Monday, November 22, 2010

JADIKAN PANDUAN...BELAJAR ILMU ISLAM SEKURANG 3 HARI SEKALI MERUPAKAN MAKANAN ROHANI...JIKA TIDAK ROHANI AKAN SAKIT DAN MATI...JIKA TAK PERNAH DIBERI MAKAN....

KISAH BENAR _ by Hipzulhafiz _ Sunday, October 31, 2010 at 3:45pm

by Suhaimi Shotaro on Saturday, November 6, 2010 at 10:13pm
Assalamualaikum wrh wbr.......kisah benar.Sebarkan lah, untukpengetahuan muslimin dan muslimah..... Farhan (Kisah Perjalanannya MasukIslam)

Disarankan utk share dan bace smpi habis,terutamanya pelajar2 IPT. Allahuakbar!3x

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal sayasewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Sayadilahirkan dibumi Sabah dalam keluargaKristian. Bapa saya seorang ketua Paderi yangmenjaga 15 buah gereja disatu kawasan diSabah . Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadiseorang paderi. Sejak mula PBS bawah DatukJoseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapatsokongan penuh kerajaan negeri.

Kumpulan saya masuk ke kampong dalamberbagai program. Selalunya program khidmatmasyarakat. Pihak gereja selalunyamembekalkan wang tunai sekitar RM50,000/==.Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orangkampong. Kami ziarah rumah kerumah. tanyamasalah mereka dan bantu mereka. berbagaimasalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duitsecara spontan. Ada kami hantar keperluanharian,pakaian dan buku sekolah dsn.

Dengan cara ini kami mendekati mereka.Hasilnya dengan beberapa kali kunjungansusulan,kami berjaya mengkristiankan mereka.Paling berbaloi kami mengkristian remajaIslam,tambah berbaloi dari kalangan intelek.Hasilnya kami dapat RM3,000/== setiap seorangIslam yang dimurtadkan. Bayangkanpendapatan saya ketika masih dialampersekolahan.

Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakanmengambil m/pelajaran Agama Islam yangboleh dipilih dengan lukisan(betapa hinanyam/pelajaran ini setanding dengan lukisan). Sayamendapat A-3. Sewaktu tingkatan 4 sayabelajar di sekolah asrama penuh. Saya terusambil pelajaran Agama Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam danmemmudahkan saya menyebarkan agamakristian. Saya mempunyai beberapa soalan yangsaya kira tidak mampu dihuraikan oleh orangIslam. Pada suatu hari sewaktu tingkatan Enambawah, saya bersemuka dengan Ustaz yangmengajar saya(saya panggil cikgu). "cikgu sayaada beberapa soalan, tapi saya rasa tak sesuaidikelas ini, bolehke saya kerumah cikgu..."

Ustaz itu bersedia. Lalu saya bersama beberaparakan kerumah ustaz itu. Saya katakan "cikgusaya mahu berdialog secara ilmiah, bukan atasnama Islam,agama cikgu dan bukan atas namaKristian,agama saya". saya kemukakanbeberapa persoalan, antaranya;-Mengapa orang Islam sembah kaabahSebenarnya semua agama sama sahaja.Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islamadalah agama langit. Mengapa diakhir zaman,Nabi Isa akan turun bersama Iman Mahadimembebaskan kezaliman dan kekacauan danbukannya Nabi Muhammad. Mengapa dalamsejarah dan hingga kini orang Islam sukapeperangan. Injil sekarang dikatakandiseleweng.Kalau begitu mana yang asalnya.

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawabpertanyaan saya dankawan-kawan dengan begitu ilmiah. Saya dankawan-kawan mati akal.Kemudian saya dibebani dengan 3 persoalanyang tidak mampu saya menjawab secaratepat. Apakah boleh manusia(paderi)mengampunkan dosa manusia lain. Persoalanketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 konsepketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya denganbeberapa orang paderi,kawan-kawan bapa saya. tetapi mereka enggan.Lalu saya bawa ustaz itu kerumah saya danbertemu bapa saya seorang ketua paderi.Ternyata bapa saya juga tidak mampumenjawab persoalan yang dibawa oleh ustaz itu.Sebaik ustaz itu pulang, bapa saya memarahisaya kerana bawa 'orang malaya' datangkerumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu.Disampingmengulangkaji saya gemar berdialog denganustaz itu. Saya memerhatikan kehidupan ustaztu,saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orangberjubah. Seorang berjubah hitam membawasalib. Seorang berjubah putih membawa benderabertulisan jawi. Dan seorang berjubah hijau yangmeminta saya membuat pilihan. Yang berjubahhitam dan berjubah putih saling menarik sayamengikuti mereka. Saya meronta-ronta.

