Saturday, November 6, 2010

TAKDIR TENTUNYA MENGUJI KITA...MASA INI KITA KENAL MANA YANG SAHABAT ATAU SAUDARA YANG BAIK...JUGA PEMIMPIN YANG BAIK...AWAS JUGA PEMIMPIN2 PARTI YANG BERPURA2

NEGARA


Padah ganggu adik perempuan


ABDUL GHAFAR menunjukkan gambar Maung Sho yang dipercayai boleh membantu siasatan satu kes bunuh melibatkan rakannya di Pokok Sena, Alor Setar semalam.



ALOR SETAR – Akibat tidak puas hati kerana adik perempuannya diganggu, seorang lelaki Mynmar dibunuh oleh rakan senegaranya di sebuah rumah kongsi di kilang bihun Jalan Kedondong, Pokok Sena di sini semalam.
Mangsa, Khaw Khaing Soe, 31, dipercayai dibunuh oleh Khin Maung Cho, 25, gara-gara mengganggu adik perempuan suspek yang baru sampai di negara ini 15 hari lalu.
Kesemua mereka bekerja di kilang bihun itu selama antara empat bulan hingga enam tahun.
Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Abdul Ghafar Rajab berkata, siasatan awal mendapati mangsa mengganggu adik perempuan suspek sehingga menimbulkan kemarahan lelaki itu.
“Mayat mangsa ditemui dalam keadaan tertiarap di hadapan salah sebuah rumah kongsi dengan satu kesan tikaman pada dada.
“Mangsa yang bekerja di situ sejak enam tahun lalu merupakan ketua rumah kongsi itu. Suspek kini menghilangkan diri,” katanya di sini semalam


Alor Setar masih dilanda banjir


TUANKU ABDUL HALIM bertanya khabar kepada salah seorang mangsa banjir di pusat pemindahan banjir di Alor Setar semalam.



ALOR SETAR – Keadaan banjir yang melanda Kedah sejak Isnin lalu menunjukkan tanda-tanda reda semalam apabila air yang menenggelamkan beberapa daerah di negeri itu mula surut dengan jumlah mangsa di pusat pemindahan menurun kepada 33,121 berbanding 39,785 kelmarin.
Bagaimanapun, keadaan di daerah Kota Setar tidak berubah.
Hampir 80 peratus pusat bandar raya ini terus digenangi air dengan beberapa batang jalan ditutup termasuk Jalan Stadium, Jalan Sultan Badlishah, Jalan Teluk Wan Jah dan Lebuh Raya Darulaman.
Malah, bilangan mangsa yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan bagi daerah Kota Setar mencacat peningkatan kepada 19,978 orang berbanding 16,376 kelmarin.
Keadaan di daerah-daerah lain pula semakin pulih. Di daerah Padang Terap, seramai 3,993 mangsa sudah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.
Di Kubang Pasu pula hanya seramai 11,488 mangsa masih berada di pusat pemindahan berbanding 21,111 kelmarin diikuti Pokok Sena (1,413) dan Pendang (242).
Jurucakap bilik gerakan banjir Majlis Keselamatan Negara memberitahu, setakat ini sebanyak 85 pusat penempatan mangsa banjir masih dibuka.
Sementara itu, keadaan banjir di Perlis semakin baik dengan mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan berkurangan kepada 9,595 orang berbanding 11,965 orang petang kelmarin


INI HAKIKAT BERLAKU...


TERKINI


Peniaga serik mohon bantuan banjir

07/11/2010 2:05pm

JITRA - Peniaga di Pekan Jitra 2 di sini, serik untuk mendaftarkan diri dalam senarai mangsa-mangsa terbabit banjir kerana pernah tertipu apabila mengalami pengalaman mengecewakan selepas banjir besar pada 2005.

Low Poh Wan, 47, berkata, selepas terbabit banjir besar lima tahun lalu, peniaga-peniaga diminta membuat laporan serta mendaftarkan nama mereka bagi membolehkan bantuan kewangan disalurkan untuk meringankan bebanannya.

"Tunggu punya tunggu apa pun tak dapat, sekarang saya sudah malas lagi mahu mendaftar, tak guna daftar kalau kena tipu macam tu, tak dapat apa-apa pun," katanya ketika ditemui di premisnya di pekan Jitra 2, di sini hari ini.
Poh Wan, pemilik Wan Hantaran Enterprise menjual pelbagai barangan seperti bunga hiasan, barangan jahitan serta barangan hantaran perkahwinan berkata, akibat dilanda banjir pada 2005 beliau kerugian lebih RM5,000 manakala pada kali ini kerugiannya dianggarkan lebih RM10,000. - Bernama



NEGARA


9 tahun sebelum daftar haji kedua

MARANG - Jemaah haji yang mendaftar untuk kali kedua selepas baru pulang daripada menunaikan rukun Islam itu kini perlu menunggu sembilan tahun lagi sebelum nama mereka tersenarai semula.
Ini kerana Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) akan menyaring jemaah yang telah mengerjakan haji dalam tempoh sembilan tahun bagi memberi peluang kepada jemaah baru.
"Sistem ini dibuat bagi membolehkan bakal haji yang belum menunaikan haji mendapat kuota menunaikan rukun Islam kelima itu untuk kali pertama," kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.
Beliau berkata demikian kepada pemberita pada program Juara Rakyat peringkat Parlimen Marang yang dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, Yahya Khatib Mohamad di Institut Kemahiran Belia Negara Wakaf Tapai di sini semalam.
Baru-baru ini, akhbar melaporkan terdapat 500,000 senarai menunggu yang mendaftar untuk menunaikan haji dan jika mengikut prosedur biasa, mereka perlu perlu menunggu sehingga 10 tahun sebelum dapat mengerjakan ibadat itu


NEGARA

Lemas selepas selamatkan isteri


NORFARIDAH (dua dari kiri) tidak dapat menahan kesedihan ketika menunggu jenazah suaminya, Mohd. Hazrul (gambar kecil) di HTAA, Kuantan semalam.



KUANTAN – Seorang suami, Mohd. Hazrul Abdul Jalil, 26, mati selepas berjaya menyelamatkan isterinya daripada lemas semasa mereka mandi di pusat perkelahan Pasir Kubur, Sungai Lembing di sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 12 tengah hari itu, pasangan yang baru berkahwin pada 9 Oktober lalu itu lemas ketika mereka mandi di Sungai Jin di situ.
Adik mangsa, Mohd. Helmi, 25, berkata, sebelum tragedi itu, mereka sekeluarga iaitu Mohd. Hazrul, isterinya, Norfaridah Mohd. Amin, 26, dan ibu mereka, Zaidah Abdul Aziz, 55, bertolak dari rumah di Kampung Pulau Tambun, Pekan untuk berkelah di sana.
“Semasa mandi, abang dan isterinya berada di bahagian tengah sungai yang agak dalam.
“Tiba-tiba saya yang mandi di tepi nampak abang dan kakak ipar seperti tergelincir lalu tenggelam, mungkin kerana ada pasir jerlus di situ,” katanya ketika ditemui pemberita di rumah mayat Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini semalam.
Kata Mohd. Helmi, dalam sekelip mata, mereka berdua hanyut dibawa arus deras dan kelihatan Mohd. Hazrul sempat memegang isterinya dan melonjakkan badan Norfaridah ke atas bagi membolehkan dia bernafas.
Katanya, selepas kira-kira 60 meter dibawa arus, pasangan itu kemudian sampai ke lokasi air cetek dan berjaya ditarik ke tebing oleh orang ramai.

No comments:

Post a Comment