengan melaporkan kepada kerajaan apa-apa maklumat bagi membantu rakyat Malaysia di sana.
Sementara itu, Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) mendoakan keselamatan rakyat Malaysia di negara tersebut dan berharap pihak Kementerian Luar Malaysia melalui Wisma Putra melakukan yang terbaik bagi memastikan mereka yang berdepan dengan pelbagai kesukaran ekoran bencana alam itu mendapat bantuan yang sewajarnya.
GMUKM turut merakamkan ucapan takziah kepada rakyat dan kerajaan Jepun yang baru-baru ini mengalami bencana gempa bumi dan tsunami.

Pemuda bertanggungjawab gerak perubahan rakyat
Khairul Izwan
ALOR SETAR, 13 Mac: Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak (gambar) berkata, pemuda mempunyai tanggungjawab dalam menggerakkan perubahan terhadap rakyat.
Beliau mengambil contoh golongan pemuda di Mesir yang berjaya menggerakkan kebangkitan rakyat sehingga menumbangkan Hosni Mubarak yang berkuasa lebih 30 tahun.
“Saya bukan nak suruh tuan-tuan tunjuk perasaan macam tu, tapi nak cerita tanggungjawab pemuda dalam menggerakkan perubahan terhadap rakyat,” katanya lagi.
Bagaimanapun, beliau bersyukur kerana belia di Kedah masih di tahap terkawal yang dibuktikan dengan penurunan indeks jenayah dalam masa tiga tahun terakhir ini.
Beliau yang hadir merasmikan Majlis Belia Sejahtera yang diadakan sempena sambutan Kedah Sejahtera memaklumkan kerajaan negeri telah memperuntukkan RM3.6 juta untuk membina Kem Belia Sejahtera.
Ia, katanya bertujuan melahirkan belia yang bertanggungjawab terhadap diri, keluarga dan masyarakat serta belia yang mengelakkan gejala tidak sihat.
Beliau mengumumkan demikian dalam perasmian Majlis Belia Sejahtera di Stadium Darul Aman petang semalam.
“Kita akan bina Kem Belia Sejahtera untuk semua kaum.
“Bila saya pimpin kerajaan (Kedah), saya mahu belia di beri perhatian istimewa, bukan sahaja soal bola sepak dan bina gelanggang badminton saja, tetapi soal membentuk belia bertanggungjawab,” katanya.
Sambutan Kedah Sejahtera yang menggunakan tema ‘Perkasakan Kedah Sejahtera’ berlangsung selama 5 hari bermula 10 Mac hingga 14 Mac bertempat di Stadium Darul Aman.
Pelbagai acara diadakan untuk mengeratkan hubungan antara kaum dan budaya di Kedah serta program- program untuk remaja juga diadakan.
Setakat hari ketiga, Sambutan Kedah Sejahtera dikunjungi ramai.

MCA mahu k'jaan segera lepaskan Al-Kitab
Salhan K Ahmad
Mac 13, 11
6:48pm

MCA hari ini menggesa kerajaan supaya segera membuat keputusan berhubung penahanan naskah kitab Injil Al-Kitab di dua pelabuhan di negara ini.
Presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, Kementerian Dalam Negeri perlu membuat ketetapan supaya kitab berkenaan dapat dilepaskan segera.
Bercakap dalam satu sidang media petang ini, Chua berkata, peguam negara juga perlu membuat ketetapan berhubung isu berkenaan.
Chua juga berkata, isu berkenaan akan menimbulkan spekulasi dan dieksploitasi golongan tidak bertanggungjawab sekiranya dibiarkam berpanjangan.
Gesaan itu timbul berikutan kenyataan menteri dalam negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini bahawa penahanan kitab berkenaan adalah berkaitan kes rayuan oleh akhbar Katolik The Herald.
Kes rayuan itu adalah berhubung permohonan untuk menggunakan perkataan Allah di dalam penerbitannya.
Hishammuddin juga dilaporkan berkata, peguam negara telah diminta untuk memberi pandangan bagi menyelesaikan isu berkenaan.

Haram loteri: MCA mahu jumpa MB Kelantan
Salhan K Ahmad
Mac 13, 11
7:31pm

MCA akan mengadakan pertemuan dengan menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi mendapatkan penjelasan berhubung tindakan Kelantan mengharamkan penjualan tiket loteri di negeri itu.
Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata perkara itu ditimbulkan dalam mesyuarat jawatankuasa pusat parti itu petang ini.
"Pejabat saya telah hubungi pejabat menteri besar Kelantan untuk (tetapkan) tarik sesuai bagi kita bertemu dan mendapatkan penjelasan daripadanya
"Kami tidak beminat untuk berjumpa dengan sesiapapun selain Nik Aziz kerana beliau diiktiraf sebagai (mursyidul am) PAS.
"Kita tidak berminat untuk berdebat dengan sesiapapun... Kita cuma mahu faham, kenapa selepas 20 tahun barulah (langkah pengharaman) dikuatkuasakan," kata Chua lagi dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu petang ini.
Tambahnya, parti itu juga mahu menegaskan kepada Nik Abdul Aziz bahawa MCA tidak menggalakkan masyarakat untuk berjudi.
"Judi bukan satu budaya orang Cina... Tapi ini adalah soal kebebasan untuk memilih seperti yang terkandung dalam perlembagaan.
"Kita tidak akan terima nilai yang dikenakan ke atas kita oleh agama lain," katanya lagi.
Tambahnya, MCA juga akan menyokong tindakan undang-undang yang akan diambil oleh salah seorang anggota jawatankuasa pusat parti itu ke atas Majlis Perbandaran Kota Baru - Bandar Raya Islam.
Chua berkata, Datuk Ti Lian Ker akan mengambil tindakan itu memandangkan pihak berkuasa tersebut bertanggungjawab menguatkuasakan pengharaman berkenaan.
"Kita mahu mahkamah buat keputusan sama ada tindakan ini selari dengan perlembagaan," kata Chua lagi.