Disamping itu saya dapati yang berjubah hitamsemakin tengelam dan yang berjubah putihsemakin tinggi. Sedang saya meronta-ronta,saya terjaga. Saya mendengar suara azan danustaz tadi berada ditepi saya dan berkata,"mengapa Johanis....awak mengigau...."


Saya pegang tangan ustaz itu, sayakatakan,"Cikgu Islamkansaya.........".Ustaz itu minta saya bersabar untukdia uruskan denganpihak tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun diIslamkan oleh Ustazitu.

Selesai penIslaman saya, saya pulang ke rumah.Sampai di rumah, saya lihat pakaian sayabertabur diluar rumah. Rupanya bapa saya telahtahu.Sebaik melihat saya, bapa bergegas masuk dankeluar semula denganmengacu senapang ke arah saya. Tiba-tiba emakmenerkam dan pelurusenapang meletup keatas. Saya segerameninggalkan rumah sehelaisepinggang. Tinggalkan keluarga saya.Tinggalkan sekolah. Sayabersembunyi sekejap rumah ustaz sebelum sayadibawa oleh ustaz pulang ke semenanjungsebaik habis kontrak mengajar di Sabah .

Saya diserahkan kepada PERKIM di KualaLumpur. Secara kebetulan rakan sayaNazri,vokalis kumpulan Raihan juga memelukIslam, tetapi mengikuti kumpulan Ar-Arqam. 2lagu dalam album pertama kumpulan Raihanadalah saduran lagu koir yang kami nyanyikandalam gereja sewaktu di Sabah dulu..wallahua'alam

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pulaMaahad Tahfiz. Alhamdulillah saya dapat sijil Al-Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian saya bekerjadengan Jabatan Agama Islam. Saya banyakmasuk kawasan di Negeri Sembilan, Melakadan Pahang. Tak sampai setahun saya letakjawatan.Saya sedih kerana ramai pendakwahini nak berdakwahpun merungut duit over time.Saya rasa tiada keiklasan. Biarlah saya jadipendakwah bebas. Saya ingin membilas dosalalu. Saya telah ramai memurtadkan orang..kinisaya mahu berjuang untuk mengIslamkanseramai mungkin dengan kualiti bukan kuatitisaja.

Berbalik kisah keluarga saya. Selepasmeninggalkan rumah dan belajar di PERKIMsaya selalu telefon ayah,emak dan adik beradiksaya. Saya katakan jangan bencikan saya. Sayasayang ayah. Saya sayang emak. saya sayangadik beradik saya. Ayah dan emak tetap ayahemak dunia dan akhirat.

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya,saya hantarkan buku-buku yang sesuaimenerangkan tentang Islam. 7 tahun saya telefon.7 tahun saya hantar surat dan buku-buku. sayamenangis kerana rindukan ayah,emak dan adikberadik. Akhirnya, sewaktu saya di MaahadTahfiz, bagaikan halilintar saya mendapatberita........ Ayah saya menganut Agama Islam.

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu.Saya menangis danmenangis. Saya ambil wuduk dan sujud syukur.Air mata saya menjaditerlalu murah....saya terus menangis...sayapejamkan mata...sayabayangkan ayah dihadapan...saya peluk erattubuh ayah dan kami menangis bersama........YaAllah betapa agungnya kekuasaanMu....

Peristiwa yang saya alami sewaktu memelukIslam turut dirasai oleh ayah saya. Dia dihalaudari rumah yang diberi oleh pihak gereja.

Kini saya pendakwah bebas. Saya sedih melihatumat Islam hari iniberpecah. Kita berpecah kerana kitameninggalkan Quran dan sunnah Rasul. Kitaambil sebahagian dan kita tinggalkansebahagian. Kita ambil contah pelaksanaanhukum Hudud dan Qisas. Mengapa kita cari jalannak menentang pelaksanaanya. Sepatutnya kitacari jalan supaya dapat dilaksanakan. Inilahsikap umat Islam. Saya pernah berdialog denganbeberapa orang pensyarah universiti tentang isuHudud & Qisas. Dia boleh sergah saya,"Youapa tahu... Islampun baru setahun jagung....."

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu.Kalau ini sikap pendakwah saya tak akanmasuk Islam. Tapi saya pilih Islam kerana sayatahu Apa itu Islam. kerana itu saya ajakmenghayati Islam.

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masaKristian dulu. Saya berdialog tentang Islam.Saya kumpulkan derma untuk tujuan dakwahini,untuk bergerak perlukan wang. Saya diancamoleh puak Kristian. saya juga diancam oleh umatIslam.

