Sunday, January 27, 2013

ADAKAH JADI ARTIS@PELAKON DRAMA@FILEM DIBENAR OLEH SYARAK...ADA BERANI ULAMAK2@MUFTI TEGUR KEMUNGKARAN@KEMAKSIATAN MEREKA

pix_topright

‘Ngangkung’ tepi rumah terbiar

Oleh SHAMRAN SARAHAN, ANIZA ZAINUDIN dan SHAHRUL NIZAM MOHAMAD
Raub: Kes pembunuhan kejam itu berlaku 20 tahun lalu, tetapi keghairahan untuk cepat kaya menyebabkan segelintir individu sanggup ‘berkampung’ di rumah lama Mona Fandey di Kampung Peruas, Ulu Dong, di sini, semata-mata untuk mengamalkan amalan khurafat ‘menurun’ atau ‘ngangkung’ nombor ekor.
Mona atau nama sebenarnya, Maznah Ismail, 46, bersama suami, Mohd Affandi Abdul Rahman, 45, dan pembantu mereka, Juraimi Husin, 32, didakwa membunuh bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris di rumah berkenaan pada 1993.

Perkara itu didedahkan seorang pemuda dikenali sebagai Azli, 38, dari kampung berhampiran yang mendakwa pernah menyaksikan sekumpulan pemuda pergi ke rumah berkenaan kononnya untuk mendapat ‘petunjuk’ nombor ekor, sekali gus berpeluang meraih hadiah utama mencecah puluhan ribu ringgit.


Azli berkata, dia pernah bertemu seorang kaki nombor ekor dan bertanya mengapa perlu melakukan upacara karut itu di situ, dan jawapan diterimanya ialah, ‘memuja’ Mona lebih membuahkan hasil bagi mendapatkan nombor dihajati.
FotoKEDIAMAN Mona Fandey yang menjadi berita hangat kes pembunuhan Datuk Mazlan pada tahun 1993 yang sudah runtuh.

“Itu yang mereka percaya, jika menurun nombor ekor di situ, lebih mujarab. Mungkin disebabkan latar belakang Mona yang juga bomoh dan kes pembunuhannya tidak lama dulu.


Cacah tatu di lokasi sulit

Oleh JUNAIDI LADJANA
Kota Kinabalu: Memalukan apabila segelintir remaja Islam di bandar raya ini, termasuk pelajar sekolah, tidak mengendahkan larangan agama yang mengharamkan cacahan tatu pada mana-mana anggota tubuh, sebaliknya melakukannya untuk tujuan suka-suka berikutan dipengaruhi rakan sebaya.
Trend itu jika tidak dibendung pihak berkuasa dan institusi kekeluargaan dikhuatiri boleh merosakkan akidah remaja terbabit kerana ia perbuatan zaman jahiliah selain boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan.
Lebih membimbangkan, remaja berkenaan bijak menyembunyikan kegiatan mereka daripada pengetahuan keluarga, terutama ibu bapa, apabila mencacah tatu di bahagian sulit seperti payudara dan ari-ari.

Siasatan Metro Ahad mendapati ada gadis Islam berusia antara 17 hingga 30 tahun mengenakan tatu di badan sebagai hiasan kerana beranggapan ia unik dan menarik selain dianggap simbol seks.
FotoUkiran rama-rama dan bunga ros dicacah di bahu.

Seorang remaja yang mahu dikenali sebagai Laila, 19, mengakui tertarik memiliki tatu selepas melihat pelbagai gaya dan lakaran tatu pada tubuh rakannya.

Markas ‘lalok’ ketum diserbu

Oleh AININULNIZA MOHD YUSOF
Kangar: Tindakan sekumpulan tujuh lelaki dan seorang gadis bawah umur menjadikan sebuah rumah usang di Sungai Batu Pahat, dekat sini, sebagai sarang maksiat dan markas ‘lalok’ berakhir apabila kediaman itu diserbu, kelmarin.
Serbuan dilakukan jam 10 malam oleh 10 anggota Skim Rondaan Sukarelawan (SRS) dan tiga Ahli Jawatankuasa Masjid Kampung Sungai Batu Pahat selepas menerima maklumat bahawa rumah itu dijadikan lokasi aktiviti tidak bermoral sejak beberapa bulan lalu.
Imam 1 Masjid Kampung Sungai Batu Pahat, Amir Aziz berkata, pihaknya berjaya mencekup tujuh lelaki dan seorang tomboi berusia antara 15 hingga 25 tahun ketika asyik menikmati air ketum di atas pelantar di belakang rumah berkenaan.