Kemusnahan lebih ketara hari ini
Mac 12, 11 2:49pm

Sebaik saja fajar menyingsing hari ini, kemusnahan dahsyat akibat gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter dan tsunami setinggi 10 meter yang melanda Jepun tengah hari semalam, menjadi lebih ketara -- lebih 1,000 dikhuatiri maut.

japan earthquake and tsunami 2011 car 1Polis dan media tempatan mula melaporkan kemusnahan dahsyat yang berlaku di Tohoku atau timur laut Jepun, dengan Sendai paling teruk menerima kesannya kerana terletak paling hampir dengan pusat gempa yang berlaku pada pukul 2.46 petang (1.46 tengah hari waktu Malaysia) itu.

Siaran televisyen memaparkan visual tentang kawasan kediaman dan ladang yang ditenggelami air serta kenderaan yang dihanyutkan.

Sementara itu, satu lagi gempa bumi berukuran 6.7 pada skala Richter berlaku pada pukul 3.59 pagi tadi (2.59 pagi waktu Malaysia), yang menggegarkan kawasan pantai Laut Jepun di barat laut Tokyo, melibatkan wilayah Nagano dan Niigata.

Bagaimanapun, setakat ini, sejauh mana kemusnahan yang diakibatkan gempa terbaru yang berlaku di kawasan berkenaan, yang terletak jauh dari kawasan yang dilanda malapetaka dahsyat semalam, belum diketahui.

japan earthquake and tsunami 2011 rescue workers 1Di samping berita tentang kemusnahan dan usaha menyelamat yang menjadi tumpuan pelbagai pihak sekarang, satu lagi perkara yang mencetuskan kebimbangan ialah kemungkinan berlaku kebocoran radiasi pada reaktor nuklear yang terletak di wilayah Fukushima, lebih kurang 240km di utara bandar raya ini.

Sementara itu, sebahagian lebuh raya ke Lapangan Terbang Narita yang ditutup sebelum ini atas faktor keselamatan, telah dibuka semula.

Satu penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH89, yang pada asalnya dijadualkan berlepas dari lapangan terbang itu pada pukul 10.30 pagi (9.30 pagi waktu Malaysia) hari ini, ditunda ke pukul 1.30 tengah hari (12.30 tengah hari waktu Malaysia), manakala penerbangan MH71, yang dijadualkan berlepas pada pukul 1.30 tengah hari, akan berlepas pada pukul 9 pagi (8 pagi di Malaysia), esok.

Di Kuala Lumpur, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata Malaysia akan menghantar pasukan SMART termasuk enam anjing bagi membantu mengesan mangsa gempa bumi dan tsunami di Jepun hari ini.

NONEKatanya, mereka akan berlepas jam 6 petang ini menaiki dua pesawat Charlie C130.
Sehingga tengah hari ini, perkhidmatan bas biasa antara Lapangan Terbang Narita dan Tokyo belum disambung semula dan beberapa hotel menyewa bas untuk kegunaan tetamu mereka.

Kebanyakan perkhidmatan tren bawah tanah mula kembali seperti biasa dan ini memudahkan pergerakan sebahagian besar daripada 12 juta penduduk Tokyo serta mereka dari bandar lain.

Landasan tren bawah tanah ditutup selama hampir enam jam semalam dan menyebabkan berjuta-juta penumpang terkandas.
- Bernama

Bekas pesuruhjaya Suhakam tubuh Proham
Mac 12, 11 9:22pm

Bekas Pesuruhjaya-pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) telah menubuhkan Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) yang dipengerusikan Tan Sri Simon Sipaun.

Proham juga melantik Prof Datuk Hamdan Adnan sebagai timbalan pengerusi, Datuk Michael Yeoh (setiausaha), Datuk N Siva Subramaniam (penolong setiausaha), Datuk Dr Chiam Heng Keng (bendahari) manakala Datuk Karam Chand Vohrah dan Datuk Dr Denison Jayasooria sebagai anggota jawatankuasa.

Menurut kenyataan daripada Pproham, persatuan itu akan dilancarkan pada 21 Mac diikuti satu perbincangan meja bulat mengenai Konvensyen Bangsa Bersatu mengenai penghapusan diskrimasi kaum sempena dengan Hari Antarabangsa mengenai penghapusan diskriminasi kaum.

Moderator bagi panel meja bulat ini ialah Yeoh dan anggota panel terdiri daripada Prof Hamdan, Dr Chiam and Dr Denison.
 
 
 

No comments:

Post a Comment