Apa tauliah awak,mana kebenaran JabatanAgama,mana permit polis, sapa benarkanpungut derma dll. Saya tak gentar berdialogdengan puak Kristian,kerana saya adapengalaman tapi sukarnya bila Umat Islamsendiri menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usahayang agak ketara ialah di IPT. Pendakyah inimendekati kaum muslimah,pura-pura nak belajarIslam....jatuh cinta...lalu dimurtadkan...ada yangpura-pura masukIslam....dan dimurtadkan.

Saya sudah pergi banyak IPT. Saya palingbimbang di Universiti Putra Malaysia . Itulah satu-satunya Universiti yang ada gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk memurtadkan orangIslam.

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kitaterminum 'Holy Water'.Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City . Dijampioleh paderi termasukPope John Paul yang jemput Perdana Menterikitadulu (wallahua'alam). Kalau terminum,cari air kolah dari 3 masjid. Baca Al-Fatihah 1x,Yasin 1x, 3 qul 1x,dan selawat. Ambil sebahagian buat minum dansebahagian buat mandi.InsyaAllah mereka akan sedar dan dapatdiselamatkan. insyaAllah.

tolong fowardkan ... demi islam... demi agamayangtercinta...insyaallah...Pak Syeikh- Moga Allah beri taufik wal hidayahpada umat Islam semua agar saling bergandingbahu membendung ramai melayu Islam menjadimurtad. kalau di barat Pendakwah Islam disanaberjaya menarik Cat Steven memeluk Islam,apakah usaha umat Islam di Malaysia.BiarbanyakGereja. Kalau mereka tahu akan kebenaran Islamlambat laun gereja tersebut akan kosong jugakmacam dibarat banyak gereja yang kosong,.Alih2ramai yang masuk Islam dan gereja tersebutbertukar menjadi masjid...



wallahua'alam



· Share

Share
  • 15 people like this.
  • 50 of 67
    • Siti Solehah pulak..
      November 6 at 4:34pm
    • Farizuda Chot Orang dalam kisah benar diatas (Ustaz Farhan) ada dalam video ni: http://www.youtube.com/watch?v=-gxsCuKqhlM&feature=related
      November 6 at 7:06pm
    • Raphael Calitius Raymond
      Rakan2 sekalian,saya harap tdak ada org yg terlalu taksub dgn isu ni ya.sbb kebenaran crita ni masih diragui.Jikalau crita ini benar,bguslah,saya sbgai org kristian gmbira khabar ini.Tp jika crita ini hnyalah rekaan semata2,Awas.kerana ia b...oleh menyesatkan iman seseorg krana semakin bnyak nabi2 palsu CLAIM TO BE TRUE.Mempercayai sesuatu khabar yg x benar dikatakan berdosa.1st,keraguan yg timbul,Padri tdak ada anak krana mereka x berkahwin.Kedua,dlm gereja tidak ada unsur memurtadkan org islam.tidak ada gerakan kristianisasi dimana memurtadkan seorg islam,then dapat rm3000 bgi setiap bilangan yg dimurtadkan.Ui,greja di Malaysia tak kaya pun.Sumber kewangAN greja hanyalah dari jumlah kutipan sedekah hari minggu saja.tak ada peruntukan dr kerajaanSee More
      November 6 at 8:31pm
    • Raphael Calitius Raymond
      Saya harap dlm usaha utk menyebar agama Islam,jgn ada usaha utk memutar-belitkan fakta dan mengada-adakan sesuatu yg tiada ada sesuatu yg kurang pasti kebenarannya.sebagai seorg kristian yg sejati,kami melihat agama Islam sebagai suatu agam...a yg indah dan suci.kami anggap Islam sebagai agama pelindung kpda agama kami,sbgai mana agama yahudi dan kristian yg berlindung d bwah agama islam pada suatu ketika dahulu di Madinah,di bawah pentadbiran baginda Nabi Muhammad.kenyataan di atas mungkin bleh menyinggung perasaan kami sebagai penganut Kristian.kami tak kisah mana2 saudara kami atau Si Farhan di ats utk memeluk Islam,tp jgn pulak dok kutuk agama kami.kalau btol,xpe.ni pulak,mcm nak wujudkan sentimen pergaduhan. . .ish,x baik. . .dua2 agama menganjurkan perdamaian.. . .dosa if gaduh,heheheSee More
      November 6 at 9:16pm · 1 personLoading...
    • Suhaimi Shotaro apabila sampai kebenaran kepada kami, sungguh tiada keraguan pada hati2 kami...yg halal itu jelas,yg haram itu jelas, dan yg haq itu juga jelas, yg batil itu juga jelas

