Friday, November 26, 2010

LIHAT PAKAIAIANNYA..PERGAULANNYA..TABARUJ@BERSOLEK...KERJAYA YANG MELAKUKAN PERKARA HARAM DALAM AGAMA...SAPE KALANGAN ILMUAN ISLAM... TERMASUK MUFTI2...BOLEH MENGATAKAN...APA YANG MEREKA@ARTIS2 NI BUAT DIBENARKAN SYARAK....BAHAYA SESATNYA MENJADI IKUTAN OLEH ORANG LAIN....

HIBURAN


Kisah cinta Natrah





BIARPUN disulami dengan pelbagai kisah kontroversi sebelum ini, pementasan teater Natrah buat kali yang kedua tetap berlangsung dengan jayanya pada kali ini.
Masih mengekalkan Erma Fatima sebagai pengarah, ramai pelakon edisi Natrah terdahulu juga masih lagi dikekalkan, khususnya Maya Karin, Umie Aida dan Remy Ishak.
Ironinya, pasti ramai yang sudah mengetahui tentang sejarah seorang gadis bernama Natrah atau Maria Huberdina Hertogh yang berketurunan Belanda yang lahir di Tjimahi, Pulau Jawa, Indonesia pada 24 Mac 1937.
Konflik gadis tersebut bermula apabia dia diserahkan oleh ibu kandungnya, Adeline kepada Che Aminah setelah suaminya yang merupakan seorang tentera Belanda telah ditawan sewaktu pendudukan Jepun di Indonesia.
Kemudian Natrah dibawa dan dibesarkan di Kemaman, Terengganu sebagai seorang muslim yang tidak lupa mengerjakan solat lima waktu, pandai mengaji serta serasi menjalani kehidupan dalam suasana kemelayuan.
Bagaimanapun, ibu bapa kandung Natrah mengambil keputusan untuk mendapatkan kembali anaknya dan situlah bermulanya kesengsaraan yang dialami oleh Natrah kerana terpaksa berpisah dengan suami dan ibu angkat yang sangat disayanginya itu.
Tidak dinafikan, kisah ini sememangnya adalah sebuah kisah yang sememangnya terpahat dalam lipatan sejarah. Namun apabila ia diangkat ke pentas teater, Erma selaku pengarah mempunyai garapannya yang tersendiri.
“Biarpun ini adalah pementasan yang kedua, ingin saya jelaskan lagi bahawa teater Natrah bukan teater sejarah. Ia hanyalah berkisarkan mengenai kisah cinta seorang wanita yang berlatarbelakangkan sejarah.
“Lihat sahaja filem-filem seperti Titanic misalnya, ia memang merupakan sebuah kisah sejarah. Tetapi apa yang lebih banyak dipaparkan adalah kisah cinta dan itu juga yang cuba saya garapkan dalam teater ini,” ujarnya.
Menurut Erma, dia mahu penonton yang menyaksikan teater berkenaan supaya menghayati cintanya yang sangat mendalam kepada Islam serta ibunya, Che Aminah dan suaminya yang baru dinikahi, Mansor Adabi di sebalik kisah sejarah yang penuh tragik itu.

CINTA antara Natrah dan Mansor Adabi atau antara Maya Karin dan Remy? Emosi cinta yang terserlah di pentas Istana Budaya, Kuala Lumpur, pada Malam Rabu lepas.



Bagi penonton yang menyaksikan teater ini akan dihidangkan dengan paparan kisah cinta Natrah kepada Tuhan, ibunya dan suami serta perjuangan mempertahankan akidah seorang wanita Islam yang menjadi rebutan keluarga kandungnya yang beragama Kristian.
Rakan sesama artis
Menonton kolaborasi kali kedua, kedua-dua Maya dan Remy sebagai pasangan suami isteri, Natrah dan Mansor Adabi ternyata mereka berdua seolah benar-benar bercinta!
Menyaksikan beberapa babak yang cukup romantis antara Maya dengan Remy Ishak menerusi teater Natrah kali ini, tidak dinafikan bahawa ada juga yang beranggapan mereka berdua umpama pasangan yang sedang dilamun cinta.
Apatah lagi pengarah teater itu, Erma sendiri mahukan penghayatan cinta yang mendalam termasuk antara Natrah dan Remy, justeru kedua-dua Maya dan Remy sebenarnya memikul tanggangjawab yang berat untuk mewujudkan betapa dalamnya cinta yang timbul antara mereka di pentas.
Ketika ditebak adakah percintaan dirinya dengan Remy bukan sekadar di pentas Natrah, malah turut terjalin di alam realiti, Maya hanya ketawa.

ERMA menerapkan banyak pembaharuan untuk Natrah 2, termasuk penambahan beberapa babak serta lagu serta pecahan monolog yang membabitkan watak Natrah pada usia emas yang dilakonkan oleh Sofea Jane.