Katanya, sebelum serbuan dilakukan, pihaknya membuat pemantauan sejak empat bulan lalu apabila sering melihat kumpulan remaja dalam keadaan mencurigakan.
FotoLAPAN orang berusia 15 tahun hingga 25 tahun dicekup Skim Rondaan Sukarelawan (SRS) Kampung Sungai Batu Pahat.

“Saya sering melalui jalan di depan rumah ini untuk berulang-alik ke masjid dan sering terlihat beberapa remaja lelaki dan perempuan berkunjung ke rumah ini.



‘Saya pun nak kahwin’

Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD
Kuang: “Meskipun tidak memiliki kecantikan sempurna seperti insan lain, naluri kewanitaan saya tetap terdetik dan mahu berkahwin seperti wanita lain,” kata Mariam Abdul Rahman, 60.
Mariam yang tidak pernah bercinta dan berkahwin, berhasrat mencari lelaki bergelar duda yang sudi menerima dirinya seadanya. Tidak mementingkan paras rupa semata-mata, paling penting bakal suami bertanggungjawab dan boleh menerima diri seadanya.
“Saya tiada pengalaman bercinta seperti insan lain. Pada usia sebegini, cukuplah lelaki itu boleh menemani saya dan menjadi pembimbing. Lagipun, saya tak mahu menyusahkan adik-beradik lain kerana mereka sudah berkeluarga.

“Meskipun seronok duduk di sini ditemani kawan, saya tetap menginginkan kehidupan berumah tangga,” katanya ketika ditemui di Rumah Penjagaan Warga Tua Sri Tanjung Kampung Damai, di sini, sempena lawatan Persatuan Pesara Kerajaan Daerah Gombak, semalam.
FotoMAHMOOD (kiri) bersama Azizah (kanan) bertanya khabar warga tua di Rumah Penjagaan Warga Tua Sri Tanjung Kampung Damai, semalam.

Sebelum dihantar ke pusat jagaan itu, Mariam bekerja sebagai pekerja kilang di Johor Bahru. Ketika itu, tidak pernah terdetik di hatinya untuk bercinta seperti rakan lain.


Mak Neng tak marah

Oleh HELLINIE SINA
PENYAMPAI radio Sinar FM, Salih Yaacob cukup sinonim dengan watak Mak Neng. Watak itu mula digunakan Salih ketika mengendalikan slot Sinar Pagi di Sinar FM kemudian lebih popular apabila diangkat ke kaca TV melalui program talkshow, Salih Yaacob Show, I Follow…di Astro Warna pada 2011.
Dalam satu segmen, Salih memberi nasihat berdasarkan surat peminat dalam pelbagai watak seperti Mak Neng, Abang Jem dan Wak Jawa tetapi watak Mak Neng paling dikenali.
Ramai pendengar dan peminat program itu terutama golongan muda tertanya-tanya siapa gerangan Mak Neng. Adakah sosok Mak Neng itu sememangnya wujud ataupun hanya rekaan semata-mata? Mungkinkah ia ada kaitan dengan seniwati filem Melayu tahun 1950-an dan 1960-an, Neng Yatimah yang dikenali sebagai Mak Neng?

Pertemuan Salih dengan Neng Yatimah, 88, di rumah anak saudaranya di Kampung Pandan, Kuala Lumpur pada 17 Januari lalu bukan saja menjadi detik bersejarah dan cukup mengharukan malah merungkai persoalan yang selama ini menjadi tanda tanya peminatnya.
FotoMAK NENG sebak kerana masih diingati peminat.

Kata Salih, 51, penghujung tahun lalu dia ke Singapura dengna hasrat menjejaki Mak Neng tetapi tidak berjaya.

No comments:

Post a Comment