      maaf jika ada slh dalam berkata-kata...
      November 6 at 10:11pm · 1 personLoading...
    • Raphael Calitius Raymond Terima kasih saudara Suhaimi kerana memperingatkan insan yg mudah "tergelincir dari landasan" dan yg lemah seperti saya
      November 6 at 10:22pm
    • Fizie GDuta Salam kpd saudara Islam dan Kristian??? mnarik baca artikel kat atas nih... =)
      November 6 at 11:00pm
    • Raphael Calitius Raymond Jadikan ia sebagai pedoman,hehehe
      November 6 at 11:02pm
    • Fizie GDuta kamu aliran mna ya??? kalo pderi katolik mmg xleh kawin tp kalo protestn meka leh kawin la...
      November 6 at 11:04pm
    • Raphael Calitius Raymond Katolik,
      November 6 at 11:06pm
    • Fizie GDuta ooO...kalo kmu katolik sy nk tanya kamu knapa kuasa pngampunan manusia terletak pada pastor???
      November 6 at 11:08pm
    • Norlida Yazid allah maha besar..
      November 6 at 11:20pm
    • Fizie GDuta Quran 61:9
      "Dialah Tuhan yang mengutus RasuINya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar untuk dimenangkan ke atas semua agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.."
      November 6 at 11:26pm · 3 peopleLoading...
    • Suhaimi Shotaro syukron atas perkongsian saudara =]
      November 6 at 11:27pm
    • Fizie GDuta sama2...fitrah kita sebagai umat Islam utk saling menyampaikan kebenaran ...
      November 6 at 11:30pm
    • Raphael Calitius Raymond Protestan x guna istilah paderi,mreka guna istilah Deacon,Pastor or pendita(indonesia)
      November 6 at 11:31pm
    • Fizie GDuta xpenting la istilah tu... apa yg sy nk tanya kamu berkaitan dgn katolik sbb kamu kata kamu katolik... knapa kuasa pngampunan manusia terletak pada pastor??? kasi lah ilmu saudara kepada saya coz saya ingin tahu... =)
      November 6 at 11:35pm
    • Mariana Md Yasin mnx share :)
      November 6 at 11:54pm
    • Suhaimi Shotaro silakan =]
      November 6 at 11:55pm
    • Raphael Calitius Raymond
      Pengampunan=Memaafkan
      Dosa=sin=kesalahan
      Pertaubatan=reconcilition

      Pengampunan dosa ini dipanggil Scrament Of confession and reconcilition(sakrament pengakuan dosa dan pertaubatan).Kalau dikaji makna pengakuan dosa atau pertaubatan,mknanya bia...sa saja.bkn stakat paderi,saya pun boleh mendengar pengakuan dosa rakan saya dan saya boleh menasihati dia utk bertaubat.

      Seorg paderi katolik hanyalah menjadi seruan kepada Tuhan saja di mana dia hanya mendoakan seseorg yg trlah membuat pengakuan dosa terhadapnya.Di sini kita dapat lihat,yg sebenarnya mengampuni dosa umat adalah Tuhan,paderi hanya ada kuasa utk mendoakan,memaafkan dan menasihati seseorg itu utk brtaubat.

      Situasi ini sebenarnya biasa kita lihat dlm masyarakat.sbgai cth,seorg pencuri di sebuah kampung atau mukim berjumpa kpda ketua kampung atau penghulu.di sini,pencuri itu menceritakan segala kejahatannya kpda Ketua Kampung dan berharap ketua kampung itu atau penghulu mukim akan memaafkan kesalahannya.maka,ketua kampung itu akan memaafkan kesilapan pencuri tersebut,dan sbgai wakil masyarakat,dia berperanan utk menerima kembali pencuri itu ke dalam masyarakat dan menyuruh pencuri itu bertaubat.dan amat moleklah sekiranya ketua kampung atau penghulu itu memohon kpda Tuhan agar dosa pencuri itu diampuni.

      Dalam gereja katolik,situasinya sama spt di atas.Paderi,sbgai ketua masyarakat,mempunyai kuasa utk memaafkan rakyat2 yg didapati berdosa melawan gereja(dosa menyebabkan seseorg terputus hubungan dgn gereja katolik).Maka,padri jga mempunyai kuasa utk menerima balik mana2 umatnya yg berdosa dan bertekad utk bertaubat.SDANGKAN NABI MEMAAFKAN UMATNYA.MAAFKAN KAMI MAAFKAN KAMI MAAFKAN KAMI(lgu p.ramlee)heheh

      Jadi,padri perlulah mendoakan c pesalah tadi agar pertaubatannya diterima oleh Tuhan.bnyak dlm kisah para nabi di mana para nabi mendoakan umat2nya agar dosa mereka diampunkan oleh Tuhan.