"Itu adalah sekadar lakonan di dalam teater kerana di luar kami hanya sebagai rakan sesama artis sahaja,” tuturnya.
Tambah Maya: "Lagipun saya dan Remy sebenarnya gementar sepanjang pementasan. Namun bila ramai yang melihat babak romantis itu benar-benar menjadi, maknanya kami telah dapat membawakan watak tersebut dengan berkesan sekali.
Mengenai perasaannya dapat bergandingan semula dengan Remy, Maya menyatakan perasaan gembiranya dan yakin gandingan mereka berdua akan lebih melancarkan perjalanan pementasan teater berkenaan.
“Pasti sukar sekiranya mahu mendapatkan keserasian jika berlakon dengan pelakon lain untuk watak Mansor Adabi,” ungkapnya.
Dalam pada itu, Maya menjelaskan, dia masih lagi belum berpuas hati dengan pementasan pada hari yang pertama itu.
Bagi dirinya, memegang watak sebagai Natrah adalah sesuatu yang cukup istimewa. Sebab itu dia memang bersungguh-sungguh untuk menjiwai watak ini agar penonton turut sama menyelami kesengsaraan yang ditanggung Natrah.
Bagi Remy Ishak pula, kali ini sebagai Mansor Adabi dia dikehendaki melakonkan lebih banyak babak menari.
Mengakui ia agak sukar bagi dirinya, memandangkan dia tidak memiliki sebarang pengetahuan tentang tarian, namun apabila diberitahu Erma tentang hal tersebut, Remy menyahut cabaran berkenaan dan menganggap ia merupakan satu perkembangan yang positif dalam perkembangan kerjaya seninya.

ERMA (tengah) meraih sokongan padu daripada akaryawan Natrah 2, Maya Karin, Susan Lankester, Umie Aida, Ziela Jalil dan Sofea Jane.



"Mulanya agak gementar juga apabila disuruh menari kerana dalam pementasan terdahulu memang tiada babak berkenaan. Namun, saya tetap berusaha melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan sebaik mungkin,” ujarnya.
Teater Natrah telah mula dipentaskan kepada orang ramai di Panggung Sari, Istana Budaya bermula 25 November lalu dan berakhir pada 5 Disember ini


HIBURAN


Syahrini mahukan 'Imam'


SYAHRINI


PENYANYI yang seorang ini seakan sudah berada dalam pakej yang lengkap. Cantik, seksi dan masih solo membuatkan wanita berusia 29 tahun ini sentiasa didekati kumbang.
Menurut Syahrini, ramai jejaka yang mahu mendekati dirinya bahkan ada yang menyuarakan isi hati untuk meminangnya.
"Yang berusaha dekat memang ada. Yang mahu meminang juga ada. Bohonglah kalau saya kata tiada. Tetapi adakah mereka cukup kuat untuk berhadapan dengan pekerjaan saya sekarang? Kalau sudah menikah kelak, pilihan hati saya itu harus menjadi imam dan saya sangat berharap agar mendapat lelaki yang baik," ujar Syahrini jujur.
Lebih lanjut lagi, penyanyi yang mesra disapa dengan panggilan Rini ini menyatakan bahawa dia mahu terus menyanyi walau pun sudah mendirikan rumahtangga kelak.
"Kalau diizinkan, saya tetap mahu berkarya. Saya jenis yang tidak boleh duduk diam di rumah. Untuk permulaan perkahwinan mungkin boleh tetapi selepas itu saya mahu pasangan saya mendokong kerjaya saya,"pinta Syahrini.













HIBURAN


Temujanji kilat Luna


LUNA MAYA


WAJAH dan kelibat pelakon cantik Luna Maya memang sukar dilihat sejak kebelakangan ini.
Namun di sebalik mendiamkan diri setelah dikatakan terlibat dengan kes video panas bersama kekasihnya, Ariel, Luna dikatakan sempat melakukan temujanji kilat atau speed dating.
Dengan memakai kasut tumit tinggi dan rambut diikat kemas, Luna memasuki sebuah kafe. Sambil menyalakan sebatang rokok, wanita bermata cantik itu berbincang dengan beberapa jejaka yang datang silih berganti di hadapannya. Durasi yang diberikan buat setiap jejaka cuma lapan minit dan pada wajahnya terbias kebosanan.
Namun sebenarnya, aksi temujanji kilat itu berlangsung dalam filem pendek lakonan Luna Maya. Filem pendek arahan Ariyo Wahab yang berjudul Nathalie's Instinct memberi peluang buat Luna membawakan watak seorang perempuan yang yang mencari pasangan dengan cara temu janji kilat anjuran sahabatnya, Christine lakonan Kirana Larasati.
Beberapa sosok lelaki yang masuk silih berganti itu pula dilakonkan oleh antaranya Vicky Nitinegoro, Pongky Jikustik dan Donny Alamsyah.
Sebelum ini, Luna pernah berlakon filem pendek berjudul, Suci and the City.

No comments:

Post a Comment