      Padri memaafkan dosa umat,bukan memadam dosa umatnya.Hanya Tuhan yg mempunyai kuasa dlm memadam dosa hamba2Nya
      See More
      November 7 at 12:02am
    • Daei da Soundstream minta share... nak bg kat semo org...
      November 7 at 12:04am
    • Suhaimi Shotaro silakan saudara... =]
      November 7 at 12:06am
    • Daei da Soundstream jazakallah kaer... hehehehe
      November 7 at 12:07am
    • Daei da Soundstream
      hahahaha... heran aq...

      tak tkt kew?

      hmmmm... bukan kew d hari pembalasan nanti akan adew padang mashar... dimana kita semo akan dia himpunkan... pastu kita akan di persoalkan akan ape kita lakukan ketika di dunia... bek buruk... dosa pehal...a akan di hitung... segala bukti akan di perlihatkan kepada kita..
      ok... korang tak takut kew nak britau dosa korang kat org len... sedangkan dia bukanye tuhan.. pikir ler... britau dosa2 kt kat seseorg 2 adalah 1 bukti yg yg jelas diperlihat ketika perhitungan ngan tuhan... mksdnye makin banyak bukti n saksi akan di perlihatkan oleh tuhan kepada kita... bayangkan ler berjuta2 dosa yg kita lakukan dan kita britau kat org len... dan dlm masa yg sm kita pun jd saksi kat si pendosa... brape jangkamasa lama kita akan stay kat stage perhitungan... di padang mashar pun kita stay bribu2 tahun... utk tunggu turn kt d perhitungkan.. 2 utk seorg jew.. cuba x ngan jumlah org yg akan dihitung amalanya nanti... dri zaman nabi adam sampai ler ke akhir zaman..(kiamat).. ramai kan... lama kot menunggu.. klu kita cerita tentang ke ngerian suasana d padang mashar... kn4m kita taknak stay walau sesaat pon.. 2 bg yg pendosa.. len ler bg yg dilindungi di bawah aras Allah nikmat yg diberikan.. pedih kot klu kita tergolong dlm golongan di azab... tak tkt kew jadi saksi.. n membenar org 2 jdi saksi... septtnye benda2 tu minta jew kpd Allah.. jelas2 sifat Allah maha pengampun.. minta jew kat dia... tak tkt kew? aq tkt...

      npa perlu wakil2 pla... (Pastu berjadual pla 2.. setiap minggu kena kumpul dosa bru britau kat insan 2.. bygkan gereja buka tym hujung minggu.. hari len tak leh minta ampun kew.. hari len gereja tutup... maybe buka.. tp selalunya ttp.. tp sepa nak pergi klu dew terset d minda hujung minggu bleh taubat)

      ape beza memaafkan ngan memadam.. klu dew maafkan maksudnya dew padam ler dosa 2.. so ape kuasa insan 2 utk mmaafkan dosa..
      nabi memohon keampunan kepada Allah utk umatnye.. satu permintaan kepada Allah utk umatnye .. bukanye memaafkan Or memadamkan dosa... kecuali dosa 2 dosa sesama mahkluk.. selagi org 2 tak maafkan sampai kiamat ler dosa kita kat org 2.. ( sm ler mksd ngan penerangan dia... sj jew tulis... cuma tak fhm mksd dia..amm.. npa dosa bleh di ampunkan kat gereja jew kew? kat tempat len tak leh.. kat umah kew.. klu btl2 insaf bleh kot minta ampun trus.. mcm td gereja buka tym hujung minggu jew.. n kena ikt susun atur majlis lg.. nak tunggu lg.. ngan muziknye... npa tak taubat gtu jew.. allahu wallam.. kita solat taubat coz kita nak tunjuk ktaqwaan kt.. kita bleh taubat jew ngan doa terus.. coz Allah maha pengampun.. tak perlu tunggu wakil maafkan.. utk di padam dosa 2) sorry

      hmmm... manusia x bleh gunakan akal logik utk soal agama... ia kena berpandukan Alquran dan sunnah..(hadis.. sirah nabi..) nie men cite cth dlm kmpng pla... cri ler dalil yg d yakini sahih.. k..

      sorry sngt2 klu aq tulis camnie... takde niat kcuali nak tegakkan yg hak.. sampaikn ler yg hak itu ngan hikmah..

      maybe aq menulis tergolong dlm golongan tak berilmu.. tp tidak slh kita sampai ape yg kita tau.. (sampaikan ler dariku walau sepotong ayat) sesungguhnye ingat memperingati 2 bermanfaat kpd org2 mukmin.. byk kot kelebihan org yg menyampaikan benda yg hak.. teda niat tau nak sakitkan ati.. cuma nak ambik manfaat dri kelebihan 2 semo

      nauzubillah...
      astagfirullah..
      Allahuwallam
      See More
      November 7 at 1:50am
    • Raphael Calitius Raymond Ya,trima kasih saudara DAEI DA SOUNDSTREAM di atas kata2 peringatan tu. . . .
      November 7 at 1:55am
    • Daei da Soundstream
      tau tak skrg nie kita tengah di ketawakan oleh syaitan yg myesatkan... mau tau knp coz kita berdebat.. kita suka tak di ketawakan... tentu x kan... k dlm islam teda istilah debat tau.. kena btl kan.. yg adew cuma muzakarah... iaitu berkong...si ilmu dan berbincang... sory 2 say.. ape yg aq lihat kat page nie.. dr awal komen sampai ler komen yg terakhir.. semo nye cuba melebihkan antara satu sama len.. aq pon satu ikot serta jg komen2 benda nie..maybe kelemahan aq jg... amm.. antara kt cuba melebihkan agama kita masing2 utk mjg kemaslahatan agama kita... ok bg aq... agama islam memang agama yg benar sngt2 yakin.. tp bg sbhagian yg len mereka ngan kepercayaan mereka.. agama mereka... tp tak best kot berdebat2 begini... nabi tak suka berlakunya perdebatan tau.. coz syaitan akan tertewakan kt... ok kita x suka di ketawakan oleh manusia..tp kita suka tak di ketawakan oleh syaitan? aq x suka...

      so drpd kt berdebat antara satu sm len.. sampai bleh myebabkan belaku pertengkaraan... lg bagos kita tukar topik yg bleh mjaga kmaslahatan masyarakat... tak best kot perkara2 gni berlaku... ape yg kita dpt..

      nabi x suka kita berdebat tau... cuba ler kita hayati sirah nabi...

      sirah nabi:

      suatu ketika nabi saw ternampak saidina umar tengah bercakap2 ngan 2 org bukan islam..berkaitan agama.. org2 bukan islam cuba memburuk2 kan agama islam.. saidina umar diam dan sabar mendengar kata2 org bukan islam itu ( k diam x smestinya suka... sabar).. ketika itu nabi saw melihat nabi saw senyum... ttpi apabila saaidina umar terlihat nabi saw.. saidina umar cuba membalas kata2 org bukan islam itu( belaku perdebatan)..lalu baginda saw berpaling dan beredar dr tempat itu

      setelah itu saidina umar pergi bertemu nabi saw dan bertanya... wahai rasullah saw.. ketika engkau nampak aq tengah bercakap2 berkaitan ngan agama.. ngan org bukan islam itu aq nampak.. ketika aq berdiam diri sabar ngan kata2 mereka.. engkausenyum.. tp apabila aq membalas kata2 mereka.. engkau berpaling lalu beredar...

      nabi saw bersabda; wahai umar ketika aq lihat engkau diam.. mendengar kata2 org bukan islam itu ngan sabar aq nampak.. para malaikat dtg menjawap kata2 mereka.. lalu aq senyum... tp apabila engkau membalas kata2 mereka... para malaikat lari dan dtg syaitan yg menyesatkan dan mentertewakan kmu.. lalu aq pon berpaling dan beredar..

      mksdnya nabi saw x suka kpd perdebatan..k...

      sirah nabi lg...

      suatu ketika nabi saw tengah duduk bersama2 ngan beberapa org sahabatnya.. lalu mereka ternampak jenazah org bukan islam tengah diusung... lalu nabi saw berdiri utk meghormati jenazah tersebut.. sahabat bertanya... wahai nabi saw npa ko berdiri menghormati org 2 sedangkan engkau tau itu jenazah org bukan islam... nak tau alasanye.. coz org 2 pernah mgajar nabi satu ilmu.. d sebabkan ilmu nabi bleh hormat kpd seseorg... subnallah.. indahnya n tingginya budi pekerti rasullah..

      bayangkan ler nabi yg maksum pesuruh Allah lg.. hormat meghormati... knp kita x.. ambik ler iktibar dri sirah nabi..
      (jg ler hubungan kita ngan Allah swt... dan hubungan kt sesama makhluk..)

      sbhgian yg len pla jgn ler terasa.. maybe itu cara mereka menyampaikan dakwah.. maklum ler nak ambik kelebihan berdakwah.. hrp2 jgn ler terasa k.. bg yg fhm dakwah 2 adalah satu kewajipan.. so tak perlu ler mrh coz... org islam ptt berpegang teguh kepada ajaran islam.. iaitu bepegang teguh kpd panduan Alquran n hadis(sunah n sirah nabi) salah satu nya dlm surah al kafirun..

      kami ngan agama kami.. kamu ngan agama kmu ler.. apa yg kami bleh wat.. cuma tegakkan yg haq.. n cegah batill.. doa.. bimbing ke jalan yg benar.. teda niat pon nak mmburukkan antara satu sm len...

      tak best kot berdebat nie..

      kwn2 antara kt adew yg berilmu n adew yg kurang ilmu.. tp klu kita kata kita berilmu adew lg yg berilmu.. yg penting ilmu Allah maha luas.. pandai2 ler guna ilmu.. guna cara yg betul.. tegur mengur 2 penting tp biar berhikmah..

      klu kita tegakkan benda yg betul.. kena ler cara dia pon kena betul.. bukanya cara berdebat.. aq tau ilmu kwn2 tinggi.. tapi tak best kot berdebat.. adew cara nye...

      kt x bleh jadikan agama itu ikot pikiran logik kt jew.. coz pemikiran logik manusia bawa kesan bek n buruknye..

      cth.. kita suka mmbagunkan pembangunan metarial.. usaha d lakukan utk dpt hidup ngan selesa.. kita suka pembagunan metarial.. tp dlm masa yg sm ia mndatangkan padah.. bertambah jenayah dlm negara.. coz akhlak tidak terjaga oleh kerana memikirkan keselesaan metarial.. kehidupan masyarakat n kemaslahatan x terjaga...

      apa2 pon aq doa kan semoga Allah beri kita petunjuk jln yg benar.. yakin ler Allah maha mengetahui. dia ler yg beri hidayat... amin

      kita usaha.. bimbing doa n sampaikan kpd umat manusia tentang kebenaran.. ttp Allah yg beri hidayat dan petunjuk kpd org yg di kehendakinya.. Allah bleh mbutakan mata ati seseorg itu tentang kebenaran.. yg ptng dlm islam.. yakin pada Allah.. bt apa yg d seru.. ngan cara nabi saw.. tinggal ape yg d larang..

      so biar ler kita tegur secara berhikmah spy dpt mnjaga kemaslahatan antara satu sm len.. truskan usaha..

      astagfirullah al azim 3x
      nauzubillah... ampun yew Allah...
      ampun kan aq..
      sory takdew niat nak sakitkan ati .

      wallahu wallam...
      See More
      November 7 at 4:42am
    • Fizie GDuta trima kasih Raphael kerana telah memberi jawapan yg panjang lebar... sy menghargai jawapan anda... =)
      November 7 at 5:23am
    • Fizie GDuta
      Salam semua...

      Ingin sy nyatakan berbahas(berdebat) itu dibolehkan dalam Islam tetapi dengan cara yg paling baik tanpa menimbulkan persengketaan disamping dapat berkongsi ilmu...

      Quran 16:125
      ...Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.See More
      November 7 at 5:57am · 1 personLoading...
    • Daei da Soundstream
      fizie: btl3.. tp klu kt teliti semula ape yg d katakan tuan tadi.. bleh janji tak timbulkan persengketaan di samping berkongsi ilmu.. muzakarah atau membincangkan ilmu bukan sama ngan mksd tuan..

      tp klu baca semula dri awal komen kita semua..... adew d nyatakan menimbulkan kemarahan.. lepas berbalas kata.. itu bukan debat kew..

      sory..
      See More
      November 7 at 12:41pm · 1 personLoading...
    • Fizie GDuta Salam saudara Daei cara berdebat atau berbahas boleh rujuk dlm ayat quran 16:125 ... sy nak kata lebih2 pun sy x brani, sy bukannya sempurna...apa2 pun wallahualam dan trima kasih atas pendapat saudara... =)
      November 7 at 12:47pm · 1 personLoading...
    • Daei da Soundstream sm ler kita tuan... sory yew... amm.. salam saudara... nanti kita rujuk yew... indahnye islam nie.. islam ada ler cara idop.. kita cuma nak sampaikan ape yg kita tahu... tak slh kan... ammm.. kongsi pendapat... :).. thanks betulkan ape yg slh... pendapat kita kadang2 adew yg slh.. 2 ler pasal kita kena bpegang teguh kepada Alquran dan sunnah... ( yakin ler... ingat mperingati 2 bermanfaat kpd org2 mukmin) sory sngt2... teda niat buruk... niat kt sm sampaikan yg hak..
      November 7 at 12:59pm · 1 personLoading...
    • Fizie GDuta yep sokong2... =)
      November 7 at 1:01pm
    • Daei da Soundstream hahaha... :)
      November 7 at 1:02pm
    • Fizie GDuta ‎=)
      November 7 at 1:03pm
    • Raphael Calitius Raymond Sama2 saudara Fizie. . . saudara Daei,maaf ye if saye x dpt memberi lbh bnyak informasi mengenai persoalan2 yg saudara utarakan tu. . .Maybe if saudara ingin bertanya lebih,saudara boleh trus hantar g inbox saya.Moga2 saya dikurniakan kelapangan untuk menjawab soalan2 saudara. . .
      November 7 at 2:50pm · 1 personLoading...
    • Fizie GDuta owk...=)
      November 7 at 2:58pm
    • Shahil Talib SubhanaLLah...

      Saya ingin memuatkan tulisan ini dalam blog saya supaya ia lebih tersebar luas.

      Wassalam.
      November 7 at 3:35pm · 1 personLoading...
    • Daei da Soundstream hmmm... seeloknye ler...
      November 7 at 3:36pm
    • Babystrokes Punkrocker b0leh saya share ?
      November 7 at 9:57pm via Facebook Mobile
    • Suhaimi Shotaro silakan...kerna button shre sentisa ada
      =D
      November 7 at 10:01pm
    • Babystrokes Punkrocker terima kasih : ) nanti saya 0n pc saya share.. Using cell ph0ne there's n0 share button, pènat cAry dr tadi.. Adehh
      November 7 at 10:09pm via Facebook Mobile
    • Suhaimi Shotaro
      knp anda berkata begitu??tidakkah ada sedikitpun rasa cinta dan kasih kpd negara kita? maaf jika sya salah, agama kita tidak mengajar untuk kita membenci tanah air kita sendiri.

      mmg bnr hal2 musibah yg spt saudari utarakan itu benar, tp hen...dakalah kita hadapi ujian yg Allah swt turunkan keatas kita dgn menyampaikan ilmu2 yg bermanfaat dan pesanan2/peringatan supaya umat Islam kita tidak melakukan apa yg dilarang Allah swt.

      3 hal yg mengiringi kita setelah smpi ajal, iaitu ilmu yg bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak yg soleh.
      See More
      November 7 at 10:31pm
    • Suhaimi Shotaro jgnlah kita bertelagah sesama muslim...inilah puncanya keruntuhan umat diakhr zaman. mereka ramai, tetapi seperti buih di lautan slps hujan.
      November 7 at 10:42pm · 1 personLoading...
    • Suhaimi Shotaro maaf saudara2 dan saudari yg memberi komen...sy menghargai ap yg anda smapaikan, tetapi sy tidak redho mesej2 yg boleh menimbulkan pertelagahan dan pertikaman lidah, dan bersifat melampau.

      skali lagi sy memohon maaf.
      November 7 at 10:49pm · 3 peopleLoading...
    • Raphael Calitius Raymond Saudara Suhaimi,trima kasih dan sya kagum dgn sifat saudara yg sederhana dan tenang. . .
      November 7 at 10:53pm · 1 personLoading...
    • Babystrokes Punkrocker tèrima kasih Suhaimi, saya juga hargai.. Saya tak b'maksud apa2 hanya ingin menegakkan kebenaran, tp die melampau sgttt la.. Huhu..
      November 7 at 10:58pm via Facebook Mobile
    • Suhaimi Shotaro sama2 atas kesudian kalian memberi kerjasama. sebaiknya kita perlulah saling bertoleransi dan saling maaf-memaafkan, kerna kekhilafan dan keterlanjuran yg kita lakukan dtgnye dari kelemahan kita sendiri.

      terima kasih, syukron
      November 7 at 11:02pm · 1 personLoading...
    • Tok Pawang Aslmkum...sy bru baca pautan ni...Ustad farhan ni memg ada,dia brbgsa kadazan...sy pernah dgr kuliah yg disampaikan olehnya,di Masjid Tgku afzan di kuantan,pada Disember 08....
      November 8 at 11:04am via Facebook Mobile
    • Suhaimi Shotaro trima kasih diatas perkongsiannya
      =D
      November 8 at 11:06am
    • Rose Diana Salam...saya setuju dengan reen dy, ustaz farhan niy memg ada..n kisah yg diceritakan niy memg bnar kerana die pernah diundang oleh universiti saya iaitu Universiti Industry Selangor sempena sambutan isra' mikraj..sya sendiri ada dalam majlis agama tersebut..
      November 10 at 11:02pm · 1 person

No comments:

Post a Comment